Discussiebijeenkomst Aanpak luchtkwaliteit in de Leidse Regio
Verslag van de
bijeenkomst op 31 maart 2004
Deze bijeenkomst is
georganiseerd door de Zuid-Hollandse Milieufederatie (ZHM) voor lokale groepen,
burgers en politici uit de Leidse Regio. De
bijeenkomst is een onderdeel van het project “Integrale aanpak lokale
luchtkwaliteit” , een project van het Netwerk van provinciale milieufederaties
en Stichting Natuur en Milieu en ondersteund door het ministerie van VROM.
Met de uitnodigingen
voor de discussiebijeenkomst zijn meegestuurd:
-
een factsheet met
de belangrijkste conclusies uit eerdere rapportages luchtkwaliteit van gemeenten
uit de Leidse regio;
-
een brochure ”Gezonde Lucht: meer dan een
norm”
In dit verslag vindt
u een overzicht van de programma-onderdelen, een
overzicht van de knelpunten en maatregelen, de voorstellen van de Milieudienst
West-Holland, en uiteraard een verslag van de
avond.
Programma
De avond werd
voorgezeten door Stef de Niet, directeur van Stichting
1622.
Het programma zag er
als volgt uit:
-
Ellen Verkoelen, directeur van de ZHM, is in haar inleiding ingegaan op de gezondheidseffecten
van luchtverontreiniging en op de normstelling;
-
Rianne Meester-Broertjes,
wethouder in Oegstgeest en voorzitter van de
Milieudienst West-Holland, noemt de knelpunten en de
voorstellen om de luchtkwaliteit te verbeteren;
-
Vertegenwoordigers van twee lokale groepen in
de regio geven een toelichting op de knelpunten waarmee zij kampen: de
vereniging “Weg van de snelweg” en bewoners rond de fabriek Diastatische
Producten;
-
Frank ter Beek, beleidsmedewerker bij de ZHM
en organisator van de avond, geeft een toelichting op de plattegrondkaart,
waarop de gerapporteerde knelpunten zijn weergegeven en een lijst met 18
maatregelen;
-
De zaal krijgt vervolgens gelegenheid om de
knelpunten en maatregelen aan te vullen en daaraan prioriteiten toe te kennen,
waarna de discussie volgt,
-
De politici zijn vervolgens bijeen gezet en
gevraagd te reageren op hetgeen deze avond naar voren is
gebracht.
Alle deelnemers
hebben meegekregen.de “Handreiking bewoners voor gezonde lucht,
Gezondheidseffecten van luchtverontreiniging en de mogelijkheden om
hier iets aan te doen” Zie ook
http://home.hccnet.nl/f.t.beek/HandreikingBLK.htm
Aandachtslocaties per gemeente
(hier zijn overschrijdingen van grenswaarden voor NO2 en fijn
stof geconstateerd)
– Leiden: Churchilllaan, Dr. Lelylaan, Europaweg, Haagweg, Hoge Rijndijk, Hooigracht, Kooilaan, Lage Rijndijk, Lammermarkt, Langegracht, Levendaal, Morsweg, Plesmanlaan, Rijnsburgerweg, Stationsweg, Stevenshofdreef, Voorschoterweg, Vrijheidslaan en W. de Zwijgerlaan
– Leiderdorp: Acacialaan, P. Snoepweg, v/d Valk Boumanweg en de N445 (tussen Zijlbrug en Engelendaal)
– Oegstgeest: Laan van Oud Poelgeest (nabij kruising met Oegstgeesterweg richting Abtspoelweg), de Oegstgeesterweg, de Rijnzichtweg en de Rijnsburgerweg
– Zoeterwoude: Hoge Rijndijk en N206 (beiden nabij de A4)
– Voorschoten: Veurseweg en de Schoolstraat
–
Rijkswegen A4 en
A44
Voor alle
gemeenten (behalve Voorschoten) geldt dat de in de Leidse Regio gelegen rijkswegen (A4 en A44) een aanzienlijke
invloed hebben op de lokale luchtkwaliteit.
