JavaScript debuggen II:
Error handler met try en catch

Het is bijna onmogelijk voor een programmeur om een 100% foutenvrij programma te schrijven. In elke programmeertaal krijg je te maken met uitzonderingen (exceptions) en fouten (errors). Gelukkig kun je die door je programma laten afhandelen zonder dat het vastloopt.

Foutafhandeling is een heel belangrijk onderdeel van een goed programma. In oudere versies van JavaScript was een goede foutafhandeling lastig te realiseren. In latere versies zijn goede mogelijkheden voor efficiënte foutafahandeling beschikbaar gemaakt.

Op deze pagina wordt één van die twee mogelijkheden besproken: try en catch.

Opmerking: Een andere methode om fouten op te vangen gaat met het event on error. Dat wordt besproken in het item JavaScript debuggen III: Error handler met 'onerror'.

Opmerking: Deze aanpak is primair bedoeld 'Runtime Errors' op te vangen in een 'gereed' programma. Maar je kunt dit ook heel goed gebruiken om programmeerfouten op te sporen tijdens het ontwikkelen van een nieuw JavaScript.

Gebruik:

Opmerking:
 
Voor het debuggen van een script dat je nog aan het ontwikkelen bent zijn er ook andere mogelijkheden dan wat op deze bladzijde is beschreven. Elke grote browser heeft een apart console voor het tonen van foutmeldingen en waarschuwingen. Alle moderne browsers hebben tegenwoordig een eigen debugger aan boord of stellen die beschikbaar via een plug-in. Zie het item JavaScript debuggen in de browser.
 
Het is ook mogelijk om JavaScript te debuggen met behulp van een ander JavaScript-programma. Zie daarvoor voorbeeld 3 in het item JavaScript debuggen. Die methode is echter aan het verouderen.

 
terug

html-287; Laatste wijziging: 20 april 2020