Geboorte

 
Heel vaak wordt de vraag gesteld hoe men omgaat met kwestie's als geboorte en dood. 
Zijn er rituelen? Kent men naam-sanskaar? Wat is de relatie met Grah en zijn er ook ongustige tijdstippen voor geboorte (moel, grah) en dood (pitar pak, panchak) ?

Algemeen:
De leer van Kabir spreekt niet over rituelen of (on)gunstige tijdstippen. Indien er vanuit de samenleving behoefte bestaat om toch rituelen uit te voeren, dan is men hier vrij in. Sommige handelingen lijken echter eeuwigdurend. Met andere woorden: is men ooit ergens aan begonnen, dan zal de omgeving ervan uitgaan dat men zoiets blijft doen en zal je graag wijzen op de gevaren die er zijn bij niet naleven van een specifiek ritueel.

Praktijk:
Kabir verwerpt in zijn woorden de rituelen. Hij spreekt zich fel uit tegen "Karm-kaand". Zijn boodschap is om alles te laten voor wat het is. Men moet zich bezighouden met liefde voor alles en iedereen, begrip en devotie. Rituelen zijn als verkoopwaar van een winkelier, bedoeld als inkomensbron voor geestelijken.

Bij geboorte van een kind kennen Kabir Panthi's geen naam-sanskaar , geen rasi-ke-naam, geen moel, geen grah en geen verplichting voor moeran-sanskaar. Wil men toch moeran-sanskaar, dan kan men die dag Gaddi houden en daarna het kind van haren ontdoen. Door wie, wanneer en hoe lang na de geboorte is niet relevant.

"Jaat Paat Na Poochche Koyee, Hari Ke Bhaje So Hari Ke Hoyee"
              Vraag niet naar mijn kaste of geloof, Wie God als De Vader ziet,
                                                                       is waarlijk een kind van God