De Alternator Aan de Perkins 4.108 hangt een Lucas alternator MAC 2877 235380 12V met een maximale output van 43A. Die alternator wordt oorspronkelijk bestuurd via drie verschillende kastjes. Daar is de Lucas TR4, de regelaar die de veldsterkte en daarmee de laadstroom regelt. Dan is er de Lucas 6RA die zorgt voor de stroom om het veld te bekrachtigen. De laatste is de Lucas 3RA die zorgt dat het controlelampje werkt. Zie het schema hiernaast, waarbij dan nog komt dat de motor massavrij is, er hangt dus ook nog een minkabel aan de alternator. En omdat er twee gescheiden accu's aan boord zijn is er ook een scheidings diode. Oorspronkelijk zitten alle relais op het motorblok gemonteerd maar dat is eigenlijk geen goede plaats voor dit soort spullen. Te warm en te veel trilingen. Een vorige eigenaar had daarom de hele zaak naar de accuruimte onder de kuipvloer verhuisd. Daar is het koel en droog en er heerst rust. Het laden van de acu's ging echter niet echt lekker, soms werd er niet geladen en soms liep de spanning in de accu's op tot boven de 16 volt. Dat kan niet goed zijn. De TR4 regelaar bewaakt de accuspanning en regelt de veldsterkte terug als die te hoog wordt. Daarvoor moet dat ding wel kunnen voelen wat de accuspanning is. Omdat de beide accu's door de scheidingsdiode gescheiden zijn, kun je de spanning van de alternator niet gebruiken. De scheidingsdiodes veroorzaken een spanningsval van circa 0,6V. Als je daar geen rekening mee houdt worden de accu's dus nooit helemaal opgeladen. Veel kabels waren voorzien van loszittende kabelschoentjes, die door hun overgangsweerstand de zaak niet eenvoudiger maken. |
![]() |
Om dat op te lossen heb ik op de scheidingsdiode nog een derde diode(compensatiediode) gemonteerd. De spanning op die diode is gelijk aan de spanning van de accu die op dat moment wordt geladen. Daarmee wordt de TR4 nu aangestuurd en dat werkt prima.
De TR6 en de TR3 zijn met pensioen gestuurd. Voor het bekrachtigen van de veldspoel loopt er nu een kabel van het contactslot, via het laadstroomlampje naar de veldspoel. Ook is de veldspoel aangesloten op de laadstroom. De scheidingsdiodes voorkomen dat de accu's hierover ontladen. Als het contact wordt aangezet loopt er dus van het contactslot een stroom door het lampje, door de veldspoel en via de TR4 naar min. De alternator is bekrachtigd. Als de motor gaat draaien, gaat er laadstroom lopen, zogauw de spanning daarvan groter wordt dan de accuspanning, loopt er geen stroom meer door het controlelampje en gaat dat dus uit. De TR4 regelt nu de veldsterkte door het contact naar min te maken of te breken. Alle kabelschoenen zijn nu vast aangekrompen. De hele installatie is een stuk eenvoudiger geworden en werkt naar behoren. Het Lucas chema |
![]() |
Uiteindelijk heeft de oude Lucas de geest gegeven. Nu zit een nieuwe 60A alternator op zijn plaats. Die werkt probleemloos. De ingewikkelde toestanden met de scheidingsdioden zijn nu ook vervangen door een Victron Cyrix Intelligent charging relay. Dat was wel even wennen, maar het werkt nu prima. |
terug |