Bezoek op je website genereren
Als je een website hebt, wil je natuurlijk ook dat er bezoek op komt. Daarvoor heb je hem toch gebouwd! En dus zet je er
een of meerdere bezoektellers op, zodat je kunt zien dat er daadwerkelijk bezoek komt. Op deze website zit er ook een.
Die is alleen bedoeld om te laten zien wat er zoal mogelijk en beschikbaar is; niet om het bezoek te tellen, want dat komt toch
wel…
. Zeker in de begintijd van internet was een zichtbare bezoekeller een must. Tegenwoordig is een zichtbare teller een teken dat
de site óf oud (verouderd) is, óf onprofessioneel wordt beheerd.
Moderne tellers zijn onzichtbaar en doen meer dan alleen tellen: tijdstip, duur en oorsprong van het bezoek, gebruikte hard-
en software, surfgedrag van de bezoekers, behaalde omzet in een webwinkel, enzovoort.
Een bijzondere opmaak van je website is niet genoeg om veel bezoek te blijven trekken. Een bijzondere inhoud is veel belangrijker.
Als die interessant genoeg is, zullen je bezoekers terugkomen. En dat kun je aflezen van je bezoekteller.
Het liefst zie je de bezoekers met 1000 tegelijk langskomen, want dat geeft aan dat je website véél wordt bezocht
en dat er dus zinnige informatie op staat.
In het onwaarschijnlijke geval dat vrijwel niemand in je website is geïnteresseerd loopt je bezoekteller maar heel langzaam. De weinige bezoekers aan je website hebben dat gauw in de gaten en blijven dan óók weg.
Op deze pagina vind je wat mogelijkheden om de snelheid van je (zichtbare) bezoektellers een beetje op te voeren.
Dat is overigens een prima manier op je bezoekers in de maling te nemen. Snel lopende bezoektellers suggereren immers veel
bezoek en dat suggereert weer dat er wat zinnigs op de site staat.
Besef wel dat je hiermee ook jezelf in de maling neemt!
Overigens gebruik ik deze techniek zelf niet, hoewel de teller niet razendsnel gaat. Ik vind dat ook niet nodig. Deze site
maak en onderhoud ik primair voor de lol.
Eigenlijk is het zo dat je, als je deze techniek gebruikt, aangeeft dat je niets te zeggen hebt ...!
- Veel bezoektellers werken met een plaatje dat vanaf de provider van de bezoekteller wordt geladen. Elke keer dat het plaatje
vanaf je site wordt opgehaald wordt gezien als een nieuwe bezoeker.
Als je nu de bladzijde waarop dat plaatje staat regelmatig ververst, worden er meer bezoekers geteld.
- Je kunt een bladzijde zichzelf laten verversen met behulp van een eenvoudig JavaScript. Zie daarvoor het item "Automatisch de huidige pagina verversen".
- Je kunt een bladzijde zichzelf ook laten verversen met behulp van een META-tag. Zie daarvoor het item "Automatisch van pagina wisselen".
- De site bevat één teller die op deze manier werkt: de teller van Xtreme Tracking in de HTML-sectie.
- Gebruik bij
deze techniek geen teller die het bezoekersaantal op het scherm laat zien. Anders val je wel heel gauw door de mand...
- De beste manier om te suggereren dat er erg veel bezoek op je site komt is door er géén teller op te zetten. Om toch te weten te komen hoeveel bezoek je krijgt moet je de teller op de achtergrond laten draaien, onzichtbaar voor je bezoek. Er zijn internet-providers die (vaak tegen betaling) dit soort diensten bij hun webhosting-pakketten. Bekende voorbeelden van dergelijke programma's zijn WebAlyzer en AWstats. Dit soort software draait op de webserver en is niet zichbaar in de HTML-code.
- Het nadeel van tellers als WebAlyzer en AWstats is dat het eerst kijkt of de betreffende bezoeker niet kort daarvoor ook "toevallig" al aanwezig was. Bezoekers die binnen bijv. 10 minuten of een half uur meerdere malen een site bezoeken worden maar één maal geteld.
- Meestal onthouden die tellers aan de hand van het IP-adres of een domeinnaam wie er op bezoek zijn geweest. Dat houdt meteen een nadeel in: Als meerdere bezoekers van het zelfde IP-adres gebruik maken (bijv. via een privé- of bedrijfsnetwerk) worden ze niet goed geteld.
- Trucs zoals hier beschreven werken dus niet met dit soort tellersoftware, tenzij je het tijdsinterval waarna een bezoeker
weer geteld wordt heel kort laat instellen, bijvoorbeeld op 1 minuut.
- Een bekende naam op dit gebied is Google Analytics. Dit
is een gratis dienst van de bekende zoekmachine Google. Om het te kunnen gebruiken heb je een Google-account nodig. Ook dat
kun je gratis aanmaken. Deze teller wordt op deze site niet (meer) gebruikt.
De teller is onzichtbaar. Er staat alleen een JavaScript-code op je site, geen figuur. Elke keer als een pagina met een teller is geladen draait het JavaScriptje. Het bezoek wordt in de centrale database geregistreerd. Je kunt de resultaten bekijken door de Google Analytics website te bezoeken,
- Andere grappen die je kunt uithalen met bezoektellers worden beschreven in de items "Merkwaardige bezoekteller" en "Merkwaardige bezoekteller II".