Hoofdstuk:-Latjes lijmen- 

Link terug

Montage van het eerste Cedar houten latje ( 18 x 6 mm,) is een indrukwekkende onderneming.
Voor de verlijming van de boot heb ik op aanraden van een collega bouwer hier in het noorden, gekozen voor een polyurethane lijm, die zeewater bestendig is. Niet dat het hout nat zal worden, maar via barstjes of naadjes als de boot wat ouder wordt, zou het eens kunnen gebeuren dat water naar binnen loopt. Een bere goede lijm overigens.
Aangezien niet alles in een plat vlak ligt, is het noodzakelijk om het hout bij de uiteinden voor te vormen. Daartoe heb ik met een fluitketeltje en een oude stofzuigerpijp een stoom apparaatje ontwikkeld. Hiermee kan het hout 20 min. gestoomd worden en tijdens de afkoelfase in de gewenste vorm worden gebracht.
Er komt een moment en dan zijn alle latten van de romp verlijmd. De uit stekende latten zijn voor afwerking in een latere fase.
Om de boot te draaien is het gewenst een goede ondersteuning hiervoor te bouwen. Dit heb ik gedaan door een soort bakje te maken waarin 3 polystyreenschuim plaatjes ondersteuning aan de boot geven. De vorm komt overeen met de romp. Later heb ik ook platen gemaakt voor het dek en de zijkant, om de boot op zijn kant te kunnen leggen. De platen zijn makkelijk te verwisselen omdat ze los staan.
Het verlijmen van de latjes van het dek is gelijk aan de wijze van de romp met dit verschil dat ik de latjes onderbroken heb door donkere gekleurde latjes, zodat visueel een ruitvorm ontstaat.
Polyurethane lijm is een erg sterke lijm. Het heeft de eigenschap dat het schuimt tijdens het uitharden. Hierdoor moet de harde kraag er later af geschuurd of gekrabt worden. Uitwendig is dit goed te doen. Maar ook de binnenzijde van de boot kent deze rand. En daar kun je moeilijk meer met machines bij komen.
Dit plaatje laat het uiteindelijke ruwe resultaat zien. Alle latjes zijn gemonteerd.

 Volgende serie            Link terug