Roulettewiel

Roulettewiel
Het wiel met de ledjes en de drukknop er al in.
Omdar er 37 ledjes moeten kunnen branden hebben we een truc nodig om niet zoveel pinnen op de Arduino nodig te hebben. Met de truc die ik verderop beschrijf heb je naast aarde en VCC maar 15 pinnen nodig voor de ledjes en nog een voor de luidspreker en een voor de drukknop. In totaal dus 17 pinnen. Bijna elke Arduino kan dus gebruikt worden.
Eerst iets over roulette: je hebt een Amerikaanse en een Europese variant. Ik gebruik de Europese. Deze heeft maar één nul, terwijl de Amerikaanse ook nog een dubbel 0 vakje heeft. Het rad zelf draait eerst rechtsom, dan linksom en zo verder; het balletje wordt steeds in tegengestelde richting geworpen. Om het project eenvoudig te houden heb ik geen bewegende delen toegevoegd, maar het "balletje" "rolt" wel eerst naar links, dan naar rechts enzovoorts. De croupier moet bij het werpen van het balletje een zekere snelheid gebruiken. Dat is in het spel verwerkt doordat een minimaal aantal stappen wordt gekozen. Als je knop meer dan een halve seconde indrukt dan wordt hier een grotere snelheid gesimuleerd.
In principe wordt bij de eerst worp het balletje in de buurt van het dagnummer gegooid, maar omdat de Arduino geen datum bijhoudt lukt dat alleen met extra hardware. We kiezen de beginpositie daarom willekeurig.

Constructie

moeilijkmoeilijk
Ga als volgt te werk: print een foto van een roulettewiel op fotopapier en knip deze vervolgens uit. Ik koos voor een diameter die net op een A4-tje past. Veel kleiner kan niet, want er moeten veel ledjes op.
Zaag een ronde schijf uit board, mdf of triplex. De plaat moet even groot zijn als het roulettewiel. Verf de zijkant van de plaat en een stukje van de bovenkant in dezelfde kleur als de rand van de foto. Zo vallen ongeregeldheden minder op. Lijm de foto vast op de schijf. Prik met een priem twee kuiltjes met een afstand van ca. 2,5 mm in elk vakje. Eventueel kun je een stukje veroboard als mal gebruiken om de afstanden van de gaatjes zo goed mogelijk te krijgen. Boor de kuiltjes nu helemaal uit met een boortje van 1 mm. Boor in het midden van de plaat een gat met een diameter waar de drukknop door past. Prik de ledjes allemaal op de zelfde manier door de gaatjes. Druk ze tegen de schijf en buig de lange pootjes naar binnen en de korte pootjes naar buiten om, zodat de ledjes netjes strak zitten. Pas goed op met het vastschroeven van de drukknop, want daarmee kun je de foto gemakkelijk beschadigen.
Onderkant van het wiel
Bedraad het bord nu als volgt: begin bij de led bij vakje 0. Deze led wordt aangesloten op GND en via een weerstand op pin D11 van de Arduino. Verdeel vanaf de nul de ledjes in vier rijtjes van 9 ledjes. Soldeer met een verzilverd koperdraadje alle korte pootjes van de 9 ledjes aan elkaar. Soldeer aan de uiteinden van elke negen ledjes een weerstand. Ik heb weerstanden van 330 Ω genomen, maar het hangt van het type led af welke weerstand je nodig hebt. Probeer het eventueel op een breadboard even uit. Nu moet je de leds onderling met elkaar verbinden. Verbind steeds de lange poot van een led van de ene groep met de lange led van de overeenkomstige led van de volgende groep. Dus: als je de leds met de klok mee nummert vanaf de 0 tot 36, dan vormen de leds 1 t/m 9 groep 1 en leds 10 t/m 18 groep 2. Led 1 moet dan verbonden worden met led 10; led 2 met led 11, enzovoorts. Voor de duidelijkheid: deze nummering staat los van de nummers die aan de voorkant van het bord staan. Verder moet je led 11 op zijn beurt weer verbinden met led 20 en met led 29. Misschien maakt de foto dit duidelijk. Vervolgens sluit je de leds van groep 1 ook nog aan op de pinnen D2 t/m D10 van de Arduino. De weerstanden die aan de koperdraad van de korte pootjes zijn bevestigd gaan aan de andere kant naar de pinnen A1 t/m A4 van de Arduino. Van de drukknop sluit je een poot aan op GND en een andere op pin D12. Sluit een speakertje aan op GND en A5. Bijna elk type speakertje is goed.
Knop in dop
Doppen van flessen, die je anders weg zou gooien zijn uitstekend geschikt als poten. Meestal plak je ze met de dichte kant naar beneden vast, maar als je van mooie platte doppen hebt, dan kan het ook andersom. Als je drie dezelfde doppen gebruikt dan staat het geheel gegarandeerd stabiel. Ik heb de (wip)schakelaar voor de batterij in de poot verwerkt. Schakel altijd de pluspool van de batterij aan op de schakelaar; de minpool gaat rechtstreeks naar GND op de Arduino. Bevestig de batterij met klitteband (zie foto), zodat hij makkelijk te vervangen is.

Truc

Bij het opstarten spinnen vier ledjes even samen rond..
De truc is in wezen erg eenvoudig. Als we de korte poten van de leds aan aarde hadden gelegd, dan zouden ze alle vier tegelijk aangaan. Maar de korte pootjes zijn nu verbonden met A1, of A2, of A3, of A4. Als we A1 op 5 volt zetten dan gaan de bijbehorende leds niet aan, het spanningsverschil over de pootjes is immers 0 volt. We zorgen er dus voor dat alle leds die uit moeten blijven 5 volt krijgen en de andere 0 volt. Bij het maken van een Arduino-programma zul je moeten bijhouden welke groep van 9 leds actief is. Dat is nog een beetje lastiger omdat de 0-led op een aparte pin is aangesloten. Maar uiteindelijk valt de code toch wel mee (zie het code-voorbeeld hieronder).
Bij het opstarten van het programma laten we vier leds even tegelijk rondlopen, waarbij de snelheid steeds hoger wordt. Dat geeft een aardig effect en je kunt meteen zien of alle ledjes het doen.
Deze truc werkt altijd als je maar één ledje tegelijk aan doet, maar hij werkt ook als je steeds gelijke leds uit verschillende groepen aan doet, zoals bij het opstarten getoond wordt. Je moet wel oppassen als je veel ledjes uit één groep tegelijk aandoet, want dan gaat er een vrij grote stroom door de weerstand lopen. Waarschijnlijk gaat het wel een tijdje goed. De truc is dus niet bruikbaar als twee of meer willekeurige ledjes tegelijk aan moeten zijn.

 Klik hier om de sketch te zien 
Rien ne va plus!