Zijn toekomst tegemoet delen
Deze zomer is het een jaar geleden dat
Betsie mij ontviel en er gaat geen dag voorbij dat ik haar niet mis. In deze
dagen, waarin we het feest van de opstanding en de komst van de Geest vieren,
werd ik bepaald bij het fijnzinnige boekje dat Henri Nouwen schreef na de dood
van zijn moeder. Als protestant moest ik bij eerste lezing wel even slikken
over de wijze waarop hij de passie van Jezus verbindt met onze persoonlijke
ervaringen van verlies en rouw.
Gelooft u dat nog?
Voor
ik daar verder op inga, wil ik vertellen hoe ik de afgelopen maanden ben
doorgekomen. Ik herinner mij nog goed dat ik voor het eerst sinds Betsie’s dood
voorging in de Thomaskerk. Een dienst met viering van de Maaltijd nog wel, wat
een heftige déjà vu-ervaring
opleverde. Heel emotioneel en tegelijk diep troostend: Christus is bij ons in
de gestalte van gebroken brood en vergoten wijn. En in de gemeenschap van
getroffenen en bedroefden, die ook weet van pijn en gemis. Bij de uitgang zei
een man dat hij een jaar geleden zijn vrouw verloren had. Hij herinnerde mij
aan woorden die ik in het meinummer 2005 van Betheltaal geschreven had: ‘Jezus
laat zijn vrienden niet stikken! Hij laat ze niet verdorsten in de woestijn.
Hij wil zelf een bron voor ze worden.’ Die woorden hadden hem getroost.
‘Gelooft u dat nog steeds, ook na wat u is overkomen?’ vroeg hij. Ik moest er
even over nadenken, maar zei toen aarzelend: ‘Ja, nog steeds.’ Ook in onze
gemeente kreeg ik enkele malen te horen dat men zich erover verwondert dat ik
kennelijk vol overtuiging voorga. Nu moet u zich van mijn ‘overtuiging’
trouwens ook weer niet teveel voorstellen. De absoute van Huub Oosterhuis, die ik bij uitvaarten altijd gebruik,
spreekt van ‘tastend geloof’ en daarin herken ik mij zeer. Het wonder van de
prediking is, dat de woorden van de Schrift – en de liederen! – de
werkelijkheid van het geloof present stellen. Al tastende word ik gevonden en
al (s)prekende word ik uit mijn gemis getild.
Heimwee
Als
ik de afgelopen maanden naar woorden zocht om over mijn verlies te praten, kwam
ik bij heimwee uit. Iedere keer weer overvallen worden door het
onherroepelijke, het besef van voorgoed voorbij. 'Je hebt zoveel mooie
herinneringen,' zo hoorde ik menigmaal als troost. Maar aanvankelijk
veroorzaakten die herinneringen, de foto’s en anekdotes vooral pijn. Er is wel
eens geprobeerd het Paasevangelie te verklaren door te suggereren dat de
bedroefde discipelen Jezus in hun herinnering levend maakten. Mij is wel
duidelijk geworden dat, naarmate de tijd verstrijkt, de dode juist steeds meer
afwezig is. Met de dood kun je geen spelletje spelen, de dode kan niet door ons
teruggeroepen worden. Het was een groot verdriet dat ik mij enkele weken na
haar dood, zelfs haar stem niet meer herinneren kon. Om met de apostel Paulus
te spreken, de dood blijft de laatste vijand. Niet alleen de geliefde mens
verliezen wij, maar ook de gemeenschappelijke herinneringen. Hoe vaak overkwam
het mij deze maanden niet dat ik had willen zeggen: ‘Weet je nog….’ Weg is die intimiteit van het samen-weten en
samen geheimpjes hebben.
Verloren en gevonden
Inmiddels
zijn we een klein jaar verder en begint te wennen wat nooit wennen zal. Ik
herinnerde mij het boekje Moeder – een in
memoriam, waarin Henri Nouwen een diepzinnige link legde tussen het sterven
van zijn moeder en het zenden van de Geest. Hij schreef: ‘Als de doodsstrijd en
het sterven van moeder werkelijk een doodsstrijd en sterven met Christus is
geweest, moet ik dan niet hopen dat ze ook deel heeft aan het zenden van de Geest?
Hoe dieper ik doordrong in mijn eigen verdriet, des te sterker werd ik me ervan
bewust dat er iets nieuws geboren zou worden, iets wat ik nog niet eerder had
gekend. Ik begon me af te vragen of Jezus niet telkens weer zijn Geest zendt,
wanneer iemand met wie wij in liefde verbonden zijn ons verlaat. Moeder
vergeten zou inhouden dat ik haar verbood mij de Geest te zenden, dat ik
weigerde mij door haar te laten brengen op een nieuw niveau van begrip en
inzicht in mijn leven. …… In deze weken van rouw is ze elke dag verder in me
gestorven en daardoor heeft ze het me onmogelijk gemaakt om haar als moeder
vast te houden. Toch heb ik haar niet verloren door haar los te laten.
Integendeel, ik vond haar dichterbij dan ooit. In en door de Geest van Christus
wordt ze werkelijk een deel van mijn diepste wezen’ (p. 59-60).
Ook
al begrijp ik niet precies wat Nouwen bedoelde, toch roepen zijn woorden
herkenning bij mij op. Ik merk dat de dood van mijn lief niet alleen heimwee
veroorzaakt, maar ook nieuwe kracht in mij losmaakt. Ik voel mij kwetsbaarder
en tegelijk een meer heel mens, weet van tekortschieten - en zonde - , maar
weet tegelijk dat de liefde mij heeft gedragen en verder draagt. In mijn leven
is zelfs weer ruimte gekomen voor een bijzondere vriendschap, hetgeen momenteel
tegelijk bron van verwarring en verwachting is. Wekenlang heb ik gedacht dat
mijn leven tot stilstand was gekomen, dat alles verder zonder zin was. Maar ik
ben gaandeweg iets gaan ervaren van de waarheid die Henri Nouwen (met dank aan
Paulus) zo diepzinnig verwoordde: Christus deelt in onze pijn en in ons sterven
en daarom is er leven door de dood heen!
vervolg zie pag. 3
Voorganger: ds. Rob van Essen
Het leesrooster geeft
voor deze zondag Ezechiël 34,1-10, niet mis te verstane kritiek op de herders
(leiders) van Israël. In Hooglied 2,8-17 klinkt het verlangen van de bruid naar
haar minnaar. Woorden die door de rabbijnen toegepast werden op de relatie
tussen het volk en de Eeuwige. Gekwetste liefde en onbeantwoorde liefde, zo
actueel als maar kan.