Knelpunten
Op een plattegrondkaart van de Leidse regio staan de knelpunten aangegeven die de gemeenten zelf al hebben vastgesteld. Dit zijn de drukke wegen in de gemeenten.
Door middel van stikkers hebben de deelnemers aangegeven wat volgens hen het belangrijkste knelpunt voor de luchtkwaliteit is en welke 3 maatregelen bij voorrang moeten worden aangepakt. Naast de twee voorbeeldsituaties hebben de deelnemers een aantal wegen extra benadrukt:
– Rijnkade op de lokatie van de fabriek Diastatische Producten.(Leiden) 7x
–
Willem de
Zwijgerlaan,
6x
waarvan 2x op knooppunt met Engelendaal
(Leiderdorp) en 1x op knooppunt met Schipholweg
(Leiden)
– Rijksweg A4 op de plek waar de nieuwe school gepland is (Leiderdorp) 4x
– Churchilllaan, waarvan 1x op knooppunt met Voorschoterweg 3x
Maatregelen
Op een uitgedeeld overzicht van mogelijke maatregelen zijn keuzes aangegeven.
Daarnaast hebben deelnemers ook extra maatregelen toegevoegd.
- Burgers benadrukken vooral dat er niet langs snelwegen wordt gebouwd. Er moeten ook scherpere eisen aan de milieuvergunning van bedrijven worden gesteld. Daarnaast vinden zij dat er een korte-rittenbeleid gevoerd moet worden en dat (zwaar) dieselverkeer uit de stad moeten worden geweerd.
- Ook ambtenaren en politici noemen het korte-rittenbeleid als aandachtspunt.
- Politici zien meer dan anderen een oplossing in het toepassen van LARGAS, evenals in het beďnvloeden van de vervoerskeuze door investeringen in transferia, parkeergelegenheid buiten de stad met goede aansluiting op OV-netwerken.
Er zijn aanvullend aan het gepresenteerde overzicht van mogelijke maatregelen extra maatregelen toegevoegd.
LARGAS = Langzaam Rijden Gaat
Sneller
Aanvullingen van deelnemers op de lijst met 18 maatregelen:
– Minder auto's, meer en beter OV
– Aanleg RijnGouweLijn
– Aanleg A11-west, rondweg Leiden (is ook als knelpunt genoemd)
–
Hergebruik CO2 van uitlaatgassen
voor vegetatie (versnelde groei van gewassen,
dus Bomen planten
– Maximale inzet op fiets en OV, terugdringen auto
– naleving van mooie beloften (wordt ook genoemd als groot knelpunt)
– Milieudienst dient te investeren in kennis op technisch & juridisch nivo;
– Uitplaatsen van risicovolle bedrijven
– GVVP in z'n geheel behandelen en niet eerst grote wegen voor auto's plannen.
Voorstellen van
de Milieudienst West-Holland
Voor Leiderdorp zal
een Plan van Aanpak worden opgesteld. Voor de overige gemeenten komt er ook meer
aandacht voor de luchtkwaliteit. Hierbij wordt verwezen naar de ambities zoals
die in het Milieubeleidsplan verwoord zijn. De knelpunten worden meegenomen in
verkeersplannen (GVVP), bij ruimtelijke plannen, bij gebiedsafhankelijk
milieubeleid en bij overige plannen (Klimaatbeleid, duurzaam consumeren).
Actiepunten die door
mevrouw Meester naar voren werden gebracht zijn:
·
het ontwikkelen van gebiedsafhankelijk
milieubeleid;
·
het opstellen van een regionaal actieplan
mobiliteitsmanagement;
·
ontwikkelen regionaal parkeerbeleid;
·
extra aandacht voor vervoersmanagement bij
bedrijven;
·
luchtkwaliteit als een verplichte onderdeel
van de milieuparagraaf in bestemmingsplannen;
·
opnieuw aandacht voor auto-date, het nieuwe rijden en
·
een studie naar VPL (Vervoersprestatie op
locatie).
Verder naar verslag
verslag
Luchtkwaliteit Leidse Regio