De Tabla

De tabla werd oorspronkelijk gebruikt in de klassieke Hindoestaanse (Noord India) muziek, maar wordt ook aangetroffen  in de Pakistaanse en Zuid Indiaase muziek. Tegenwoordig treffen we de tabla ook aan in de Westerse muziek, vooral tablameesters als Zakkir Hussain en Trilok Gurtu hebben hiervoor zorggedragen.

De rechtertrommel wordt tabla of 'dayan' genoemd (dit betekend rechts).  De dayan kan je met behulp van de houten klossen en een speciaal daarvoor gemaakt hamertje op spanning brengen.     

Het stemmingsgebied is ongeveer een octaaf en meestal wordt de dayan in C# gestemd. De body wordt uit 1 stuk hout gemaakt, het meest opvallende bij een tabla is wel het vel (geit) met daarop een zwarte plak. Deze 'syahi' of 'gab' is gemaakt van een zware zwarte pasta, deze zorgt voor de speciale 'belsound' van de tabla.

De linkertrommel heet 'bayan' (dit betekend natuurlijk links) en is groter dan de dayan. De bayan kan gemaakt zijn van aluminium, koper, ijzer, staal of klei. Het vel van de bayan bezit ook een syahi en als je goed kijkt, zie je dat deze niet gecentreerd geplaatst is. Als de bayan wordt bespeeld, wordt de palm van de linkerhand op het midden van het vel gehouden, en door de druk te varieeren kan men de toonhoogte (meend) beinvloeden.

De speeltechniek van de tabla is zeer complex, en om de ritmes en zelfs hele composities goed te begrijpen , leert een tablaspeler zich de vocale mnemonies aan (dit is de leer van de middelen om iets in het geheugen te bewaren). Iedere slag heeft hierbij een eigen 1 lettergrepige naam.       Slagen op de dayan heten bijvoorbeeld: na, ta, te, tin en tun en worden voor in de mond uitgesproken, terwijl slagen op de bayan: ge en ke meer achterin de mond worden uitgesproken.

Gecombineerde slagen beginnen gwoonlijk met 'dh',  bijvoorbeeld: 'dha' wordt gespeeld als 'ge' met 'na' en 'dhin' als 'ge'met 'tin'.

Ieder vinger heeft te maken met vele details tijdens het spelen om het goede geluid te creeren, bijvoorbeeld 'na' wordt gespeeld met de rechter ringvinger, die het midden van het vel dempt om de harmonischen te elimineren die je in 'tan' hoort.

Er wordt aangenomen dat de tabla afstamt van een 2 vellige trommel de 'pakhawaj' en dat het de Sufi muzikant Amir Kusrain was die zijn pakhaswaj in 2en zaagda om de tabla te maken. Er zijn er ook die denken dat de tabla afkomstig is uit Perzie, daar hebben ze een paar trommels de 'naqqara' welke tevens de voorouders van de tympani zijn.

Hieronder een instructievideo door Venkat

 ;

Terug naar instrumenten