Heel vaak wordt de vraag gesteld hoe
men omgaat met kwestie's als geboorte en dood.
Zijn er rituelen? Kent
men naam-sanskaar? Wat is de relatie met Grah en zijn er ook ongustige
tijdstippen voor geboorte (moel, grah) en dood (pitar pak, panchak) ?
Algemeen:
De leer van Kabir spreekt niet
over rituelen of (on)gunstige tijdstippen. Indien er vanuit de
samenleving behoefte bestaat om toch rituelen uit te voeren, dan is men
hier vrij in. Sommige handelingen lijken echter eeuwigdurend. Met andere
woorden: is men ooit ergens aan begonnen, dan zal de omgeving ervan
uitgaan dat men zoiets blijft doen en zal je graag wijzen op de gevaren
die er zijn bij niet naleven van een specifiek ritueel.
Praktijk:
Kabir verwerpt in zijn woorden de
rituelen. Hij spreekt zich fel uit tegen "Karm-kaand". Zijn
boodschap is om alles te laten voor wat het is. Men moet zich
bezighouden met liefde voor alles en iedereen, begrip en devotie.
Rituelen zijn als verkoopwaar van een winkelier, bedoeld als
inkomensbron voor geestelijken.
Bij geboorte van een kind kennen
Kabir Panthi's geen naam-sanskaar , geen rasi-ke-naam, geen moel, geen
grah en geen verplichting voor moeran-sanskaar. Wil men toch
moeran-sanskaar, dan kan men die dag Gaddi houden en daarna het kind
van haren ontdoen. Door wie, wanneer en hoe lang na de geboorte is niet
relevant.
"Jaat Paat Na Poochche Koyee, Hari Ke Bhaje So Hari Ke Hoyee"
Vraag niet naar mijn kaste of geloof, Wie God als De Vader ziet,
is waarlijk een kind van God
|
|