Bijzondere details van de Orion


Kompas

Bij de inventaris behoort een oud kompas van het merk Navigator. Het is een cardanisch opgehangen instrument, in een houten kistje dat op een plankje in het schuifluik van de kajuit past. Bij hernieuwd stellen van het kompas in mei 2006 zijn moderne compensatiemagneetjes op het kompasplankje gemonteerd. Op het houten kompaskistje past een messing kap met een petroleumlampje aan de zijkant. Via een raampje aan de achterzijde en een aan de binnen-voorzijde aangebrachte spiegel is de kompaskoers in principe ook bij nacht af te lezen. Of het licht daarvoor echt voldoende is, staat te bezien.
 
kompas kompas


Lenspomp

In het aakje zit aan SB naast de mast een grote lenspomp, die niet meer in gebruik is. De pomp bestaat uit een metalen ijzeren buis van 7 cm inwendig, die loopt van ca 10 cm boven het vlak tot in het dek. Bovendeks is de buis afgewerkt met een koperen deksel van 15 cm, bolrond geslagen. Aan de onderzijde is de buis met een wartelverbinding aan een loden pijp gekoppeld die min of meer horizontaal tot onder de mastvoet loopt, daar schuin afgezaagd is en in principe het water tot een laag van enkele cms moet kunnen verwijderen. Als terugslagklep zit onder in de ijzeren buis een zg. emmertje, een nauw passende houten prop met een leren klep, aan de omtrek afgedicht met pluis. De zuiger heeft een vergelijkbare constructievorm en is met een stok vanaf het dek op en neer te bewegen
 
lenspomp


Roerleeuw 'Janus'

Lemsteraken hebben meestal een plat en lang akenroer, maar de Orion heeft een kort en dik boeierroer. Dat is niet altijd zo geweest. Op een foto uit de jaren '20 zit er een akenroer op.
Het boeierroer wordt gekroond door een roerleeuw. Hij heet Janus. Hoe hij aan die naam komt weten we niet, maar de eerste keer dat we de naam tegenkomen is in het logboek van 1949.
 
roerleeuw


Zetboorden

De Orion meet maar 8.50m en heeft achterin een heel laag vrijboord. Dat geeft het schip een mooie lijn zodat je van een afstand ook heel moeilijk de grootte van het schip kunt schatten. Het bezwaar is wel dat er bij een stevige wind en wat golfslag nog wel eens een flinke plens water via de gangboorden de kuip in wil lopen. Om dat tegen te gaan kun je zetboorden achterop zetten. Dat die zetboorden er al heel lang bij zijn, is te zien op een foto uit 1938 gemaakt in de Wilhelminahaven in Rotterdam.
 
wilhelminahaven 1938

Een zetboord bestaat uit twee gedeelten die met vleugelmoeren haaks op elkaar gezet worden zodat ze bij mooi weer gemakkelijk binnen kunnen worden opgeborgen.

Zetboord vanuit
kuip Zetboord vanuit
gangboord
BB Zetboord, gemonteerd, gezien vanuit de kuip (l) en van de voorkant (r).


Zonnetent

Voor als het erg warm is (en er weinig wind is) heeft de Orion een zonnetent. Deze heeft een frame van 1/2"gasbuizen, die geplaatst wordt in 4 beugels aan de binnenkant van de kuiprand en 4 voetpunten op de kuipbanken. Een linnen dakje completeert het geheel. Al met al een heel klassiek gevalletje. Het ziet er oud uit maar op oude foto's komen we het nergens tegen.
 
zonnetent van voren zonnetent van SB

Orion home