Waarom toch ?

 

Waarom is er toch zo weinig bekend over Kabir en de Kabir Panthi's ?

Het hindoeïsme die we nu kennen verschilt sterk met die uit de 15de eeuw.
Toen vonden er nog regelmatig weduweverbrandingen plaats en kon je het als lage kaste uit het hoofd halen om een tempel te bezoeken.

Kabir Saheb z'n doelgroep waren mensen zoals u en ik. Of beter gezegd alle mensen die ook recht hebben op God en devotie. Onze voorouders waren voornamelijk hardwerkende landbouwers die zich geen scholing in Sanskriet konden veroorloven.
In de tijd van Kabir Saheb was er nog geen Tulsidas (schrijver van de Ramcharitra Manas) of Swami Dayanand (Arya Samaaj) . Spirituele werken waren vrijwel altijd in het Sanskriet.  Onbereikbaar voor de gewone mens.

Kabir Saheb gebruikte de woorden en theologische concepten van het hindoeïsme en moslimgeloof om zijn doelgroep te bereiken. Als je z'n bhajans en doha's hoort, is het alsof hij die concepten compleet aanvaardt en onderstreept.
Vergeet echter niet dat hij zijn boodschap moest vertellen temidden van pandits en maulbi's die niet gecharmeerd waren van zijn rebellie. De kruistocht van Kabir was namelijk gericht tegen de uit de hand gelopen ritualisme van deze religiën toendertijd.
Hij moest zijn boodschap dus verpakken in een taal die iedereen begreep, en dit zonder argwaan te wekken bij de geestelijke machthebbers.

Tijdens SatSang werden de uitspraken nader toegelicht en kregen de pravachans, bhajans en doha's een diepere lading. Pas als men een SatSang bijwoont, worden de boodschappen van Kabir Saheb duidelijk uitgelegd.
In rebellie was Kabir Saheb een Calvijn of een Luther, in cryptologie was hij een Nostradamus.
Kabir's woorden lijken een acceptatie van de orthodoxe godsdiensten, maar eigenlijk rebelleert hij tegen vrijwel elke religie uit die tijd. Zijn kruistocht werd zijn levenswerk en is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van India.

Na de hemelvaart van Kabir Saheb gingen zijn volgelingen het werk voortzetten.
Maar niet iedereen had dezelfde overwicht en charisma als Kabir Saheb.
Er zijn wel Sadhu's geweest met eenzelfde soort  drive als bijvoorbeeld Dharamdas, maar niet elke Sadhu bleek pedagogisch aangelegd. Men kon de woorden van Kabir Saheb vaak niet goed meer verklaren.
De samenleving werd steeds rationeler en had in toenemende mate behoefte aan een goed onderbouwde theologische leer.
De schaarste in pedagogisch en didactisch aangelegde Sadhu's heeft de Kabir Panthi gemeenschap in de loop der eeuwen geen goed gedaan.
Een eerste indruk voor de leek is dat Kabir Saheb het hindoeïsme erkend en dus dezelfde principes propageert.
Nader uitleg door Sadhu's en Sants leggen een diepere theologische boodschap bloot.
Die boodschap is van essentieel belang om Kabir de eer te geven die hij toekomt.
Het is voor de moderne Hindoestanen makkelijk om mee te gaan met de massa, men kiest graag voor collectieve spiritualisme. Een individuele zoektocht naar de oorzaak aller oorzaken past niet meer in het modern denken.

De nieuwe lichting Kabir Panthi's verdiepen zich niet meer in de leer van Kabir en zoeken hun heil in de stroming die het meest is vertegenwoordigd.  Zijn ze kritisch, dan stellen ze zelfs het hindoeïsme in twijfel en vindt er een ontkerkelijking plaats binnen de hindoestaanse gemeenschap. Dit zijn de huidige ontwikkelingen en dit ontkennen zal een negatief effect hebben op onze identiteit.

Vooral nu, in een multiculturele samenleving is het goed om de woorden van Kabir Saheb wat nader te bestuderen en dit uit te dragen naar de achterban. Het zal onze cultuur en zoektocht naar de eigen identiteit zeker goed doen.

Sukhiya Sab Sansaar Hai, Khawe Aur Sowe, 
Dukhiya Das Kabir Hai, Jage Aur Rowe.

Bura Jo Dekhan Mai Chala, Bura Na Milya Koi.
Jab Man Dekha Apna, To Mujhse Bura Na Koi.

Laali Dekhan Laal Ki, Jit Dekhoon Chit Laal.
Laali Dekhan Main Chali, Main Bhi Ho Gayi Laal.

Saheb Teri Sahebi Sab Ghat Raha Samaay, 
Jaise Mehndi Ke Paat Mein Lali Lakha Na Jai

Deze doha's zijn typerend voor de kruistocht van Kabir Saheb.
Het zijn zulke poëtische schatten waar we best trots op mogen zijn.