Kabir in de maatschappij |
|
Nu de samenleving complexer wordt als
gevolg van de globalisatie, is er een sterke behoefte om op zoek te gaan
de eigen "roots". De Kabir Panthi's werden al eeuwen geleden geconfronteerd met de vraag hoe om te gaan met maatschappelijke vraagstukken. De theologische leer van Kabir Saheb richt zich voornamelijk op het spirituele. Kabir Saheb spreekt van een maatschappelijke integratie, met behoud van de eigen (culturele) identiteit. Sab Sang Rasiye, Sab Sang
Basiye, Sab Ke Lijiye Naaw Leef samen en leef als broeders, respecteer een ieder. Vrijwel elke grote gebeurtenis in
een mensenleven is omgeven door rituelen. Bijna alle religiën hebben zo
hun specifieke "draaiboek". Geboorte, doop, besnijdenis, initiatie,
huwelijk, dood en zelfs tot na de dood zijn de handelingen nauwkeurig
vastgelegd in de boeken. De Kabir Panthi's zijn wat dat betreft een
vreemde eend in de bijt : men In vroegere tijden was er geen
registratie van geboorte, huwelijk en dood zoals men dat nu kent. Om de
samenleving op de hoogte te stellen van wijzigingen in de
gezinssamenstelling, werd er meestal een "groot familie/dorps
bijeenkomst" gehouden. De familie en naasten waren dan getuigen van
een doping, huwelijk of overlijdensceremoniën. Priesters gaven de
gebeurtenissen een godsdienstig tintje. |
|
|
|
|
|