Event-attributen in HTML
voor audio en video
Met de komst van HTML5 is er veel verbeterd aan de mogelijkheden om multimedia op te nemen in een webdocument. Er is een aantal 'standaard' formaten afgesproken, waardoor je niet meer voor elk filmpje of geluidsfragment een aparte mediaspeler hoeft op te nemen in je document.
Browsers die HTML5 ondersteunen, hebben zelf een mediaspeler aan boord. HTML 4-constructies met <Object> en <embed> zijn in HTML5 dus niet meer nodig. In plaats daarvan gebruik je nu de tags <audio> (voor geluid) en <video> voor filmpjes.
De HTML5-standaard geeft een aantal events die op multimedia gericht zijn. Ze zouden met alle tags toepasbaar moeten
zijn, al is niet altijd duidelijk hoe. Alle grote browsers ondersteunen deze attributen. Hieronder vind je een overzicht.
Zeker voor multimedia geldt: Test je code dus goed, met meerdere browsers. Vergeet de mobiele apparaten niet.
Andere zaken betreffende event-attributen, alsook een overzicht van event-attributen van 'gewone' tags, vind je in het item Event-attributen in HTML.
Attribuut | Beschrijving | |
onabort |
Script dat wordt uitgevoerd als een bepaalde actie wordt afgebroken, maar niet door een fout; meestal door de gebruiker. |
|
oncanplay |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als er genoeg van een bestand is gedownload (en gebufferd) om te beginnen met
afspelen van film of geluid te beginnen. |
|
oncanplaytrough |
Nieuw in HTML5. Dit event treedt op als de browser inschat dat een audio- of videobestand ver genoeg is gedownload om het
zonder onderbreking af te kunnen spelen. |
|
ondurationchange |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als de speelduur van het audio- of videobestand wijzigt. Dit gebeurt kort na het
begin van de download, als de eerste datablokken op de PC zijn binnengekomen. De totale speelduur staat daar in. |
|
onemptied |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als de playlist leeg is. |
|
onended |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als het mediabestand het einde heeft bereikt (en dan stopt). Dit is handig als
je een melding wilt laten verschijnen in de zin van "Dank u voor het bekijken van deze film". |
|
onerror |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als er wat fout gaat bij het laden van de film. |
|
onloadeddata |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als data voor het huidige frame zijn geladen, terwijl er onvoldoende data zijn
om het volgende frame van het mediabestand af te spelen. |
|
onloadedmetadata |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als de meta-data van het mediabestand zijn geladen. Het gaat hier om: speelduur,
afmetingen (alleen bij video) en teksttracks (o.a. ondertiteling). |
|
onloadstart |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als het laden van een mediabestand begint. |
|
onpause |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als het afspelen van het mediabestand wordt onderbroken. Dat kan zowel door de
gebruiker zijn (die op de pauze-knop klikt) of door een programma. |
|
onplay |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als het mediabestand gereed is om te worden afgespeeld. |
|
onplaying |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als het mediabestand daadwerkelijk wordt afgespeeld. |
|
onprogress |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als de browser bezig is het mediabestand te downloaden. |
|
onratechange |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als de afspeelsnelheid van het geluid of de video verandert, bijv. als de gebruiker
naar slowmotion schakelt. |
|
onseeked |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als een zoekactie (in het mediabestand) is beëindigd. |
|
onseeking |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als een zoekactie (in het mediabestand) bezig is. |
|
onstalled |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als de browser geen toegang heeft tot het gevraagde mediabestand, om welke reden
dan ook. |
|
onsuspend |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als het downloaden van het mediabestand wordt beëindgd vóór
dat het bestand helemaal is geladen. |
|
ontimeupdate |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als de gebruiker vooruit of achteruit spoelt in het media bestand. |
|
onwaiting |
Nieuw in HTML5. Script dat wordt uitgevoerd als de browser moet stoppen met het afspelen van het mediabestand, maar er vanuit
gaat dat het afspelen hervat kan worden. Dit gebeurt als er meer data van het gegevensbestand moet worden gedownload. |
Tijdens het downloaden van een mediabestand komen altijd de volgende events voor, in deze volgorde:
- loadstart
- durationchange
- loadedmetadata
- loadeddata
- progress
- canplay
- canplaythrough
Deze events worden door alle grote browsers volledig ondersteund.