PiF 1 | <terug> |
Veel programma's geven met behulp van een menu opties aan voor de gebruiker. Zoiets kan natuurlijk ook zonder een menu op een scherm. In dat geval leest de gebruiker in de programmahandleiding welke commando's hij kan gebruiken. Hoogstwaarschijnlijk is die handleiding zoek (zo die al bestaat) en dan is het een kwestie van proberen.
Voorbeelden van zo'n menu:
Maak uw keuze: A = hoger B = lager C = niets veranderenof
Maak uw keuze: 1 = noord 2 = oost 3 = zuid 4 = westWe spreken af:
Dus:
vb1) A levert 0 op B 1 C 2 vb2) 1 levert 0 op 2 1 3 2 4 3Het gaat uitsluitend om het proces van kiezen, zoals de naam KEUS ook aangeeft. Wat het programma met het commandonummer gaat doen, is hier even niet van belang.
Om KEUS voor alle menus van dit type inzetbaar te maken, moet KEUS informatie over het betreffende menu meekrijgen op stack. Dat gaat in de vorm van:
n = het aantal commando's in het menu.
ch = het karakter bij het bovenste commando.
We spreken ook af dat de commandokarakters in een menu altijd een aaneengesloten oplopende reeks van ASCII-codes vormen.
: KEUS ( n ch -- commandonummer ) ... ;
Groeten,
| <terug> |