We vieren de Maaltijd van
de Herder en Heer, die liefheeft tot het einde toe.
Collecte: 1. Diaconie, 2. Tafel: Zending, 3. Kerk
Voorganger: ds. Nico Riemersma
Vierhonderd jaar geleden zag Rembrandt van Rijn het
levenslicht. Dat wordt dit jaar breeduit gevierd. Dat doen we ook in de
Bethelkerk op deze tweede, creatieve zondag. Talloze bijbelverhalen heeft hij
verbeeld. De pentekeningen zijn mij persoonlijk erg dierbaar. Hoe we deze
zondag precies gaan invullen, kan ik nog niet niet met zekerheid zeggen, maar
aan het bijzondere schilderij van de
verloren zoon kan je toch eigenlijk niet voorbijgaan? Henri Nouwen schreef er
een prachtig boek bij: Eindelijk thuis.
Een ander boek dat ik u aanbeveel, is net uit. Het heet Rembrandts engel, en is geschreven door dr. Anne Marijke
Spijkerboer, theologe met aandacht voor de manier, waarop in de kunst de
Schrift is verbeeld.
Collecte: 1. Diaconie, 2. Eredienst en kerkmuziek
Voorganger: ds. Rob van Essen
Jesaja 45,15-19 spreekt
over de God die deze wereld niet als een woestijn bedoeld heeft, maar als een
plaats om in vrede te wonen. In Hooglied 7,1–8,4 de vrijmoedige beurtzang van
twee geliefden. Het heeft lang geduurd voordat in de kerk het inzicht doorbrak
dat de seksualiteit ook tot de goede schepping behoort. Wel moet gezegd dat de
pervertering ervan mensen in de woestijn doet belanden.
Collecte: 1. Diaconaat, 2. Kerk
Voorganger: ds. Nico Riemersma
Het hoogtepunt van het kerkelijk jaar, zo zou ik
Hemelvaartsdag willen typeren, ook al lijkt niet iedereen deze gedachte te
delen. Dat woord hoogtepunt mag hier in de gewone betekenis van het woord begrepen
worden, de letterlijke betekenis van het woord
'hoogtepunt' neem ik met hemelvaart (!) graag mee.
Pasen en Hemelvaart horen bij elkaar als begin en
einde. Met Pasen lazen we Hooglied 3,1-5. Dan kan het geen verbazing wekken dat
we met Hemelvaart het vervolg lezen, Hooglied, 3,6-11, over Salomo's draagstoel,
op de dag van zijn bruiloft. Over een ander hoogtepunt gesproken!
Collecte: 1. Diaconie, 2. Kerk
Voorganger: ds. Rob van Essen
Op deze zondag van de
weeskinderen luisteren we naar
Collecte: 1. Diaconie, 2. Haastu
Voorganger: ds. Nico Riemersma
Op Pinksteren (Handelingen 2) ontvangen de
leerlingen de Heilige Geest. Ervaring van de kracht van Gods liefde. Een liefde
die in Messias Jezus zichtbaar is geworden, en die in het Hooglied (van de
liefde) voortdurend wordt bezongen. In het Hooglied (4,12-5,1) speelt zich dat
alles af in de tuin. Het verhaal van Pinksteren vertelt van een beweging die
over die liefde vertelt tot aan de einden der aarde.
Die liefde wil worden verdeeld, daarom vieren we de
Maaltijd van de Heer.
Collecte: 1. Kerkinactie (Zending), 2. Tafel: Werelddiaconaat,
3. Kerk
Voorganger: ds. Rob van Essen
Deze zondag Trinitatis is
het slotakkoord van de grote feesten. Geen lofzang op dogmatische algebra, maar
verwondering over Gods grote daden. In
Collecte: 1. Diaconie, 2. Kerk
Voorganger: ds. Rob van Essen
Precies een jaar zonder
Betsie, zonder emotie zal het niet gaan. We lezen Jesaja 43,18-25 waar God de
ballingen belooft dat Hij iets nieuws maakt! Dat onverwachts nieuwe ervaart de
verlamde – Marcus 2,1-12 – die niet alleen weer lopen kan, maar wiens zonden
worden kwijtgescholden. Want zonder vernieuwing van ons hart, blijven we
gevangenen van het verleden.
Collecte: 1. Kerkinactie (Missionair werk), 2. Kerk
Voorganger: ds. Jaap van den Berg
Hosea 2,15-22, een
prachtige belofte over het nieuwe begin tussen Israël en de Eeuwige, in woorden
die aan het Hooglied doen denken. In Marcus 2,13-22 het gemor van keurige
mensen die anderen geen nieuw begin gunnen. Maar Jezus laat zien dat het
bereiden van stokpaardjes niet goed afloopt. Maar wellicht biedt collega van
den Berg wel veel verrassender inzichten.
Collecte: 1. Diaconie, 2. Kerk
N.A.R./R.v.E.
In de oude(ren) Tuinenbuurt in
Loosduinen woont mw. Corrie Dekker in een klein, maar geriefelijk en gezellig
klassiek ingericht huis. Voor niet-Loosduiners: tuin is het Westlandse woord
voor kas. Corrie woont in de Houttuinen, een dwarsstraat van de Binnentuinen en
zo zijn er nog meer 'Tuinen' in haar buurt.
Loosduinse Corrie
Corrie
voelt zich meer een Loosduinse dan een Haagse. Dat is ook wel logisch, wanneer
je haar hoort vertellen hoe haar omgeving eruitzag, toen ze kind was, want ze
is geboren in de Vogeltuinen. Daar heeft ze tot 1980 gewoond. Vanwege een
renovatie zijn ze vanuit de Vogeltuinen verhuisd naar de Houttuinen, een straat
verder.
