> Buiten de regio
> Etten-leur
Taxi te laat, huilend op pianoles
Donderdag 21 februari 2002 - M. van der Hooft (50) uit
Etten-leur zit in een rolstoel. De pianoles is haar enige uitje. Maar
dat loopt regelmatig in het honderd, doordat de rolstoeltaxi van Rotax
te laat arriveert.
Van der Hooft heeft dystrofie. Door die ziekte heeft ze de zware
accordeon, die ze vanaf haar zestiende bespeelde, aan de kant moeten
doen. Omdat haar handen niet zijn aangetast, schakelde ze over naar
piano. Ze begon ongeveer een jaar geleden met lessen in De Nobelaer in
haar woonplaats. Die volgt ze twee keer per week. Zo'n vijftien keer
kwam de rolstoeltaxi haar te laat ophalen.
"Laatst had ik de taxi voor kwart over twee besteld. Hij mag een
kwartier eerder of later komen. Hij kwam om kwart over drie. De les was
om drie uur begonnen. Toen kon ik nog tien minuten spelen. Ik heb staan
huilen bij de
muziekleraar.
U moest eens weten hoeveel die muziekles voor mij betekent. Als ik
kon zou ik er kruipend naar toe gaan. Ik word er echt wanhopig van. Soms
denk ik dat ik maar beter kan stoppen. Maar ja, als ik die piano bespeel
voel ik me zo blij, zo vrolijk."
Regen
Haar huisgenote J. Woesthof, aangewezen op rollator en rolstoel, deelt
de nare ervaringen van het taxigebruik. "Laatst lieten ze me in het
Baronie Ziekenhuis in Breda anderhalf uur wachten. Een andere keer stond
ik na het
winkelen anderhalf uur in de regen.
De dames hebben diverse keren de klantenservice gebeld. "Dan gaat
het weer een weekje goed", zegt Van der Hooft. Over de chauffeurs
wil ze geen kwaad woord horen. "Het is de centrale. Die zeggen: je
moet maar op je beurt wachten. Ach, ze weten dat we afhankelijk zijn. En
omdat wij in een instelling wonen, denken ze misschien dat we toch niets
te doen hebben. Of dat we allemaal doetjes zijn."
Volgens directeur R. de Beer van Personenvervoer Zuid-Nederland, de
organisatie die het deeltaxivervoer regelt, is het deeltaxivervoer in
West-Brabant (Bergen op Zoom, Roosendaal, Etten-Leur en de omliggende
dorpen) de laatste maanden verbeterd. "Helaas heeft de individuele
klant die structureel te laat op zijn bestemming komt daar weinig aan.
Dit vervoer is nota bene juist voor dit soort mensen bedoeld zodat ze
aan het
maatschappelijke leven kunnen blijven deelnemen."
Directeur M. de Rooij van Rotax zegt dat hij een dezer dagen zal nagaan
wat fout kan zijn gegaan in het vervoer van Van der Hooft.
Bron:
http://www.bndestem.nl/CDA/regioportal/
0,2078,1314__962327_,00.html
[ Vorige pagina ] [ Volgende pagina ]