DE
ZONDAGEN IN DE TIJD VOOR PASEN
|
|
|
EEN AANTAL PREKEN VANAF SEPTUAGESIMA 2008 |
In de lutherse
liturgie heeft elke zondag een vaste epistel- en evangelielezing. In
de 20ste eeuw is daar ook een oud-testamentische lezing aan toegevoegd.
In Dordrecht wordt doorgaans uit de vaste lezingen gepreekt.
|
pijltje
klik op het pijltje
na een samenvatting
om de preek te lezen
|
|
Zondag
Septuagesima. In de gelijkenis van de uitbetaling aan
de werkers in de wijngaard horen wij de Heer
zeggen: 'Ik ben goed.' Hij heeft een absurd loon over voor het binnenhalen
van de oogst - en dat is een troostende zekerheid dat Hij zijn beloften
gestand doet.
|
|
Zondag
Invocavit. 'Zeg dat deze stenen brood worden,' de eerste
verzoeking uit Lukas 4. Hier is, volgens Luther, de duivel een masker
van God. Maar ook het brood is een masker waarachter de Heer
zich verbergt, opdat ons geloof geoefend wordt.
|
|
|
Zondag
Oculi. De Epistel begint met de woorden: 'Weest toneelspelelers
God' - letterlijk vertaald. Nog precieser: mimespelers. 'Wandelt
in de liefde zoals Christus ons heeft liefgehad,' preciseert de
volgende tekst. Hier zien we hoe dit spel wordt ingevuld.
|
|
|
Zondag
Judica. Jezus richt zich tot de Judeeërs: 'Uw hebt
de duivel tot vader!' Krasse woorden zijn dat. Wat is hun oorsprong?
Hebben zij nog betekenis voor ons? Hebben wij vijanden tegen wie
wij zo spreken?
|
|
|
Zondag
Palmarum. Zijn de mensen langs weg, tijdens Jezus' intocht,
dan vrienden? Nee, ze dragen bij aan het lijden. Waarom worden dan
wel de discipelen vrienden genoemd, Joh. 15, en wat is dat voor
vriendschap?
|
|
|
Goede
Vrijdag. Het kruis zien wij in het kader van het priesterlijke
offer. Maar er is ook een koninklijk offer. De oud-christelijke
Kerk kende dit, en dat maken we op uit haar kruisigingsafbeeldingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|