inhoud:
Oprichting |
||
tekening: Martin Heijmans |
||
De
stad Dordrecht heeft de naam, een calvinistisch bolwerk te zijn. ‘De synode
van Dordrecht’ is een begrip. Een tamelijk grote groep protestanten in
deze stad is de beginselen trouw die door die Synode in 1618-1619 geformuleerd
zijn. Maar de Rooms-katholieken vormen er een ruime minderheid, en dat
al lange tijd. Gregoriaans werd en wordt in enkele Rooms-katholieke kerkgebouwen
gezongen, maar dan betreft het altijd delen van de eucharistische liturgie.
Wat ontbrak was het Latijnse getijdengebed, met gregoriaanse antifonen
en hymnen. ‘Ontbreken’ is een werkwoord dat in zijn betekenis puur formeel
kan functioneren: iets is er eenvoudigweg niet. Maar het kan ook de betekenis
hebben van ‘gemist worden’. In dat geval voelen zij die het woord zo gebruiken,
de behoefte om iets te ondernemen, teneinde in dat gebrek te voorzien. |
De
leden van de Interkerkelijke Schola ( vrouwen en mannen) komen zoals reeds
eerder gezegd uit de grote christelijke kerken en vormen met elkaar dus
echt een oecumenische Schola cantorum. Zij wonen in Dordrecht, Zwijndrecht,
Papendrecht, Rotterdam, Capelle aan de IJssel en Schoonhoven. Zij moeten
er dus veel voor over hebben om hieraan deel te nemen. De leden van de
ad hoc Schola (alleen heren) zijn overwegend rooms katholieken uit het
bisdom Rotterdam. Deze Schola telt nu 25 heren, die uit ‘s-Gravenhage,
Zoetermeer, Vlaardingen, Rotterdam, Nieuwerkerk aan de IJssel, Zwijndrecht,
Dordrecht en Gorinchem komen. De enige van buiten het bisdom Rotterdam
komt helemaal uit Zuid-Scharwoude in Noord-Holland. |
|
Bij de zielenvespers noemen wij de namen van dierbaren, die door de kerkgangers opgeschreven zijn en bij het noemen van de namen steken wij een kaars aan, aan de paaskaars. Deze kaars blijft gedurende de vespers branden zoals ook gebeurt in een in een aantal andere diensten. | |
Op de vredeszondag zingen wij de Introïtus ‘Da Pacem Domine’ als speciale
bede om vrede, zoals ook in andere diensten geschiedt. Bij een viering op
2 februari, het feest van de opdracht van de Heer in de tempel, ook wel
genoemd het feest van Maria Lichtmis, vieren wij een kaarsenwijding als
wij in een R.K. Kerk functioneren. Dan worden de kaarsen gewijd, die in
het komende jaar in de kerk in de liturgie gebruikt worden. Een extra: Donkere Metten en Lauden van Paaszaterdag Op weg naar Pasen zingt de ad hoc Schola in de Grote- of Sint Laurenskerk te Rotterdam de Donkere Metten en Lauden van Paaszaterdag. In deze dienst worden deze bijzondere gebeden gezongen en gesproken. De teksten sluiten aan bij de Goede Vrijdag en de Stille Zaterdag: droefheid, berusting, maar ook verwachting op dat wat komt. Het ritueel rond een driehoekige kandelaar, de kaarsegge of tenebraeluchter genoemd, met 15 kaarsen, 14 ongebleekte als symbool van rouw en een witte als symbool van Christus geeft een extra dimensie aan deze viering. Het thema van de viering is ‘de avond na de begrafenis; de dodenwacht bij het graf’. |