De kruistocht van Kabir |
|
Kabir heeft zich de spirituele onderdrukking van de mens persoonlijk aangetrokken. Al in z'n prille jeugd bekritiseerde hij de gevestigde theologische orde. Als kind stelde hij al vragen over het hoe en waarom van de vele rituelen en wetten die elke godsdienst kenmerkt. Met name de regels waarbij geestelijken veel macht naar zich toe trokken.
Hij
kon niet accepteren dat mensen in een bepaalde kaste of religie
geboren werden. En een Brahman is toch niet reeds geiniteerd (janew) geboren ?
Kabir ging echter verder: Hij begon nu ook kritische opmerkingen te plaatsen. Als je Brahman wordt door initatie, waarom dan al niet in de baarmoeder geiniteerd ? Als
besneden worden je geloof aanduidt, waarom dan niet in de baarmoeder
besneden ?
Tenslotte gaf hij in menig discussie de genadeklap: Zolang iemand niet geinitieerd is, is hij dus van lage kaste ? Met andere woorden: iedereen is tijdens de geboorte gelijk. Geen hoog of laag. Onbesneden geboren worden, is dus net als ieder ander mens geboren
worden.
Deze uitspraken waren bedoeld om de hardwerkende mensen de ogen te doen openen dat een ieder een kind van God is. De hierarchie die elke religie kent, is door de mensen zelf geintroduceerd. God kent geen kaste of religie. Dit
klonk als ketterij bij de geestelijke leiders, maar werd een ware
kruistocht in het belang van alle mensen. Broederschap,
verdraagzaamheid en saamhorigheid waren zijn doel. Zijn wapens ? Liefde
voor die ene Geest, die ene God die in een ieder woont. |
|