> Nieuwsarchief >
APG inventariseert klachten HopperWitte Weekblad, 2 januari
2009
ALPHEN - Het Alphens Platform Gehandicaptenbeleid (APG) gaat
de komende maanden de klachten die mensen hebben over de Rijnstreek Hopper
inventariseren. Door middel van een formulier kan een klant aangeven hoe de
rit is verlopen en wat de klachten zijn. Na het onderzoek gaat de lijst met
omissies naar het Rijnstreekberaad. 'Zij pakken de klachten aan', weet Marja
Meijerink, voorzitter van APG.
Veel wordt er geklaagd over de Rijnstreek Hopper, dat weet ook Meijerink.
'Maar mensen klagen vooral naar elkaar, en niet naar de officiële
instanties.' Al doet een klein gedeelte dat overigens wel. 'We willen
proberen of we de klachten op de juiste plek kunnen krijgen.' Wat betreft
Meijerink is het simpel: 'Wat niet aan klachten binnenkomt, wordt ook niet
geregistreerd.' Het APG hoopt dat mensen wel durven klagen bij het platform,
omdat ze als vereniging laagdrempeliger zijn.
Want hoewel er veel wordt geklaagd over de Hopper betekent dat niet
automatisch dat de schuld bij de vervoerder ligt. 'Als de eerste klant zijn
steunkousen nog niet aanheeft, loopt de Hopper een vertraging op', legt
Meijerink uit. 'En als de tweede klant niet klaarstaat, loopt die vertraging
verder op.' De voorzitter noemt het een cirkel. 'Je kunt de vervoerder niet
alles verwijten, de mensen moeten zich ook aan de regels houden.' Het is
belangrijk volgens Meijerink om het probleem aan twee kanten aan te pakken.
In het decembernummer van het APG Nieuwsblad zit daarom een
klachtenformulier dat de passagiers kunnen gebruiken. Het APG wil dat voor
iedere rit een apart formulier ingevuld wordt. Het formulier is ook op te
vragen via info@stichtingapg.
- - - - - - - - - - - - -
Reactie: Geplaatst door
witte 3-1-2009
Een goede zaak! Het is
hoopgevend, dat behalve de meerderheid in de gemeenteraad nu ook het APG
zich inspant om de dienstverlening van de hopper te verbeteren. Het APG
vertelde altijd al wel dat men dit deed, maar hier is de eerste actie
waaruit dat ook blijkt. Toch slaagt het APG erin om de verantwoordelijkheid
voor het te laat ophalen voor een groot deel bij de klant te leggen. Maar
wie zit er achter het stuur en in de centrale ? Dat is niet de klant. Een
chauffeur hoeft helemaal niet eindeloos te wachten op een trage klant.
Hij/zij mag (en moet) na een redelijke tijd wegrijden.
Mijn eigen ervaringen met op tijd ophalen door de hopper zijn nog nooit zo
beroerd geweest als in 2008.