Kabir als leerling |
|
Na het voorval
aan de oever van de Ganges, ging Kabir zijn spirituele boodschap nu
openlijk verkondigen. De omgeving was verbaasd dat de zoon van een
moslim wever, nu herhaaldelijk de namen van Rama en Hari reciteerde.
Ging men een discussie met hem aan dan beargumenteerde Kabir dat Rama en
Rahim, beiden twee namen van een en dezelfde God zijn. Dit bracht kwaad
bloed bij zowel de hindoes als de moslims. Hoe durfde een simpele julaha, de twee uitersten onder een noemer te brengen ? Nu Kabir met Ramanand geassocieerd werd, begon Kabir met openlijke discussies en sprak kritische woorden als het om "Karm-Kaand", doorgetrokken ritualisme, ging. De
leer van Kabir begon vanaf dat moment gestalte te krijgen: Liefde
niet alleen voor mensen onderling, maar werkelijk voor de hele schepping.
De leer van Kabir Saheb staat boven sektes, kasten en religieën. Mensen
van elke ras, religie of kaste kunnen zich met zijn leer indentificeren.Saheb
leert ons, dat we iedereen moeten liefhebben en respecteren zoals we
onszelf liefhebben en respecteren.
Harde
woorden zijn uit den boze. Men moet beseffen dat dezelfde God in ons
aanwezig is die ook in een ander aanwezig is. Saheb predikt liefde en
devotie voor SatPurush (de almachtige Heer). Volgens
hem is het zinloos om op pelgrimage te gaan als echte devotie tot de
Heer ontbreekt. De Verlosser die wij in Banares of Mekka hopen te vinden,
op de berg Kailash of in de Kaaba hopen te vinden is in onszelf aanwezig.
God woont niet in een tempel of moskee, maar in ons hart. Wie Hem zoekt
zal Hem diep in het eigen hart vinden. Saheb
is ook fel tegen rituelen. De rituelen zijn juist de valkuilen van
"maya", illusie. |
|
|
|
|
|