Daar is helaas weinig aan te doen. Alleen wachten dat het er
weer is.
Er zijn wel een paar tips.
Hiervoor kunnen meerdere oorzaken de reden zijn. bijvoorbeeld: kortsluiting, overbelasting, blikseminslag** of brand**
Om de veroorzaker op te sporen gaat men als volgt te werk:
Schakel alle apparatuur uit en trek indien mogelijk de stekkers
uit het stopcontcact.
Als u dat gedaan heeft gaat u naar de meterkast en zet de
spanning weer aan door de knop van de automatische zekering en /
of aardlekschakelaar aan te zetten of de gesprongen zekering te
vervangen.
Klapt de zekering of aardlekschakelaar er weer gelijk uit dan
zit er ergens nog een storing/kortsluiting.
Als de zekering "in" blijft kunnen we gaan kijken waar de
oorzaak van de storing/kortsluiting ligt.
Dat gaat als volgt. Schakel apparaat (bijvoorbeeld lamp,
koffiezetter etc.) één voor één aan.
Als u het apparaat aanzet en de zekering klapt er weer uit dan
heeft u de veroorzaker gevonden.
Schakel het bewuste apparaat weer uit en zet de spanning weer
aan.
Indien gewenst kunt u verder gaan met uw speurtocht.
De veroorzaker kunt u na laten kijken. Er kan bijvoorbeeld vocht
in een water koker gekomen zijn.
Indien gewenst kunt u deze laten controleren door een vakman.
Let op:
Er kunnen
vele oorzaken voor de storing zijn. Zoals
werkzaamhedenblikseminslag in de buurt.
Maar het kan ook zijn dat de installatie van uw pand niet in
orde is door ondeugdelijke installatie of lekkage.
Dit laatste kan van de vreemste plekken komen, zoals
bijvoorbeeld uit de badkamer of het kan bij de buren vandaan
komen.
Indien u niet zelf de oorzaak kunt vinden of kan oplossen kan
het dus raadzaam zijn om een vakman in te schakelen om de
storing te verhelpen.
*Link naar: wikipedia.org/wiki/Knijpkat
** Dit wordt een zaak voor experts, hulpdiensten, verzekering
en/of Stichting Salvage (deze is alleen door de verzekering en
hulpdiensten inzetbaar)