Toen
ze zes jaar was, heeft ze de Bethelkerk zien bouwen. Een rood-wit gestreept hek
gaf aan dat Den Haag (toendertijd) daar ophield. Haar hele eigen omgeving was
nog kassengebied. Als ze naar de kerk gingen, toen de Bethelkerk nog niet in
gebruik was, liepen ze naar de kerk aan de Leijweg en later naar -als tijdelijk
onderkomen- de Daltonschool. Ze liepen dan over het 'kolenpad'. Ik kijk verbaasd
en vraag: 'Er wordt toch geen kool in de kassen gekweekt?' Lachend licht ze me
voor: de kassen werden met steenkoolkachels verwarmd en de sintels werden
gebruikt om er paden van te maken.
Ouders
Ze
komt uit een hervormd gezin. Pas bij enig doorvragen moet ze toegeven dat haar
vader eigenlijk van oorsprong gereformeerd was, maar bij zijn huwelijk hervormd
is geworden. Corrie’s moeder was dominant, vertelt ze, dus deze stap van haar
vader was logisch.
Haar
vader, werkzaam bij de Westlandse Stoomtram Maatschappij is jong gestorven, negenenveertig
jaar oud in 1949. Daardoor is ze enig kind gebleven en is haar moeder,
gestorven toen ze honderd jaar oud was, vijftig jaar weduwe geweest!
Deze
twee regels hebben op haar leven grote invloed gehad. Zestien oud en met alleen
een beroepsopleiding op zak, zat er geen verder leertraject meer in. Er moest
als vanzelfsprekend voor moeder gezorgd en gewerkt worden. Ze begon in de
boekhandel, waar ze veel kwam om er in de particuliere bibliotheek, die had je
toen nog, boeken te lenen. Want lezen deed ze heel graag (en nog). Leren deed
je er dan maar bij in de avonduren en met de op die manier verworven kennis
volgden er nog twee boekhandels, Geurst aan de Vlierboomstraat en als laatste
Kroon in Loosduinen. Daar ging ze met de VUT, hoewel haar baas er op had
gehoopt en gerekend dat ze er tot haar pensioen zou blijven. Maar de
gezondheidstoestand van haar moeder vroeg haar aanwezigheid thuis en dus ging
ze, tot spijt van haar baas. Dat zorgen voor moeder heeft nog twintig jaar
geduurd. Nu is ze al weer zo’n acht jaar alleen. En met meer dan ingehouden
emotie vertelt ze hoe alleen dat alleen is geworden. Want binnen een jaar na
het overlijden van haar moeder overleed ook haar dierbare vriend Frits Peters,
met wie ze gedurende dertien jaar vriendschap een uitgestelde toekomst voor hen
beiden had opgebouwd. We herinneren ons hoe hij haar altijd uit de kerk kwam
halen. Een dubbele rouwperiode heeft ze toen moeten doormaken, waarbij de
laatste het moeilijkst te verwerken is geweest. Ze is in die periode erg alleen
geweest, ook in de kerk en ze heeft toen zelfs overwogen een andere gemeente te
zoeken.
Bethelkerk Corrie
Ze
kon echter de Bethelkerk niet verlaten, want er waren toch ook veel mensen die
haar in die rouwperiode steunden en troostten. Verwonderlijk is dat niet, als
je hoort wat ze allemaal doet en deed op het kerkelijk erf.
-
tweeëntwintig jaar leidster van de zondagschool
- lid
van het Bethelkerkkoor
-
lid van de commissie van ontvangst
- de
administratie van de kerk (op dinsdag)
-
lid van de protestantse vrouwendienst
-
lid van de commissie Vorming en Toerusting
-
inspringen bij de koffiesalon
-
lid van de Vrouwenbond 'Passage'
Grote
trouw aan deze kerkelijke gemeente heeft ze getoond. Zij laat met trots de
draagspeld in zilver en de oorkonde zien die ze kreeg toen ze vijfentwintig jaar
collectant en lid van de commissie van ontvangst was.
Vanaf
de ingebruikname van de Bethelkerk heeft ze daar gekerkt. Ze heeft alle
dominees meegemaakt, waarvan de foto’s in de kerk aan de muur hangen. En dus
ook alle kosters. Mevrouw Kleiwegt (rechts vooraan in de kerk) was de dochter
van de eerste koster en was Corries eerste zondagsschooljuf.
Ze
heeft ook de overgang naar meer betrokkenheid van de gemeenteleden meegemaakt.
Ds. Cohen Stuart was de eerste die ermee begon. Er werden werkgroepen gevormd,
waaronder die voor de Vorming en Toerusting en voor het kerkkoor enzovoort.
Sterke Corrie
Hoewel
dus alleen, ze is niet eenzaam. Ze laat dat niet gebeuren. Ze gaat erop uit,
zoekt en onderhoudt contacten, gaat naar de creaclub in de Bethelkapel. Ze
heeft het ook niet gehad met de Bethelkerk, integendeel ze heeft er veel
gekregen en krijgt er nog steeds veel. Zo tekende ze in dit gesprek onbedoeld zichzelf:
een stille, maar o zo waardevolle, kracht in onze gemeente.
Inge Ligthart Schenk
--------------------------------------------------------------------------
vervolg van pag. 1
Het
vieren van de Maaltijd van de Heer is presentie van dat geheimenis: God zendt
zijn Geest uit over de tekenen van het gebroken en vergoten bestaan en samen
delen we Zijn toekomst tegemoet.
Rob van Essen
Op zondag 2 april hebben we afscheid
moeten nemen van Aat van Peet als organist van de Bethelkerk. Begin januari
heeft hij nog gespeeld, daarna ging het niet meer. Hij moest naar het
ziekenhuis, verschillende keren, en was daarna niet meer in staat om vanuit
Rotterdam bij ons te komen spelen. Twee weken voor Pasen, zondag Iudica,
speelde hij voor het laatst in een druk bezette Bethelkerk. Na afloop sprak ds.
Nico Riemersma hem toe en werden hem verschillende kado's overhandigd,
waaronder het draaginsigne van goud met briljant voor 53 jaar orgelspel in
dienst van de kerk, met bijbehorende oorkonde.
Dankgebed
In
de gebeden sprak ds. Rob van Essen deze woorden uit:
Wij
danken U voor de adem die leven doet, voor een gemeenschap, waarin wij, met
vallen en opstaan, leren uw Naam hoog te houden.
In
het bijzonder danken wij vanmorgen voor Aat van Peet, die deze gemeente zo
lang, met hart en ziel, is toegewijd geweest. Speelman van uw genade mocht hij
zijn, toetsenist die ons optilde uit zorg en rouw, medicijnman van het lied dat
geneest.
