Het overlijden |
|||
Heel vaak wordt de vraag gesteld hoe
men omgaat met kwestie's als geboorte en dood. Zijn er rituelen , kent
men naam-sanskaar , wat is de relatie met Grah , zijn er ook ongustige
tijdstippen voor geboorte (moel , grah) en dood (pitar pak , panchak) ?
Algemeen:
" Atam Satya hai Atam Bramha hai, atam roop soedre awinasi, Praktijk: Het wordt als
een eer gezien als bij een crematie of begrafenis Sadhoe's en Sants
aanwezig zijn die tijdens de plechtigheden bhajans ten gehore brengen.
Zij geven namelijk uitleg over het leven en dood om de nabestaanden te
steunen. Tevens fungeren ze met hun Bhajans als een baken voor de ziel
op weg naar het hiernamaals.
" Levend wordt
een vader
zelden geprezen
, eenmaal overleden wordt zijn geest vereerd. In de praktijk wordt enkele dagen (geen vast periode) na de crematie , een Bailaas Gaddi gehouden. Dit is meer bedoeld om de achtergebleven familie emotioneel afscheid te doen nemen. Deze pooja draagt niet meer bij tot de Karma van de overledene noch heeft het enig effect als men het achterwege laat. Het is wel een goed moment om samen met de familie naar wijze woorden van Sadhoe's te luisteren en even stil te staan bij wat de enige zekerheid is in dit leven , namelijk : de dood. " Chaar daag se SatGuru nyara , Jo ki ajar amar shareer. Koi gare koi agni jarawe Koi pawan koi neer Bhajo re bhai Saheb naam Kabir " "Jaat Paat Na Poochche Koyee, Hari Ke Bhaje So Hari Ke Hoyee" Vraag niet naar mijn kaste of geloof, Wie God als De Vader ziet, is waarlijk een kind van God |
|
||
|
|||
|
|||