Fractals zelf doen:
Banen van Henon's kwadratisch systeem

In zijn boek "Fractals. Meetkundige figuren in eindeloze herhaling" beschrijft Prof. Hans Lauwerier (1923 - 1997) een aantal fractals. Hierbij zijn programmaatjes beschikbaar die zijn geschreven in een variant van BASIC, die vandaag de dag niet meer wordt gebruikt. Omdat de code te leuk is om te worden vergeten heb ik die omgezet in JavaScript.

Op deze pagina wordt programma HENON (pag. 153 van het boek) gebruikt. Dit programma tekent Banen van Henon's kwadratisch systeem (pag. 104). Klik HIER voor een preview (Let op: de berekening duurt lang).

Onderstaande uitleg bevat wat jargon. Dat komt aan de orde op mijn site over fractals.
Belangrijke parameters van het programma zijn: svgW en svgH (afmetingen van de figuur, in het voorbeeld 760 × 570 beeldpunten),MMAX (Aantal banen, = 32) en NMAX (Aantal stappen per baan, = 600). Verder is er de parameter A (= .24, dit is de cosinus van een hoek α = 76.11345964°). Deze parameters kun je wijzigen om de invloed op de uitkomst te onderzoeken. Maar probeer ook eens om op andere plaatsen in de code te wijzigen …!
De bij A behorende sinus wordt intern opgeslagen in een variabele B = √(1 - A2).

Het JavaScript-programma is als volgt opgebouwd:

Gebruiken:

Om met de code te spelen moet je deze downloaden naar je eigen computer en uitpakken. Start henon.htm door er op te klikken, gebruik zo nodig een lokale webserver. Je hebt meteen een werkend programma.
Als je met de parameters gaat spelen, zul je vaak de variabelen ShX en ShY moeten aanpassen om de plot in de viewport te houden.
Raadpleeg het item Een workflow voor het ontwikkelen van JavaScript, in het bijzonder de opmerkingen over hoe je lokaal kunt werken (dus zonder steeds te hoeven uploaden naar de servers van je webhost).
Vereiste schermgrootte is 800 × 710 pixels. De toepassing op deze site maakt SVG-code aan, die wordt getoond door de inhoud van een <svg>-tag aan te passen.

Downloaden:
 
Druk op de knop: Download deze code  File: voorb715.zip, 2044 bytes.

Opmerking:
 
In het oorspronkelijke BASIC programma krijg je steeds hetzelfde resultaat. Dat komt doordat de random-generator bij elke run van het programma dezelfde startwaarde heeft (RANDOMIZE 11). Dit heet het seed-getal.
Het is niet mogelijk om bij de random generator van JavaScript (Math.random()) een seed-getal op te geven.
De ECMA-specificatie is er nogal onduidelijk over hoe de random-generator moet worden gestart. Daardoor doet elke browser-motor het anders. Vermoedelijk wordt het seed-getal ontleend aan de systeemklok, maar daar heb ik geen bewijs voor gevonden.

 
terug

html-715; Laatste wijziging: 16 februari 2023