>
Nieuws > Duizendste rit 1Op deze pagina:
Hopper-criticus Vermeer stapt voor duizendste keer in (AD -
Groene Hart)
Bernard Vermeer maakt duizendste rit met de Rijnstreekhopper
(Leidsch Dagblad, internet-samenvatting)
Hopper-criticus Vermeer stapt voor
1000e keer in
AD -
Groene Hart, 21 juni 2006 door RAFFI TRAPMAN
Bernard Vermeer (57) maakte gisteren zijn duizendste rit met de
Rijnstreekhopper. Sinds 2001 brengt hij jaarlijks verslag uit van zijn
bevindingen. ,,Sommige chauffeurs vinden mij een zeikerd.’’
Even voor half twee gaat de bel. Bernard Vermeer drukt op een knop,
waardoor zijn voordeur automatisch opent. Chauffeur Ed de Jong stapt naar
binnen. ,,Je bent te vroeg,’’ krijgt hij te horen.
Normaal gesproken staat Vermeer netjes op tijd te wachten. Maar vandaag gaat
alles anders dan anders. Hij neemt de tijd om zich gereed te maken en tovert
een taart uit de koelkast. Een cadeautje voor De Jong - volgens Vermeer een
goede chauffeur - die de Alphenaar dadelijk zijn duizendste rit met de
Rijnstreekhopper gaat bezorgen.
Vermeer is een bekende voor veel chauffeurs. Jaarlijks doet hij kritisch
verslag in de media van zijn bevindingen met de hopper, weet ook De Jong.
,,Wij doen 450 ritten per dag en minder dan 0,5 procent dient een gegronde
klacht in,’’ verweert de chauffeur zich. Vermeer: ,,Toch wordt maar één
procent van het werkelijke aantal klachten ingediend.’’
Het gesprek stokt wanneer De Jong naar buiten loopt om de deuren van de
Rijnstreekhopper te openen. Vermeer hijst zich in een elektrische rolstoel
met achterop de kreet ’I love snelheid’ en komt de chauffeur achterna. ,,Ik
heb een overbelast zenuwstelsel en ben daardoor snel moe. Een paar stapjes
doen gaat nog, maar dat is het.’’ En dus is Vermeer aangewezen op de
Rijnstreekhopper.
De rit brengt hem vandaag naar het NS-station. Vandaar rijdt Vermeer naar
het Alphense centrum voor wat boodschappen en gaat hij vervolgens naar huis.
,,Het is deze keer meer een symbolische rit, omdat het mijn 1000ste is.’’
Klagen in de bus doet Vermeer overigens weinig. ,,Ik zeg niet alles, want
dat komt niet leuk over. Maar als mijn rolstoel met maar twee banden wordt
vastgezet, zeg ik daar wél wat van. Dat is namelijk gevaarlijk.’’
Door de jaren heen zijn de ritten van menig chauffeur
in de jaarlijkse verslagen van Vermeer beland. ,,Ik heb meegemaakt dat een
chauffeur iets eerder was en heeft gewacht met aanbellen. ’Anders kom ik in
jouw statistieken terecht,’ zei ’ie. Een andere keer was ik zelf drie
minuten te laat. Dat kreeg ik meteen te horen, waarop ik liet weten dat ik
bij mijn registratie van de klachten een marge van drie minuten hanteer.’’
Zelf ziet Vermeer zich vooral als een betrokken reiziger die het beste met
de hopper voorheeft. Hij vermoedt dat een aantal chauffeurs daar anders over
denkt. ,,Dat wordt natuurlijk niet hardop gezegd. Maar ik weet zeker dat
sommige chauffeurs mij een zeikerd vinden.’’
---------------------------------------------------
Leidsch Dagblad, 21 juni 2006
Hij heeft misschien niet de meeste ritten met de Rijnstreekhopper
gemaakt.
Maar de 57-jarige Bernard Vermeer uit Alphen is zeker wel de
fanatiekste klant. Sinds het begin van de dienst op 1 januari 2001 houdt hij
een gedetailleerde website bij gewijd de hopper. Gisteren maakte hij zijn
duizendste rit met chauffeur Ed de Jong, die tot zijn verrassing een taart
aangeboden kreeg van Vermeer.
Vermeer hield vanaf het
begin bij of het busje te vroeg, te laat dan wel precies op tijd voor zijn
woning aan de Zuiderkeerkring arriveerde. Na ongeveer een jaar begon hij met
zijn website, met daarop statistieken, persoonlijke jaarverslagen,
krantenartikelen en tegenwoordig zelfs mopjes en gedichten over de hopper.
Voor het volledige artikel
in de papieren editie klik hier