De focus van een HTML-element wijzigen

Een webpagina bestaat uit tekst en tags. Alles wat geen "Kale Tekst" is, is een tag. Plaatjes, Formulieren, Hyperlinks, enz. zijn tags.

Met tags kun je elementen op je pagina zetten die een actie kunnen uitvoeren: Met een <button> kun je een JavaScript function starten, met een <a> maak je een hyperlink, enz.
Dit soort elementen heeft twee "toestanden": Actief en Inactief.

Als een element actief is wordt gezegd dat het de focus heeft. Een element dat niet actief is heet blurred.
In een formulierveld dat de focus heeft is een tekstcursor zichtbaar. Om een groep radiobuttons die de focus heeft zie je vaak een stippellijn. Een <a>-tag die de focus heeft verandert (soms) even van kleur.

Gewoonlijk heb je niets te maken met de focus van een element. Als je op een tekstveld in een formulier klikt krijgt dat veld de focus zodat je er wat in kunt typen. De rest wordt automatisch blurred. Als je op een hyperlink klikt krijgt deze de focus en zal de betreffende pagina worden opgehaald.
Er zijn situaties denkbaar waarbij het handig is om zelf de focus aan te passen. Dat is bijvoorbeeld bij een formulier waarin verkeerde informatie is gegeven. Dat blijkt pas na het versturen van het formulier, als het JavaScript er mee aan de slag gaat. In zo'n geval is het voor de bezoeker prettig als het betreffende veld meteen de focus krijgt zodat hij/zij niet het eerst het veld hoeft op te zoeken om de fout te corrigeren.

De toepasbaarheid van deze techniek is maar heel beperkt. Zinvolle toepassingen zijn alleen te bedenken voor tekstvelden in formulieren, bijvoorbeeld als verplichte gegevens niet zijn ingevuld.

Opmerking:
 
Testen of (verplichte) gegevens in een invoerveld zijn ingevuld kun je doen met het script formcheck.js dat is beschreven in het item "Geldigheid testen van formulier-velden".

 
terug

html-179; Laatste wijziging: 31 maart 2022