Wij
dragen hem, zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen aan u op. Mogen zij in de
tijd die hen nog samen gegeven is, zich gedragen weten door uw grote
barmhartigheid in Christus Jezus.
Blij en bedroefd
Daarna
sprak ds. Nico Riemersma hem toe: 'Beste Aat en mevrouw Van Peet. Zo heb ik het
jarenlang gedaan, jou, Aat, bij de naam noemen, en tegen je vrouw steeds
'mevrouw Van Peet' zeggen, maar vandaag, bij dit afscheid, doe ik het graag
anders, en zeg ik, lieve mensen, beste Aat en Riet. Ik ben blij, wij zijn blij
dat jullie vandaag in ons midden zijn. Zulke vertrouwde gezichten, als die van
jullie, mis je enorm, als ze er niet zijn. Blij zijn we dat jullie er zijn, en
tegelijkertijd ook bedroefd, omdat dit officieel althans de laatste keer was
dat je onze organist bent geweest. Fijn om na een lange tijd van afwezigheid je
spel weer te mogen horen.
Terug naar 1953
Inge
Ligthart Schenk schreef een keer dat je direct bij het binnenkomen kunt horen
of jij achter het orgel zit. Erg verbazen kan dat niet, want er zat vele jaren
lang eigenlijk nooit iemand anders achter het orgel dan jij. Drie jaar geleden,
aan het begin van de Veertigdagentijd, zondag Invocabit, 9 maart 2003, vierden
we hier je vijfentwintigjarig jubileum als organist van de Bethelkerk. We zijn
drie jaar verder. Achtentwintig jaar heeft op de liturgie steeds gestaan:
'Organist: A. van Peet.' De laatste jaren stond er, passend bij deze tijd, een
voornaam bij: 'Organist: dhr. Aat van Peet.' Dat alleen al was een enorm lange
periode. Maar organist was je al veel langer. Want hier gaan nog achttien jaar
Regentessekerk (en wijkgebouw 'De Haart' in de Daquerrestraat) aan vooraf. Toen
Rob en ik laatst bij jullie thuis waren in Rotterdam, begrepen we wel dat met
name ook de periode van de Regentessekerk een bijzondere is geweest. Er kwamen
direct enthousiaste verhalen, en boeken met knipsels en foto's tevoorschijn.
Ook
1960 vormt nog niet het begin van je organistenloopbaan. We moeten daarvoor
terug naar
U
moet weten dat Aat van Peet maar liefst 53 jaar organist is geweest. Op drie
plekken, in steeds toenemende aantal jaren: zeven, achttien, achtentwintig. En
ik vermoed dat het op de twee andere plekken niet veel anders gegaan zijn dan
bij ons. Je was er eigenlijk altijd. Vacanties uitgezonderd en ziekte. Waar de
meeste organisten eens in de maand een vrije zondag hebben, deed jij daar niet
aan. Het tekent je trouw. Maar dat niet alleen, het laat ook zien dat je
eigenlijk niet zonder het orgel kan. Je bent ermee verweven, mag ik wel zeggen.
En dat zal ook met je persoon te maken hebben. Een druktemaker ben je niet,
allerminst. Als je niet achter het orgel zat, dan zagen we je meestal in de hal
van het Gemeentecentrum, zowel vóór als na de dienst, heel rustig zitten. De
plek waar je van je liet horen, was achter het orgel. Daar konden we je hart
horen. Daar konden we horen hoe het met jezelf was, hoe jij je voelde. Je hebt
ons dat vanmorgen ook weer laten horen.
Achtentwintig jaar in de Bethel
Achtentwintig
jaar kom je hier nu al. Velen zullen het niet weten, maar je bent bepaald niet
iemand die op het laatste moment binnen komt hollen. In alle vroegte vertrek je
uit de Odessastraat in Rotterdam. Als de vogels buiten hun lied zingen, dan heb
je dat blijkbaar gehoord, want dan kom jij eruit, en dan stapte je in de auto
om naar hier te komen. Rond negenen was je hier meestal al. En dan wordt er
eerst geoefend om daarna op het vaste plekje in de hal te gaan zitten wachten,
totdat … totdat de dominee binnenkomt. Dan wordt Van Peet weer actief. En dan
vindt er een voor een buitenstaander wat merkwaardige communicatie plaats. Want
dan zegt hij: 'Hoe vaak?' en dan zeg ik (meestal): 'Drie keer'. (Het gaat over
het aantal keren dat het 'Heer, ontferm U!' moet worden gespeeld.) Wat ik ermee
wil zeggen, is dat je aan een half woord of gebaar genoeg hebt. Ik heb dat
altijd als uitermate prettig ervaren dat de communicatie tussen de organist en
de predikant zo gesmeerd verloopt. Dat gold ook voor de liturgie. Je nam hem
aan, als we hem opstuurden via de mail. Een hoogst enkele keer had je een
reactie daarop. En bellen deed je alleen, als we vergeten waren om de liturgie
op te sturen. Dan kwam er vrijdagmorgen een telefoontje: waar blijft die?
Wat
ik met al deze voorbeelden wil zeggen, is hoe we je als een uitermate
consciëntieuze organist hebben ervaren. Een man die zich steeds uitermate
serieus voorbereidde op zijn taak en op zijn rol als organist.
Gemeenteorganist
Nog
één ding wil ik doen, dat is antwoord geven op de vraag wat je voor een soort
organist was. Om op die vraag antwoord te geven, hoef ik geen eindeloze
verhalen te houden. Je hebt je altijd in dienst van de gemeente geweten. Ik
moet het anders zeggen, je hebt je altijd in dienst van de Eeuwige geweten. En
omdat met de Here God de gemeente gegeven is, zeggen we direct daarna, direct
daarmee dat je je altijd in dienst van de gemeente hebt geweten. Feilloos
voelde je de gemeente aan, wist je wat nodig is om de gemeente (in optima
forma) te laten zingen. En daar liet je het niet bij, je spel heb je steeds op
de gemeente met haar liturgie afgestemd. Je weet niet, hoezeer wij dat altijd
op prijs hebben gesteld. We zeggen jou
daar dank voor, en we danken daar de Here God dank voor, voor het spel dat jij
ons hebt gebracht, voor het lied dat je hier Godlof hebt gezongen.'
