Kabir in de maatschappij

 
Nu de samenleving complexer wordt als gevolg van de globalisatie, is er een sterke behoefte om op zoek te gaan de eigen "roots".
De Kabir Panthi's werden al eeuwen geleden geconfronteerd met de vraag hoe
om te gaan met maatschappelijke vraagstukken.
De theologische leer van Kabir Saheb richt zich voornamelijk op het spirituele.
Kabir Saheb spreekt van een maatschappelijke integratie, met behoud van de eigen (culturele) identiteit.

Sab Sang Rasiye, Sab Sang Basiye, Sab Ke Lijiye Naaw
Hanji Hanji Kahat Rahiye, Rahiye Apne Thaaw.

Leef samen en leef als broeders, respecteer een ieder.
Omarm de diversiteit, maar blijf vooral jezelf.

Vrijwel elke grote gebeurtenis in een mensenleven is omgeven door rituelen. Bijna alle religiën hebben zo hun specifieke "draaiboek". Geboorte, doop, besnijdenis, initiatie, huwelijk, dood en zelfs tot na de dood zijn de handelingen nauwkeurig vastgelegd in de boeken. De Kabir Panthi's zijn wat dat betreft een vreemde eend in de bijt : men
kent vrijwel geen enkele rituele verplichting.
Voor een goede integratie is het wel van belang dat de maatschappelijke
waarden en normen worden gerespecteerd en nageleefd.

In vroegere tijden was er geen registratie van geboorte, huwelijk en dood zoals men dat nu kent. Om de samenleving op de hoogte te stellen van wijzigingen in de gezinssamenstelling, werd er meestal een "groot familie/dorps bijeenkomst" gehouden. De familie en naasten waren dan getuigen van een doping, huwelijk of overlijdensceremoniën. Priesters gaven de gebeurtenissen een godsdienstig tintje.
Ook Kabir Panthi's treden in het huwelijk, tenzij een roeping als Sadhoe
anders doet besluiten. En ook is er natuurlijk sprake van geboorte en
dood. Maar omdat er geen regels zijn opgesteld door geestelijken is men in principe
niet gebonden aan een soort stappenplan.
Wel is er zoals eerder genoemd sprake van een maatschappelijk kader waarin
men elkaars normen en waarden dient te respecteren.