Hoofdstuk: - afwerkingshandelingen - 
Link terug
De verplaatsing van het het balkje dat het zitje draagt, is wat geknutsel op de mm. Op de bodem heb ik enkel lagen schuim gelijmd ter ondersteuning van het geheel hangende zitje. Boven het blakje is een houten pennetje gelijmd om de band van de rugleuning te ondersteunen. Daaronder het gaatje waardoor de bout steekt die het bevestigingsblokje vast zet. Zie volgende afbeelding De rugleuning met aan de rechterkant de bevestigingsbout. Het houten pennetje steekt in het bevestigingsblok. In een heel vroeg stadium van de bouw heb ik de kniesteunen reeds gebouwd om een PVC pijp. Na het proefzitten volgt het moment van plaatsen. Ik heb besloten ze alleen te lijmen met Epoxy omdat het contact oppervlak vrij groot is en zich over de gehele lengte van de kniesteun bevindt. De lampen over de kniesteun zorgen voor warmte zodat het niet al te lang duurt dat de epoxy uithardt. Mijn grootste angst is dat de lijmtangen halverwege los springen terwijl ik er niet bij ben. Hierdoor zouden ongecontroleerde situatie ontstaan en ik kan de tangen niet te strak aandraaien omdat ik dan de rand zou beschadigen. Op een avond bedenk ik me dat ik er niet aan gedacht heb oogjes aan de luiken te maken. De oogjes zijn bedoeld om er een touwtje aan te knopen zodat ze niet weg waaien of weg drijven op zee of anders kwijt geraakt worden. Een rework actie die met plezier wordt uitgevoerd. Het verlijmen van de oogjes binnen in de boot gaat gedeeltelijk op gevoel, maar ook is dit weer het bekende spiegeltjes werk. Het geeft me weer de gelegenheid hier en daar nog wat klein correctie werk te verrichten met epoxy. De grote dag is aangebroken. Redelijke temperatuur buiten (8 - 12 grd) en zeer weinig wind en droog. Kan niet beter en ik besluit deze dag tot de dag van de puntvulling uit te roepen. Omdat ik tijdens het aanbrengen van de glasband op de zijnaad mogelijk net niet helemaal de voorpunt kon dichten wordt in boekjes aangeraden de voor- en achterpunt van de boot na te behandelen. Je zet de boot op de punt en giet nog een kleine hoeveelheid epoxy na. Op de foto ziet u het plasje onderin de boot. Gedurende de dag heeft de boot in deze situatie verkeerd. Het weer gedraagd zich uitstekend. Omdat het nog erg koud is heb ik een snelle harder gebruikt die gebruikt kan worden bij deze temperaturen. Als de chemische reactie echt op gang komt, begint me de epoxy onder in de boot te koken en ik vrees even het ergste. In gedachten zie ik mijn boot al brandend voor me. Zo'n boot draai je ook niet even om. Met een blower heb ik de buitenkant gekoeld en uiteindelijk is een en ander goed gekomen. Mogelijk had ik toch iets te veel epoxy gebruikt. Rechtop staand haalt de boot net niet de tweede verdieping van ons huis. Nadat ik nu de punt het afgesloten met epoxy kan ik een gat boren door de punten om een aluminium buisje te plaatsen, waar doorheen straks de kabel loopt waarmee de boot getild kan worden. De tokkels maak ik uit essenhout dat op wat specifieke wijze doorboord wordt. Inwendig gecoat met epoxy. Uitwendig wil ik een heldere 2 componenten polyurethane coating aanbrengen welke krasvast is. Deze coating ga ik ook gebruiken voor de boot zelf om de boot krasvaster te maken. Deze lak is tevens UV licht bestendig en beschermend.  
Volgende serie            Link terug