Daarna
overhandigde ds. Nico Riemersma hem drie kado's. Het eerste, de Matteüspassion
in de nieuwste uitvoering van Ton Koopman, namens de beide predikanten. Namens
de gemeente een kado in de vorm van een geldbedrag (€ 500). En namens de Protestantse
Gmeeente van Den Haag het draaginsigne van goud met briljant voor drieënvijftig
jaar orgelspel in dienst van de kerk. De bijbehorende oorkonde is hem later
overhandigd.
De
Paaskaars van 2005, die Aat altijd zelf uit deed, hebben we nadien aan hem en
zijn vrouw kado gegeven, ter herinnering aan de Bethel.
Nico Riemersma
'Natuurlijk mogen wij bidden om beter te
worden' en Het gebed wordt wel eens verhoord, maar: 'Wonderen zijn schaars' en Het
is verwerpelijk de schuld bij de zieke te zoeken als genezing uitblijft'. Dit
zijn enkele uitspraken, gedaan op de studiedag, die zaterdag 10 maart onder
leiding van ds. Nico den Bok in de Ontmoetingskerk werd gehouden.
Perspectieven op het wonder
De
dag was georganiseerd door het predikantenteam van Den Haag-ZuidWest, dat in deze
dag en in de voorbereiding veel werk had gestoken. Begonnen werd met een
rollenspel, waarin de vrienden van de zieke man aan het woord komen, die hem
door het opengebroken dak heen naar Jezus brengen, die hem genas. Daarna kregen
we vanuit vier hoeken van de zaal vier perspectieven op het wonder te zien.
Hemelse snaar geraakt?
Ds.
Cees Verspuij wees er in zijn inleiding op dat gebed om genezing met of zonder
handoplegging niet altijd tot het gewenste resultaat leidt. 'De aanhouder wint
niet steeds.' Daarom is het uiterst onbarmhartig en onpastoraal te beweren dat
de zieke de oorzaak voor het uitblijven van genezing bij zichzelf moet zoeken. Er
zijn wel degelijk grenzen aan het ´bidden om beter te worden'. De Schrift laat
ons niet in het ongewisse dat de mens eenmaal zal sterven. Ons leven is een
begrensd leven. Daarom is het geen teken van ongeloof of zwakte, maar getuigt
het eerder van realiteitszin, wanneer we ons gebed op zeker moment richten op
het ontvangen van kracht om te ziekte te kunnen verdragen. Daarmee wordt de
ziekte uiteraard nog niet tot iets goeds of wordt ze omgebogen tot een zegen.
Ziekte maakt deel uit van het lijden van deze tijd. Daarvoor lijkt in sommige
bewegingen geen of onvoldoende aandacht. Het draait vrijwel altijd om het
gloria en zelden om het kyrie. Maar ds. Verspuij had het toch verscheidene
malen meegemaakt dat op het gebed van hem en zijn vrouw mensen zijn genezen. 'Hadden
we de juiste snaar bij onze Hemelse Vader weten te raken?'
Volgens
ds. Rob van Essen kunnen we, als we spreken over ‘bidden om beter te worden’ niet
om het wonder heen. Voor veel gelovigen, die geen moeite met wondergeloof
hebben bestaat onze werkelijkheid uit twee compartimenten: de natuurlijk wereld
en daarboven de bovennatuurlijke werkelijkheid van God, die de wereld met alle
wetmatigheden heeft geschapen, maar ook kan ingrijpen. Voor velen is een wonder
of goddelijke genezing pas een wonder als het echt ‘bovennatuurlijk’is. Ds. Van
Essen: Het bijbelse wonder is onderdeel van de bevrijdingsgeschiedenis, waarin
God en mensen samen op wonderlijke wijze zijn betrokken. We leven niet in een
gesloten werkelijkheid. Gods werkelijkheid breekt bevrijdend en vernieuwend
door! Daar moet je oog en geloof voor hebben. Bij het wonder gaat het niet
alleen om wat je ziet, maar om wat je ér in ziet. In het evangelie van Johannes
wordt daarom over 'tekenen' gesproken. Zij verwijzen voor de gelovige naar Gods
heilrijke daden. Zonder alles tot wonder te verklaren betekent het dat de
gelovige de ogen worden geopend voor Gods aanwezigheid onder ons. De predikant
citeerde John Taylor: ‘Het is een vergissing te denken dat er meer van God is
in de genezing door handoplegging dan in de genezing door een operatie'.
Vijf deugden
Tijdens
de discussie en ook in de 's middags gehouden workshops werden tal van
voorbeelden van wonderbaarlijke genezingen genoemd. Wel waren sommige aanwezigen wat sceptisch
over het voorbeeld van een man, wiens ene been aanmerkelijk korter was dan het
andere en die op een gegeven moment het wonder van beenverlenging verkreeg. Dat
ook in het alternatieve circuit dingen gebeuren die wonderlijk zijn werd in één
van de workshops beklemtoond. Volgens de Franse theoloog Jean Gerson moeten
mensen die gaven op dit gebied hebben over vijf deugden te beschikken:
nederigheid, discretie, geduld, waarachtigheid en liefde.
De
studiedag, bezocht door ruim dertig gemeenteleden - voornamelijk dames,
afkomstig uit wijken op het zand en niet uit wijken op het veen - , werd besloten
met een vesper.
Jaap Barendrecht
Brochure 'Leven in verwondering'. Voor de derde keer werd aan deze brochure van de PKN
aandacht besteed. Het laatste deel betrof de uitgangspunten van beleid die door
de synode van de PKN gekozen zijn. Om de drie meest aansprekende punten te
noemen, was geen makkelijke taak, omdat er vaak gedeeltelijke overlappingen
bestonden. Ons gevoel was dat de genoemde beleidsvoornemens wel erg op jonge,
vitale mensen is afgestemd. Dit gevoel wordt nog ondersteund door de lay-out
van de brochure, die vol staat met foto’s van jongeren van rond twintig jaar. Wij
vroegen ons ook af of de volgorde van de genoemde aandachtsvelden betekenis
had: het Woord staat op de eerste plaats, maar de plaats van de kerk in de samenleving
helemaal op het eind. Als kerkenraad kwamen we tot een volgorde van
belangrijkheid: gemeenteopbouw, geloofsverdieping, persoonlijk contact en diaconale
aspecten.
