-
Objectieve metingen over stiptheid en omrijdtijden
monitoren en naast de perceptie van reizigers over stiptheid en
omrijdtijd zetten. Deze metingen ook periodiek communiceren naar
reizigers en naar opdrachtgevers.
-
Objectieve metingen over de snelheid
waarmee de telefoon wordt opgenomen monitoren en naast de perceptie
van de reizigers zetten. Deze metingen ook periodiek communiceren
naar reizigers en naar opdrachtgevers.
-
Bezoek van arts en polikliniek zijn veel
gebruikte motieven. Het is daarom verstandig de onduidelijkheid over het
wel of niet zijn toegestaan weg te nemen.
-
Meer aandacht voor een continue
promotie en communicatie. Dilemma daarbij is dat promotie twee keer
geld kost: de promotie zelf en de toename van het vervoer die daarmee gepaard gaat. Een
duidelijke doelstelling van wat bereikt moet worden en wat dat mag
kosten is daarom noodzakelijk. Het is zinvol hierover bestuurlijke
afspraken te maken.
-
Informatie over reisregels, tijden en
gebied waar gereden wordt in communicatie meenemen gezien de
onbekendheid daarmee. Een idee is bijvoorbeeld om op een kaart in de
voertuigen het gebied aan te geven waarbinnen gereisd mag worden.
-
Het OV deur-deur vervoer wordt als duur
ervaren. Het gebruik ligt ook lager dan de prognoses. Voorzichtigheid is
geboden met tariefverhogingen. Een actie met een tijdelijk
reductietarief kan het vervoer doen stijgen, maar kost wel extra geld.
-
Het OV-deur sterhaltevervoer is, zelfs
onder de gebruikers relatief onbekend. Hoewel geen onderzoek is gedaan
naar de bekendheid ermee onder niet-gebruikers is de verwachting dat de
bekendheid met de reismogelijkheden zeer gering is. Informatie op borden
of haltes in een aantal dorpen kan helpen de bekendheid te vergroten.
-
Het deur-sterhaltevervoer is feitelijk en in
de perceptie van de reiziger goedkoop. Voor vervoer van deur naar
halte kan best een wat hoger tarief worden gevraagd. Het is zinvol nader
onderzoek te doen naar een aanpassing van
het deur-sterhaltevervoer waarbij bijvoorbeeld kan worden gedacht aan
halte-halte vervoer in een beperkt aantal corridors, waar het gebruikt
wordt voor woon-werk en woon-schoolverkeer.
-
Op relaties waar het
deur-sterhaltevervoer nauwelijks wordt gebruikt kan het beter worden
vervangen door deur-deur vervoer tegen het hogere tarief. Dit komt de
duidelijkheid van het vervoerconcept ten goede. De tarieven tussen de
verschillende systemen verschillen nogal: het is wenselijk de tarieven
in de provincie voor het OV-deur-deur vervoer en deur-sterhaltevervoer
te harmoniseren.
(NB: Met ingang van 1-1-2005 zijn de tarieven voor het zonetarief
OV-deur-deur bij Molenhopper, Groene Harthopper en OV-taxi gelijk
getrokken).
-
Het percentage gratis begeleiders bij
de Rijnstreekhopper is erg hoog: 25 procent zegt met een gratis
begeleider te reizen. Deels komt dat doordat ook veel meer gebruikers
dan bij de andere Hoppers en OV-taxi een rolstoel gebruiken. Het is
zinvol na te gaan hoeveel het werkelijke percentage is en afhankelijk
daarvan na te gaan of de selectiecriteria wellicht aangescherpt dienen
te worden of over te gaan tot een herindicatie. (NB: Is inmiddels al
door het bestuur van de Rijnstreekhopper in gang gezet).
-
De routeplanning komt bij reizigers
niet altijd logisch over: informatie hierover, bijvoorbeeld door
chauffeurs of in schriftelijke communicatie, kan irritatie en
onduidelijkheid hierover wegnemen.