Wie is de Heilige Geest? Dat is een
vraag die kan leven bij kerkgangers die in een persoonlijke God geloven.
Andere mensen zijn de ietsisten, dat wil zeggen, zij die geloven dat
er wel iets is. Zij vragen:
Wat is de Heilige Geest...?
Beide vragen zou ik liever willen vervangen; vervangen door een veel
bijbelser vraag: hoe werkt de Heilige Geest?
Breek u het hoofd niet over die eerste vragen, die ons zoveel tijd en
energie kosten dat we het gevaar lopen ongevoelig te worden voor de
werking van Gods Geest.
Maar laat ik de wie- en wat-vragen niet te veel uitspelen tegen de hoe-vraag.
Er is een oplossing, die ligt in het gebruik van een symbool. Voor dit
Hoogfeest, het feest van de Heilige Geest, is dat symbool het vuur.
In deze Gemeente wordt, in de prediking, veel aandacht besteed aan het
Oude Testament als bron van allerlei verhaalstof en spreekwijzen in
het Nieuwe Testament. Vandaag doen we dat ook.
Het vuur was te zien op het Pinksterfeest van de eerste apostelen. Dat
vuur, als symbool, komt uit de Hebreeuwse Bijbel, de gewijde boeken
van Israël.
Het is een begeleidend verschijnsel, dat de openbaring van de Heere-God
van Israël kracht bijzet.
Toen Mozes op de berg Sinai was, openbaarde de Heere-God
zich met vuur. Op de berg Sinai werden de Tien Woorden, als hart van
de Torah, aan Israël geschonken. Volgens de Joodse rabbinale traditie
geschiedde deze openbaring in alle talen van de wereld. Op het Joodse
Wekenfeest wordt deze openbaring in gedachtenis gehouden.
Wekenfeest
en Pinksterfeest zijn hetzelfde. Hoor nu, hoe de evangelist Lucas
het Pinksterfeest van de eerste apostelen beschrijft! Hij gebruikt
het vuurmotief van de Godsopenbaring op Sinai. Hij gebruikt ook
de overlevering aangaande alle talen van de wereld.
Hij laat het vuur van de Godsopenbaring neerdalen op de apostelen.
Dat vuur is als tongen, tongen die alle talen van de wereld spreken!
De Torah is voor heel de wereld. Het geopenbaarde Woord God dat
is nu belichaamd in de Christus Jezus.
Opnieuw is er vuur, want deze openbaring wordt kracht bij gezet!
Het vuur in alle wereldtalen!
Alleen is het nu niet meer indrukwekkend-verpletterend, niet meer
bovenmenselijk-kleinmakend. Hier is het eerste apostel-pinksterfeest,
waarop het vuur verschijnt als een instrument van de Geest, de
Geest van de Heer.
Dat vuur gaat verder met mensen die in de eigen taal van Christus
hebben gehoord; dat vuur komt in het hart en in het verstand. |
|
De Kerk heeft dit in verwondering bezongen, en dat is de eeuwen
door bewaard gebleven. In deze liturgieviering functioneren deze teksten:
hymnen in ons Liedboek over het vuur van de Heilige Geest.
Dat vuur doet twee dingen: het verwarmt en het geeft licht.
Het verwarmt waar wij koud, ongevoelig of onbuigzaam zijn.
Het verlicht waar ons verstand in duisternis gehuld is, waar ons hart
op slot zit.
Ook dit wordt gevonden in zeer oude boeken, het komt voor in de gewijde
geschriften van Israël.
In het profetenboek Ezechiël spreekt de Heer
woorden van dezelfde strekking; Hij zegt: "Ik zal u een nieuw
hart geven, en zal een nieuwe geest geven in het binnenste van u;
en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlezen
hart geven."
Een hart van vlees: dat wil in bijbeltaal zeggen, dat het ontvankelijk
en kneedbaar is. Het is bruikbaar voor de H. Geest om daarin te werken,
om daarin een vrijwillige gehoorzaamheid te scheppen.
In het profetenboek Jeremia spreekt de Heere-God
van Israël: "Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen, en
die in hun hart schrijven."
Dit is een daad van Godswege aan zijn volk. Wat wij uit onszelf niet
kunnen, bewerkstelligt de Heere-God
in ons. Hij schépt gehoorzaamheid in ons, zodat die er, om
zo te spreken, uitkomt op de wijze van Hem welgevallig gedrag.