Pastorale groepspraktijk. Voor de pastorale groepspraktijk is door de
Protestantse Gemeente van Den Haag een subsidie ter beschikking gesteld voor
het uitwerken voor een website op internet. Daarnaast zijn door de Algemene Kerkenraad vragen gesteld over
beschikbare tijd en verantwoordelijkheden. Over de benodigde tijd is nog niet
veel te zeggen, gedacht wordt aan een dagdeel per week. De Bethelkerk is
akkoord gegaan met een pastorale verantwoordelijkheid via de eigen kerkenraad,
en een algemene verantwoordelijkheid/evaluatie via een in te stellen
begeleidingscommissie.
Predikantsformatie Den Haag. De predikantsformatie in Den Haag wordt op basis van
twee getalscriteria over de wijkgemeenten verdeeld. Jaarlijks wordt bekeken hoe
deze berekende formatie zich tot de werkelijkheid verhoudt. Momenteel liggen
deze voor de Bethelkerk ongeveer gelijk. Andere kerken zijn wat over- of
onderbedeeld. Wij staan op het standpunt dat in alle wijken een kerk moet zijn,
en dat er minimumformatie nodig is om werkzaam te zijn. Het ontstaan van
clusters wordt als een positieve ontwikkeling gezien, waarbij onderlinge
ondersteuning en specialisatie mogelijk wordt.
Organist. Met spijt hebben we afscheid genomen van onze organist
Aat van Peet, die 28 jaar het orgel van de Bethelkerk heeft bespeeld. De dienst
van 2 april 2006 werd als zeer geslaagd ervaren. Wij wensen Aat en zijn vrouw
een goede tijd toe. Nu zullen er stappen ondernomen moeten worden voor het
aantrekken van nieuwe organisten.
Ellen Maartense
Infomarkt. Een laatste herinnering: kom naar en maak anderen attent
op de infomarkt op zaterdag 20 mei (10.00-14.00 uur)! Het aantal organisaties dat
meedoet is zo groot, dat alle ruimten bezet zijn. We hopen op mooi weer, zodat
er ook weer stands in de Amadeushof kunnen staan. Parallel aan de infomarkt is
er ieder uur (10.30, 11.30, 12.30 uur) in de kerk een inloopconcert of
mogelijkheid tot zingen van bekende liederen.
Amadeushof. In het winterseizoen heeft de koffiesalon in het
Gemeentecentrum gedraaid tot en met 7 april. Nu is het een rustperiode van vier weken. In
deze tijd kunt u zich opgeven bij mw.
Betty Mol, als u één of meer keren als gastvrouw wilt optreden in de
theeschenkerij. Het aantal keren kunt u
zelf aangeven. We starten vrijdagmiddag
12 mei (13.30-16.00 uur). We hopen op
mooi voorjaarsweer en een prachtige Amadeushof. We gaan
door tot en met vrijdag 8 september. De tuincommissie kan ook nog mensen gebruiken voor het
onderhoud van de tuin. Hiervoor kunt
u zich in verbinding stellen met dhr. Henk
Plantagie. We hopen dat we een goede tijd deze zomer zullen hebben met de
Amadeushof en de theeschenkerij.
Handtekeningenactie. De Raad van Kerken in Nederland heeft tijdens een
gebedsdienst in januari de aftrap gedaan voor een handtekeningenactie tegen de
detentie/het opsluiten van minderjarige vreemdelingen, kinderen dus. Op
de vier zondagen in maart waren in de
kerk lijsten neergelegd, waarop u een
handtekening kon plaatsen. Eind maart hebben we vele handtekeningen kunnen
opsturen. Allen hartelijk dank voor uw medeleven.
Eind
maart hebben ook een aantal organisaties een manifest ondertekend, waaronder Kerkinactie, Amnesty International, stichting INLIA, Unicef Nederland en Vluchtelingenwerk
Nederland.
Nyariloproject
voor Soedanese vrouwen in Oeganda. Eind
januari was mw. Florence Andrew
in ons midden om het één en ander hierover te
vertellen De eerste zondag in februari
was er een collecte voor dit project. Het streefbedrag was € 1000, zodat de
vrouwen een stukje land konden kopen voor een eigen onderkomen. De collecte was € 492, giften € 385,
diaconie € 123. Later kwamen nog meer
giften binnen en we konden nog € 1.830 overmaken. Ze zullen op
een later tijdstip laten weten wat ze met
dit geld gedaan hebben. Ze heeft het goede bericht inmiddels aan de
vrouwen doorgebeld. Ze waren zeer
blij met dit bedrag en Florence bedankt
ieder voor de bijdrage.
Postzegel- en kaartenactie. De postzegel- en kaartenactie heeft in 2005 totaal €
25.188 opgebracht. Hartelijk dank aan iedereen die hieraan heeft bijgedragen.
De postzegels leverden € 12.240 op en de kaarten € 12.949. Bijzonder dit jaar
was de veiling van een postzegel voor € 1.400. Dit bedrag wordt besteed voor het zendingswerk van Kerkinactie. Naast kaarten en postzegels zijn nu ook oude
telefoonkaarten geld waard. De telefoonkaarten kunt u bij de kaarten in de doos
doen. U ziet dat uw oude postzegels en kaarten waarde hebben. We hopen dat
velen de doos zullen vullen. Alvast bedankt voor uw medewerking.
Betty Mol
Gereformeerd
Protestants
Contactadres: dhr. J. de Kreij, tel. 321
00 82
Bijstand
in het pastoraat: ds. K.J. Visser uit Gouda
Kerkdiensten
op zondag 10.00 en 17.00 uur.
Zondag
7 mei: Lozerhofkapel ds. K.J. Visser,
Abdijkerk
ds. S.J. Verheij.
Zondag
14 mei: Lozerhofkapel ds. J. Ouwendijk, Exoduskerk ds. H. Liefting.
Zondag
21 mei: Lozerhofkapel ds. A.A.W. Boon,
Abdijkerk
cand. F.J.M. van Veldhuizen.
Donderdag
25 mei: Lozerhofkapel ds. L.D. Burger
Zondag
28 mei: Lozerhofkapel ds. F.M. Bakker,
Bethelkerk
ds. A.J. Sonneveld.
