Antahkaran


Wat is "Antahkaran" ?

In bhajans hoor je vaak het verzoek om de "Antahkaran Shudh (rein)" te krijgen of te houden.
Wat is nu deze "Antahkaran" ?

Om "Antahkaran" te kunnen omschrijven is het nodig nader in te gaan op de 10 indriyan van het menselijk lichaam.

Een Indriya is een orgaan. Er zijn twee soorten organen.
De eerste vorm is Gyaan-indriya, oftewel perceptieorganen.
De tweede vorm is Karm-indirya, oftewel actie-organen.

Gyaan : ogen, oren, neus, tong, huid
Karm: handen, voeten, stemband, genitaliën, uitscheidingsorgaan

Deze organen op zich doen niets. Een dood lichaam heeft ze namelijk ook, maar stelt dan niets meer voor.
De perceptieorganen voeden onze "Antahkaran" en de actie-organen voeren handelingen uit in opdracht van eerder genoemde. Zie het als de menselijke "geest".
De term "Vivek" komt hier om de hoek kijken. "Vivek" is verstand of onderscheidend vermogen.
Onze "Antahkaran" is dus eigenlijk de chauffeur van ons lichaam en bestaat uit Mann, Buddhi, Chitt en Ahankaar.
Binnen de verschillende stromingen van het hindoeïsme wordt "Antahkaran" soms als 11-de indriya benoemd en soms worden de 4 onderdelen hiervan opgeteld bij de 10 eerdere.
Aldus het getal 14.

Voorts zijn er negen lichaamsopeningen. Dit kunnen echter ook organen zijn !
2 ogen, 2 oren, 2 neusgaten, 1 mond, genitaliën, anus, maken samen 9 lichaamsopeningen.

De tiende opening waar Kabir Saheb en de Kabir Panthi's het steeds over hebben zit tussen de ogen op het voorhoofd. Deze "deur" wordt soms het derde oog ("Shiv-Netra") en soms de 10-de deur (Trikuti) genoemd.
Dit is het portaal (Daswan Dwar) naar de Almachtige Heer.
De weg waarlangs Mukti wordt verkregen.
Het is geen fysieke opening, maar een spirituele.
Kennis van Bramh (Bramh-Gyaan) komt langs deze weg.

In de welbekende bhajan "Chalo chalo hansa" komt de volgende tekst naar voren:

Naw dies moene des dies kholo, dharti gagan milawo
Chalo attarja khol kamariya, phir na bhaw me aawo, jahan ho mora piya base,

Vrij vertaald heeft men het hier over:
Sluit de negen en open de tiende, breng hemel en aarde tezamen.
Open deze deur en treedt binnen. Kom vervolgens nimmer terug.

Het concept van Guru, SatGuru, SatPurush is terug te voeren naar het volgende:
In de materiele wereld begeleidt een Guru je tot de 10-de deur. Hij maakt je rijp om deze deur te vinden. Eenmaal binnen kom je de spirituele vorm (astrale vorm) van Guru tegen die dan daar de rol van SatGuru heeft. Deze SatGuru sleept je langs alle "innerlijke hemelse werelden" door naar de Koning der Koningen, SatPurush.
Wie deze Guru, SatGuru en SatPurush is, is een kwestie van eer, respect en vertrouwen.
De leer van Kabir Saheb is hier duidelijk in en wordt steeds helderder naar mate men verder vordert in Sadhana. Het concept "innerlijke hemelse werelden" slaat de spijker op z'n kop. Wie dit door heeft weet waar te zoeken.

"Moke kahan dhoonde bande, main to tere paas mein"