Hoofdstuk:-oogjes en haakjes- 
Link terug
Essen houten latjes frezen waarvan naderhand doorrijg oogjes gemaakt worden voor doorvoer van grijplijnen en elastieken op het dek. Ruw gefreesde vorm. De latjes worden in stukjes van 15 mm. gezaagd op een geïmproviseerde zaagmachine. Uitkijken voor je vingers en afstand houden. Het vastlijmen van op maat gezaagde aluminium busjes. Op de voorgrond tevens de asjes voor de banden die het luik gaan klemmen. Op zoek naar de goede plaatsingsmogelijkheden van de dek-fittings Na het op maat schaven en schuren van elk doorvoerblokje worden de blokjes met epoxy op de boot geplakt. De blokjes waar door de grijplijnen komen, worden van 5 mm. houten pennen voorzien die loodrecht door de wand van de boot en het blokje steken. Door de verlijming op de epoxy onderlaag waarin de glasvezel laag ligt en de twee houten pennen door de wand hoop ik dat ze de grote krachten kunnen opvangen die bij reddingen optreden. Het vastzetten van het rollager voor de skeg bediening is gedaan door RVS bouten in het hout te zetten met epoxy. De kunst is om bij het boren van de twee gaten net niet door de onderliggende wand te prikken omdat dan de lijm weg stroomt. Te ondiep boren veroorzaakt weer een slechte verbinding. Na uitharding van de epoxy worden de bouten op lengte afgezaagd. Zo ver boren dat het hout weg is en je op de binnenkant van de onderlaag kijkt. Het luik ligt nog los op zijn plek en wordt aan het eind van de bouw vastgeklemd met banden. Aan de rechtkant van het plaatje is het rollager vast geschroefd. Het afzagen van de RVS M4 bouten was kritisch omdat de kans aanwezig was dat de nog maar net uitgeharde Epoxy zou losbreken als ik te veel kracht zet. Het uiteindelijke resultaat waarbij de skeg volledig uitstaat. Het intrekken van de skeg vergt weinig kracht. Het elastiek dat er voor zorgt dat de skeg uitgetrokken wordt verdiend nog een betere afwerking. Ook dit komt bij de laatste fase van de bouw.  
Volgende serie            Link terug