1e
Pinksterdag 4 juni: Lozerhofkapel ds K.J. Visser, Abdijkerk ds. P.J. Krijgsman.
2e
Pinksterdag 5 juni (10.00 uur): Abdijkerk ds. J.J. Verhaar.
Vrijzinnig
Protestants
Contactadres: mw. Mieke de Borst, tel.
0174-247 585
Kerkdiensten
10.30 uur in de Houtrustkerk (zie 'Kerk in Den Haag')
Agenda: Op zondag 27 augustus zal de Provinciale Ontmoetingsdag van de VVP plaatsvinden in de Houtrustkerk in Den Haag.
De vrouwengroepen ‘Bethelwijk’ en ‘Nieuwe Wijken’ hebben in april
de bijeenkomsten voor dit seizoen besloten met een uitstapje, inclusief lunch,
naar respectievelijk ’s-Gravenzande en ’s-Gravenhage.
‘Den
Haag zingt’ in Lutherse Kerk
Op
zondag 21 mei wordt ‘Den Haag zingt’
gehouden in de Lutherse Kerk aan de Lutherse Burgwal. De samenzang zal in het
teken staan van Pinksteren. Medewerking wordt verleend door de cantorij van de
Lutherse Gemeente ‘Maarten Luther’ onder leiding van Aart Bergwerff en door het
koor van de Evangelische Broedergemeente 'Pasensie' onder leiding van Jan
Hendrik. Het orgel wordt bespeeld door Aart Bergwerff. Aanvang 17.00 uur.
Toegang vrij.
Viering
Taizé-dienst: Zomertijd
Vrijdag 16 juni wordt in de kapel van de Rooms Katholieke
begraafplaats ‘St Jozef’ aan de Kapelaan Meereboerweg een Taizé-dienst
gehouden, aanvang 20.00 uur. Zij, die de avond van ‘Passage’ over Taizé hebben
bijgewoond, hebben ervaren hoe deze diensten worden gehouden.
Voor
degenen, die mee willen zingen in een ondersteunend koortje, worden twee
repetities gehouden in de Abdijkerk op maandag 12 en/of donderdag 15 juni
aanvang 20.00 uur.
De
werkgroep nodigt u van harte uit.
Bezinningsmiddag
voor senioren
'Pelgrimstocht
op weg naar de ander.' Dit is het thema voor de jaarlijkse bezinningsmiddag
voor senioren die op maandag 15 mei
in de Boskantkerk op de hoek Fluwelen Burgwal/Koediefstraat wordt gehouden. De
middag wordt gehouden door een samenwerkingsverband van de P.C.O.B. en de KBO
en de Stichting Stad en Kerk.
De
bijeenkomst begint om 14.20 uur en duurt tot uiterlijk 17.00 uur.
Luister je eigenlijk wel?
Verbeeld
ik het mij of is het echt zo dat mensen langzamerhand afleren te luisteren? Het valt me
op dat in discussieprogramma's op t.v. de deelnemers
vaker door elkaar heen praten. Zij lijken
zo dringend iets te moeten zeggen dat zij niet kunnen wachten tot een ander
zijn/haar betoog af heeft gemaakt, zodat zij nauwelijks luisteren. Hun gezichten
schijnen te zeggen: 'Wat je gaat zeggen,
weet ik toch al lang.' Je kunt hetzelfde
bij vergaderingen meemaken en in menige
huiskamer is het ook al niet anders. Op een andere
manier zie je het bij enquetes, die bedoeld zijn om te weten te komen wat er
onder de mensen leeft. Alles is keurig gerubriceerd
in vragen, maar passen de vragen eigenlijk
wel bij degene die klaar zit om te
antwoorden? Nogal eens niet. Dan antwoord
ik maar, dat ik op die en die vragen niet
een simpel ja of nee kan laten
horen, maar dat telt niet. Dat is toch geen vragen naar wat er onder de mensen
leeft? Volgens een informatiedeskundige,
die een verhaal over zijn vak hield, komt alles neer op informatie.Toen ik hem vroeg waar
dan de communicatie tussen de mensen bleef,
vond hij dat ook die onder informatie viel. Een goed informatiesysteem maakte trouwens alle vragen
overbodig, daar zou ik een ander niet voor nodig hebben. Vandaar de
kaartjesautomaat. Moeten we met zijn allen die kant op? Maar ik wil mijn
kaartje kopen bij een man of vrouw, al dan niet met een betrouwbare of
verveelde of korzelige blik, of misschien wel een vrolijke stem en dus een mens.
Wat
moet dit eigenlijk in een kerkblad? Als er een plek is, waar je mag
verwachten dat mensen naar elkaar willen
luisteren, dat er aandacht is voor het
gesprek, het over en weer tussen de één en de ander, dan zou dat toch wel in de ruimte van
de kerk zijn. Maar is dat ook zo? Soms wel, niet altijd, misschien nauwelijks. Terwijl
de woorden luisteren en spreken-met-elkaar toch kernwoorden van de Bijbel zijn: het Woord, dat
om Antwoord vraagt. Het gaat niet om een
autoritaire stem, die je het zwijgen oplegt, maar het vraagt om een antwoord (bijvoorbeeld, 'Zie,
hier ben ik' in het Oude Testament) of
'vraag het liever een ander.' Het is de
opmaat van een gesprek tussen God en de mensen en daarin speelt luisteren een
grote rol. Deze dingen vormen de binnenkant van het bijbels geloven en wij
zouden daarom op zijn minst naar buiten kunnen overdragen dat luisteren belangrijk is en meer dan dat: voorwaarde voor elk gesprek.
De
Britse opperrabbijn Jonathan Sacks merkt op dat het gesprek de enige weg is om
de grote verscheidenheid (en multiculturaliteit) van de mensen ten volle te
erkennen en tegelijk daarbij vast te houden aan een echte samenleving. Hij
zegt dan: 'In een gesprek verliest niemand, maar worden beide kanten veranderd,
doordat zij ontdekken hoe de werkelijkheid er uit ziet vanuit een ander
gezichtspunt.' Ja, daaraan markeert wel het één en ander: groepen praten
makkelijk over, maar niet
met elkaar. Men betrekt
stellingen tegenover elkaar en wisselt veel te weinig uit: zo is het tussen
nieuwkomers en tussen vanouds ingezetenen, tussen groeperingen in de kerken en
zo gaat het ook wel in gezinnen. Het is niet toevallig dat het juist een
rabbijn moet zijn, die temidden van alle
monologen zegt: alleen het gesprek is de weg en daarom moet je
luisteren. Want elke dag begint met het Sjema Jisrael (=Hoor, Israël)! (Deuteronomium 6:4).