Dit kan alleen het werk van zijn H. Geest zijn.
Hier kunnen wij spreken over de aanwezigheid van de H. Geest in ons
hart en leven. Deze aanwezigheid was een realiteit voor de eerste
christenen. Uit het Johannesevangelie maken we dat op. Wat schrijft
de evangelist? Jezus zegt: "Ik zal u een andere Trooster geven."
Hij bedoelt met die andere Trooster de H. Geest. Het is de Geest die
van de Vader en de Zoon uitgaat.
Jezus gaat wel weg, maar het is de H. Geest die het werk van de Christus
Jezus (om zo te spreken) overneemt, voortzet.
Wat is dat werk van Christus dan? Het is begonnen met zijn prediking,
van de belofte der toekomst.
Er is een heilzame toekomst, en de H. Geest verzekert ons daarvan.
De gehoorzaamheid aan het beloftewoord van God begint hier, doordat
de Heilige Geest ons hart ontvankelijk maakt voor dat Woord.
Hier krijgen de functies van het vuur hun plaats.
Waar wij hard en koud zijn ten aanzien van Gods beloften, daar komt
de Heilige Geest en hij maakt, zo schrijft Johannes, hij maakt ons
de woorden van Christus indachtig.
‘Het in u geplante Woord', aldus een uitdrukking van de apostel
Jakobus.
Wie opmerkzaam en vertrouwend luisteren kan naar wat de Heere-God
hem/haar te zeggen heeft, die zal het ervaren: het Woord krijgt ingang
in u, het doet wat in u. Dat is het werk van de Heilige Geest.
Het schept een nieuw hart.
De Geest eigent de Gemeente van Christus toe aan God. Aan ons gedrag
zal dan zichtbaar zijn, dat we rekening houden met een komende Godsregering
die in Christus een aanvang genomen heeft.
Door de inwoning van de H. Geest in onze harten worden én verlangen
én zekerheid gewekt.
Verlangen, zekerheid, een groeiende gelijkvormigheid aan Christus…
dat is de nieuwe mens die in Hem, Christus, geschapen is.
Hoe dat gaat? In een weg der geleidelijkheid. Door een band van vertrouwen
(dat is geloof) die door de H. Geest onderhouden wordt. Door die band
van vertrouwen met Hem zullen wij van lieverlee op Hem gaan lijken.
Dit heeft een verborgen kant én een zichtbare buitenkant. Een
buitenkant die zichtbaar is in gedrag, daden en houding.
Daar is ook toebereiding en modellering voor nodig.
Onze ik-gerichtheid, onze hardheid, onbuigzaamheid en kilte worden
daartoe doorbroken.
Hier komt de Heilige Geest aan te pas, met de bewerkingen waarover
de Kerk zich blijft verwonderen.
Verwondering die zij in die prachtige Pinksterhymnen in woord en muziek
heeft gevat: de Geest is helder licht; verwarmend vuur; helende balsem;
dorstlessend water.
Het werk van de Geest is het zacht maken van het versteende; het buigen
van het verstarde; het koesteren van het vereenzaamde; het leiden
van het verdwaalde.
Deze arbeid betreft allereerst de Gemeente van Christus; het is omwille
van ons christen-zijn, onze messiaanse praxis. Wij dragen zelf verantwoordelijkheid,
maar buiten de Geest Gods om gaat het niet. Gelukkig, want dan is
er ook vrolijkheid en relativeringsvermogen bij deze arbeid!
Dit alles hoort bij de zendingsopdracht van de Kerk.
Het gaat niet om de zoveelste godsdienst. Het was niet de bedoeling
van de apostelen, de eerste zendelingen, om het christendom te verbreiden.
Het ging niet om een nieuwe godsdienst waarvan zij gezegd zouden hebben:
dit is de enige ware... !
De Kerk komt met beloften van een nieuwe wereldeeuw, zonder pretentie,
zonder zelfverheffing; want zij leeft zelf uit het vuur, de warmte
en het licht van de Heilige Geest.
De verkondiging van Pinksteren is bemoedigend, ons wordt aangezegd
dat er een goede toekomst is.
‘De Geest van de Heer vernieuw het aanzicht van de aardbodem!'
Aldus het Psalmwoord in de Woorddienst hedenochtend. Er is toekomst,
daarom is dit leven waard om geleefd te worden.
een ander pinkster-gebedslied, gezang 238
TERUG
NAAR DE INHOUDSOPGAVE
|