Discussiebijeenkomst Aanpak luchtkwaliteit in de Leidse Regio

 

Verslag van de bijeenkomst op 31 maart 2004

 

Deze bijeenkomst is georganiseerd door de Zuid-Hollandse Milieufederatie (ZHM) voor lokale groepen, burgers en politici uit de Leidse Regio. De bijeenkomst is een onderdeel van het project “Integrale aanpak lokale luchtkwaliteit” , een project van het Netwerk van provinciale milieufederaties en Stichting Natuur en Milieu en ondersteund door het ministerie van VROM.

Met de uitnodigingen voor de discussiebijeenkomst zijn meegestuurd:

-          een factsheet met de belangrijkste conclusies uit eerdere rapportages luchtkwaliteit van gemeenten uit de Leidse regio;

-          een brochure ”Gezonde Lucht: meer dan een norm”

In dit verslag vindt u een overzicht van de programma-onderdelen, een overzicht van de knelpunten en maatregelen, de voorstellen van de Milieudienst West-Holland, en uiteraard een verslag van de avond.

 

 

Programma

De avond werd voorgezeten door Stef de Niet, directeur van Stichting 1622.

Het programma zag er als volgt uit:

-          Ellen Verkoelen, directeur van de ZHM, is in haar inleiding ingegaan op de gezondheidseffecten van luchtverontreiniging en op de normstelling;

-          Rianne Meester-Broertjes, wethouder in Oegstgeest en voorzitter van de Milieudienst West-Holland, noemt de knelpunten en de voorstellen om de luchtkwaliteit te verbeteren;

-          Vertegenwoordigers van twee lokale groepen in de regio geven een toelichting op de knelpunten waarmee zij kampen: de vereniging “Weg van de snelweg” en bewoners rond de fabriek Diastatische Producten;

-          Frank ter Beek, beleidsmedewerker bij de ZHM en organisator van de avond, geeft een toelichting op de plattegrondkaart, waarop de gerapporteerde knelpunten zijn weergegeven en een lijst met 18 maatregelen;

-          De zaal krijgt vervolgens gelegenheid om de knelpunten en maatregelen aan te vullen en daaraan prioriteiten toe te kennen, waarna de discussie volgt,

-          De politici zijn vervolgens bijeen gezet en gevraagd te reageren op hetgeen deze avond naar voren is gebracht.

 

Alle deelnemers hebben meegekregen.de “Handreiking bewoners voor gezonde lucht, Gezondheidseffecten van luchtverontreiniging en de mogelijkheden om hier iets aan te doen       Zie ook   http://home.hccnet.nl/f.t.beek/HandreikingBLK.htm

 

 

 



Aandachtslocaties per gemeente

(hier zijn overschrijdingen van grenswaarden voor NO2 en fijn stof geconstateerd)

       Leiden:                 Churchilllaan, Dr. Lelylaan, Europaweg, Haagweg, Hoge Rijndijk, Hooigracht, Kooilaan, Lage Rijndijk, Lammermarkt, Langegracht, Levendaal, Morsweg, Plesmanlaan, Rijnsburgerweg, Stationsweg, Stevenshofdreef, Voorschoterweg, Vrijheidslaan en W. de Zwijgerlaan

       Leiderdorp:        Acacialaan, P. Snoepweg, v/d Valk Boumanweg  en de N445 (tussen Zijlbrug en Engelendaal)

       Oegstgeest:       Laan van Oud Poelgeest (nabij kruising met Oegstgeesterweg richting Abtspoelweg), de Oegstgeesterweg, de Rijnzichtweg en de Rijnsburgerweg

       Zoeterwoude:    Hoge Rijndijk en N206 (beiden nabij de A4)

       Voorschoten:    Veurseweg en de Schoolstraat

       Rijkswegen A4 en A44
Voor alle gemeenten (behalve Voorschoten) geldt dat de in de Leidse Regio gelegen rijkswegen (A4 en A44) een aanzienlijke invloed hebben op de lokale luchtkwaliteit.