W.P. ten Kate
maandag
1 mei (19.30 uur): kerkenraadsvergadering
donderdag
4 mei: verspreiding Betheltaal
dinsdag
9 mei (14.00 uur): ministerie predikanten
donderdag
11 mei (8.30 uur): seniorenreisje
vrijdag
12 mei (13.00 uur): opening theeschenkerij Amadeushof
vrijdag
12 mei (16.30 uur): vrijwilligersavond
zondag
14 mei (10.00 uur): creatieve zondag
maandag
15 mei (10.00 uur): moderamenvergadering
dinsdag
16 mei (20.00 uur) algemene kerkenraad
zaterdag
20 mei (10.00 uur): infomarkt
maandag
29 mei (20.00 uur): pastoraal team Bohemen
donderdag
8 juni: inleveren kopij voor Betheltaal
maandag
12 juni (13.30 uur): redactievergadering Betheltaal
maandag
12 juni (19.30 uur): kerkenraadsvergadering
maandag
19 juni (10.00 uur): moderamenvergadering
dinsdag
20 juni (20.00 uur): algemene kerkenraad
donderdag
29 juni: verspreiding Betheltaal
Reisje
senioren Bethelkerk
Op
donderdag 11 mei maken wij weer een voorjaarstocht. Wij vertrekken om 8.30 uur
vanaf de Bethelkerk en rijden naar het Nationaal Visserij- en Suikermuseum te
Klundert, drinken er koffie en krijgen een uitgebreide excursie. Wij vervolgen
de reis naar Zevenbergen voor de warme maaltijd bij de ‘Drie Musketiers’ van
12.45 tot 14.00 uur. Om 14.30 uur krijgen wij een rondleiding in de Basiliek te
Oudenbosch, een kopie van de St. Pieter in Rome. Tot slot drinken wij
koffie/thee in ‘Tivoli’ en vangt de terugreis aan. Wij hopen om ongeveer 19.00
weer bij de Bethelkerk terug te zijn.
De
kosten voor dit alles bedragen € 42. U kunt dit bedrag overmaken op giro 291 14
38 t.n.v. mw. G. de Jong-Hogendoorn, Dovenetelweg 41, 2555 TC, Den Haag. Opgave:
tel. 368 78 39 en 397 22 66 (mw. Corrie Dekker).
Jeugd en jongeren.
De laatste weken was er af en toe een jongere voor de
kindernevendienst. Sinds een paar weken
is er ook af en toe een kleintje voor de crèche. Het blijkt dus dat men weet
dat er altijd iemand is voor de jongeren. Ook in de maanden mei en juni is
iedere week een medewerkster aanwezig.
Zondag 14 mei is de tweede creatieve dienst van dit seizoen. Wilt u nog meedenken, stel u dan snel in verbinding met mw. Betty Mol.
Colofon
Verschijning
Betheltaal verschijnt tien
maal per jaar, gewoonlijk aan het begin van de maand.
Abonnement
Een abonnement op Betheltaal,
samen met 'Kerk in Den Haag', kost € 13, te voldoen op giro 762 31 85 t.n.v.
Wijkblad Betheltaal, Den Haag.
Redactieadres
mw. J. van den Brink-Nottrot,
Paganinistraat 90,
2551 MD, tel. 323 16 22, e-mail: jnottrot@wanadoo.nl
Redactie
ds. N.A. Riemersma
(eindredacteur), ds. Rob van Essen, mw. J. van den Brink-Nottrot
Medewerkers
dhr. I. Ligthart Schenk
(interview), ds. L. Schuurman, ds. W.P. ten Kate en mw. ds. M.A. Sijbrandij-Verbist
(column)
Verspreiding
mw. N. de Kiefte-van Dam,
Teunisbloemplein 76,
2555 AB, tel. 323 1602
Abonnementenadministratie
mw. P.A. de Mooij-van Delft,
Laan van Meerdervoort 1214, 2555 CC, tel. 323 17 79
Inleveren
kopij
Het
mei-juninummer van Betheltaal verschijnt op donderdag 29 juni. De kopij voor
het juli-augustusnummer kan uiterlijk donderdag
8 juni worden ingeleverd bij mw. Coby van den Brink-Nottrot, Paganinistraat
90, 2551 MD Den Haag, e-mail jnottrot@wanadoo.nl.
Enkele gegevens
Kerk
Bethelkerk, Händellaan 50.
Gemeentecentrum:
Traviatastraat 25.
Aanvang kerkdiensten: 10.00
uur.
Koster
dhr. F. Ekkelboom, Mozartlaan
85, 2555 JD Den Haag,
tel. 368 57 57 (ook voor
inlichtingen betreffende zaalverhuur), e-mail: bethelkerk.loosduinen@planet.nl
Werkdagen: maandagavond,
dinsdag, donderdagmiddag, vrijdagmorgen, zaterdagmorgen en zondagmorgen.
Scriba
mw. E.A.L. Maartense,
Duinlaan 137, 2554 ES,
tel. 325 62 77, e-mail: ellen.maartense@12move.nl
Predikanten
- ds. N.A. Riemersma,
Thorbeckelaan 250, 2564 BW,
tel. 325 15 99, e-mail: n.riemersma@planet.nl
Te bellen: 9.00-9.30 en
19.00-19.30 uur.
Vrije dagen: woensdag en
donderdag
Wijk: Componistenbuurt,
Bohemen, Nieuw Waldeck en Tuinenbuurt.
- ds. R. van Essen,
Goudenregenstraat 100, 2565 GA,
tel. 345 10 51, e-mail: robvan.essen@hccnet.nl
Te bellen: 9.00-9.30 en
19.00-.19.30 uur
Vrije dagen: donderdag,
vrijdag, zaterdag
Wijk: Groot Waldeck en
Kijkduin.
Autodienst
Te bellen op vrijdag
(18.00-19.00 uur): mw. G.A.A. de Man, tel. 325 74 20.
B.g.g. mw. A. Wink-van der
Heide, tel. 325 84 99.