Waarom toch ? |
|
Waarom is er toch zo weinig bekend over Kabir en de Kabir Panthi's ? Het hindoeïsme die we nu kennen verschilt sterk met die uit de 15de eeuw. Toen vonden er nog regelmatig weduweverbrandingen plaats en kon je het als lage kaste uit het hoofd halen om een tempel te bezoeken. Kabir Saheb z'n doelgroep waren
mensen zoals u en ik. Of beter gezegd alle mensen die ook recht hebben
op God en devotie. Onze voorouders waren voornamelijk hardwerkende
landbouwers die zich geen scholing in Sanskriet konden veroorloven. Kabir Saheb gebruikte de woorden
en theologische concepten van het hindoeïsme en moslimgeloof om zijn
doelgroep te bereiken. Als je z'n bhajans en doha's hoort, is het alsof
hij die concepten compleet aanvaardt en onderstreept. Tijdens SatSang werden de
uitspraken nader toegelicht en kregen de pravachans, bhajans en doha's
een diepere lading. Pas als men een SatSang bijwoont, worden de
boodschappen van Kabir Saheb duidelijk uitgelegd. Na de hemelvaart van Kabir Saheb
gingen zijn volgelingen het werk voortzetten. De nieuwe lichting Kabir Panthi's verdiepen zich niet meer in de leer van Kabir en zoeken hun heil in de stroming die het meest is vertegenwoordigd. Zijn ze kritisch, dan stellen ze zelfs het hindoeïsme in twijfel en vindt er een ontkerkelijking plaats binnen de hindoestaanse gemeenschap. Dit zijn de huidige ontwikkelingen en dit ontkennen zal een negatief effect hebben op onze identiteit. Vooral nu, in een multiculturele
samenleving is het goed om de woorden van Kabir Saheb wat nader te
bestuderen en dit uit te dragen naar de achterban. Het zal onze cultuur
en zoektocht naar de eigen identiteit zeker goed doen. Sukhiya Sab
Sansaar Hai, Khawe Aur Sowe, Bura Jo Dekhan
Mai Chala, Bura Na Milya Koi. Laali Dekhan
Laal Ki, Jit Dekhoon Chit Laal. Saheb Teri
Sahebi Sab Ghat Raha Samaay, Deze doha's zijn typerend voor de
kruistocht van Kabir Saheb. |
|