 

 

Knelpunten

Op een plattegrondkaart van de Leidse regio staan de knelpunten aangegeven die de gemeenten zelf al hebben vastgesteld. Dit zijn de drukke wegen in de gemeenten.

Door middel van stikkers hebben de deelnemers aangegeven wat volgens hen het belangrijkste knelpunt voor de luchtkwaliteit is en welke 3 maatregelen bij voorrang moeten worden aangepakt. Naast de twee voorbeeldsituaties hebben de deelnemers een aantal wegen extra benadrukt:

       Rijnkade op de lokatie van de fabriek Diastatische Producten.(Leiden)               7x       

       Willem de Zwijgerlaan,                                                                                                 6x
waarvan 2x op knooppunt met Engelendaal (Leiderdorp) en 1x op knooppunt met Schipholweg (Leiden)

       Rijksweg A4 op de plek waar de nieuwe school gepland is (Leiderdorp) 4x

       Churchilllaan, waarvan 1x op knooppunt met Voorschoterweg                               3x

 

 

 

 


Maatregelen

Op een uitgedeeld overzicht van mogelijke maatregelen zijn keuzes aangegeven.

Daarnaast hebben deelnemers ook extra maatregelen toegevoegd.

-          Burgers benadrukken vooral dat er niet langs snelwegen wordt gebouwd.  Er moeten ook scherpere eisen aan de milieuvergunning van bedrijven worden gesteld. Daarnaast vinden zij dat er een korte-rittenbeleid gevoerd moet worden en dat (zwaar) dieselverkeer uit de stad moeten worden geweerd.

-          Ook ambtenaren en politici noemen het korte-rittenbeleid als aandachtspunt.

-          Politici zien meer dan anderen een oplossing in het toepassen van LARGAS, evenals in het beďnvloeden van de vervoerskeuze door investeringen in transferia, parkeergelegenheid buiten de stad met goede aansluiting op OV-netwerken.

Er zijn aanvullend aan het gepresenteerde overzicht van mogelijke maatregelen extra maatregelen toegevoegd.

                                                           LARGAS = Langzaam Rijden Gaat Sneller

 

Aanvullingen van deelnemers op de lijst met 18 maatregelen:

       Minder auto's, meer en beter OV

       Aanleg RijnGouweLijn

       Aanleg A11-west, rondweg Leiden (is ook als knelpunt genoemd)

       Hergebruik CO2 van uitlaatgassen voor vegetatie (versnelde groei van gewassen,
dus Bomen planten

       Maximale inzet op fiets en OV, terugdringen auto

       naleving van mooie beloften (wordt ook genoemd als groot knelpunt)

       Milieudienst dient te investeren in kennis op technisch & juridisch nivo;

       Uitplaatsen van risicovolle bedrijven

       GVVP in z'n geheel behandelen en niet eerst grote wegen voor auto's  plannen.

 

 

Voorstellen van de Milieudienst West-Holland

Voor Leiderdorp zal een Plan van Aanpak worden opgesteld. Voor de overige gemeenten komt er ook meer aandacht voor de luchtkwaliteit. Hierbij wordt verwezen naar de ambities zoals die in het Milieubeleidsplan verwoord zijn. De knelpunten worden meegenomen in verkeersplannen (GVVP), bij ruimtelijke plannen, bij gebiedsafhankelijk milieubeleid en bij overige plannen (Klimaatbeleid, duurzaam consumeren).

Actiepunten die door mevrouw Meester naar voren werden gebracht zijn:

·      het ontwikkelen van gebiedsafhankelijk milieubeleid;

·      het opstellen van een regionaal actieplan mobiliteitsmanagement;

·      ontwikkelen regionaal parkeerbeleid;

·      extra aandacht voor vervoersmanagement bij bedrijven;

·      luchtkwaliteit als een verplichte onderdeel van de milieuparagraaf in bestemmingsplannen;

·      opnieuw aandacht voor auto-date, het nieuwe rijden en

·      een studie naar VPL (Vervoersprestatie op locatie).

 

 

 

 

Verder naar verslag verslag Luchtkwaliteit Leidse Regio