Bhakti, Karma en Gyaan

 

 

Volgens de Bhagvat Geeta is verlossing mogelijk door Karma (daden), Bhakti (devotie) en Gyaan (kennis). Dit komt ook in vrijwel elke andere hindoestroming voor.

 

Het streven van hindoes is om door Karma , Bhakti en Gyaan de ultime vrijheid, Mukti te krijgen. Dit is echter niet zo eenvoudig blijkens de praktijk.

 

Mukti door Karma (daden) zou dus betekenen dat we geen slechte daden verrichten en alleen maar goed moeten doen. Dit is een geweldig zware opgave !

Iedereen zondigt wel eens aan Hinsa (geweld) of Krodh (woede) of Kaam (lust). Wie een mug dood mept, heeft al een leven ontnomen en is volgens het hindoeisme debet aan een slechte Karma. Zelfs de meest pacifistisch ingestelde ziel begaat wel eens een misdaad. Deze weg naar verlossing is wel een hele pittige.

 

Mukti door Bhakti (devotie) lijkt eenvoudiger. Men kan naar tempels gaan, op bedevaart gaan , bidden en dagelijks God vereren. Maar de wereld eist dat we erin participeren en geeft ons weinig ruimte om ons volledig tot God te wenden. Vooral in de westerse wereld is men zo op het dagelijkse ingesteld dat het goddelijke in gedrang komt. Dus ook een pittige opgave.

 

Kabir Saheb noemt de derde manier, namelijk Mukti door Gyaan, de meest eenvoudige.

Als mens zijnde heeft men de mogelijkheid om kennis te vergaren over het goddelijke.

In dit leven heeft men de kans gekregen om zelf actief op zoek te gaan naar de weg die moet leiden tot Mukti. Hoe gelukkig mogen we ons prijzen dat de heiligen van vroegere tijden ons een routebeschrijving hebben nagelaten.