DE
ZONDAGEN NA TRINITATIS 2001
|
|
|
EEN AANTAL PREKEN IN DE 'GROENE TIJD' |
In de lutherse
liturgie heeft elke zondag een vaste epistel- en evangelielezing. In
de 20ste eeuw is daar ook een oud-testamentische lezing aan toegevoegd.
In Dordrecht wordt doorgaans uit de vaste lezingen gepreekt.
|
pijltje
klik op het pijltje
na een samenvatting
om de preek te lezen
|
|
Hoogfeest
van Trinitatis, de Drie-eenheid. De evangelielezing is Johannes
3:1-15, waarin Jezus tot Nicodemus zegt dat hij wedergeboren moet
worden. Het is veelzeggend dat deze gedachte onmiddellijk volgt op
de periode van de hoge feesten waarin ons heil wordt gevierd. Het
gaat dus om ons, mensen. Hoe wórden wij eigenlijk mens...?
 |
|
|
De
Eerste zondag na Trinitatis. De evangelielezing, Lukas 19:19-31,
is Jezus' verhaal over de arme Lazarus en de rijke vrek. De eerste
heeft een naam, de andere niet. De naam Lazarus betekent: God helpt.
Dit is een program én een belofte: dat is het Evangelie...
 |
|
|
De
Feestdag van de geboorte van Johannes de Doper. 24 juni is op
de 'lutherse kalender' een heiligenfeest. Maar wat is heilig, en wie
is heilig? In welk opzicht is het leven van de 'woestijnheilige' Johannes
de Doper navolgenswaardig...?  |
|
|
De
Derde zondag na Trinitatis. Vreugde in de Gemeente over het 50-jarig
huwelijk van emeritus predikant D. Pobuda en zijn vrouw H. Pobuda-Nemec.
De preek, die uitgaat van de Episteltekst 1 Petrus 5:5a gaat over
de dienende liefde die de naaste ons bewijst, en is een inleiding
op de morgenzegen.  |
|
|
De
Zesde zondag na Trinitatis. De Evangelielezing die hoort bij deze
zondag, Mattheus 5:20-26, is een deel uit de Bergrede. Deze woorden,
hoe streng ze ook overkomen, moeten eerst als belofte worden gehoord.
Alleen door de goddelijke natuur deelachtig te worden, 2 Petrus 1:4,
vervullen wij de Bergrede.  |
|
|
De
Twaalfde zondag na Trinitatis. De aandacht gaat vandaag uit naar
de vloek- en wraakpsalmen. In onze Liturgie bidden we hen weinig;
waarom is dat, en hoe moeten we hen dan zien? Hoe functioneren die
psalmen nu?  |
|
|
De
Dertiende zondag na Trinitatis. In het lutheranisme krijgt vanouds
de evangelie-interpretatie van Paulus wel erg veel aandacht. Maar
de apostel Jakobus verkondigt het evangelie vanuit een andere hoek.
Vandaag een eerste preek. De term 'wet der vrijheid' komt aan de orde.
 |
|
|
Overweging
in de Cantatedienst op 23 september. Met de beelden en verslagen
van de aanslagen op het World Trade Center en het Pentagon (11 september
2001) nog steeds in gedachten, vinden wij inspiratie en troost in
de schoonheid van de Liturgie der Kerk.  |
|
|
De
Zestiende zondag na Trinitatis Epistellezing: Efeze 3 : 17, 18.
Ook die 'steile' apostel Paulus kan met lyrische taal het werk van
de Geest in de inwendige mens verwoorden. De Gemeente kent de breedte
en lengte en hoogte en diepte!  |
|
|
De
Negentiende zondag na Trinitatis Verkondiging in een Doopviering
van de ELG Zierikzee. De H. Doop dóet wat, is werkzaam en krachtdadig.
Anders is zij niet meer dan een plechtigheid die gemist kan worden.
Maar wát doet de Doop?
|
|
|
Gedachtenisdag
van Kerkhervorming De lutheranen en de Protestantse Kerkgemeenschap
van Bergen op Zoom hebben deze dag samen gevierd. De preek ging over
'een eeuwig evangelie aan alle volk, stam, taal en natie.'  |
|
|
De
op Twee na laatste zondag van het Kerkjaar Uitleg en verkondiging
ditmaal van een zelfgekozen pericoop: Lukas 13:1-5. Jezus zegt niet:
'Eigen schuld,' maar roept allen op tot bekering.  |
|
|
Voorlaatste
zondag van het Kerkjaar (2001) Het evangelieverhaal van
deze zondag, over de grote scheiding (of laatste oordeel) roept veel
vragen op. Wie zijn de goddelozen? Is er wel evangelie in deze beeldende
beschrijving?  |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|