> Buiten
de regio > Gouda 3Op deze pagina:
Problemen met Groene Hart Hopper nog niet
opgelost
Hopper bron van ergenis,
22-05-2004
Meer
artikelen over de Groene Hart Hopper
Problemen met Groene Hart Hopper nog niet opgelost
26 april 2004
GOUDA | Problemen die gebruikers van
de Groene Hart Hopper hebben met deze deur-tot-deur busjes, worden maar
niet opgelost. Dat zegt het Regionaal Patiënten Consumenten Platform
Midden-Holland (RPCPMH) naar aanleiding van een rapport dat volgende week
over deze vervoersdienst verschijnt.
In november 2003 heeft het RPCP een
meldactie gehouden. Gebruikers van de Groene Hart Hopper - de opvolger van
het aanvullend openbaar vervoer AOV - konden daar hun grieven kwijt.
In 10
dagen tijd kwamen er al 230 meldingen.
Rapport
In het rapport worden de klachten
kort samengevat als onder meer de lange wachtijden, de bejegening door het
'callcenter' en door enkele chauffeurs en de gebrekkige
klachtenafhandeling.
M. van Leeuwen, waarnemend directeur
RPCP-MH: "Dat de in het rapport geconstateerde knelpunten nog niet
zijn opgelost, blijkt uit recente voorbeelden van meldingen bij het
RPCP".
In het rapport klinken aanbevelingen
voor een laagdrempelige klachtenprocedure, een onafhankelijke
klachtencommissie en een training voor medewerkers van het callcenter
(waar gebruikers de busdienst bestellen) en alle chauffeurs.
Daar moeten ze leren om correct en
respectvol om te gaan met ouderen en mensen met een handicap.
Van Leeuwen: "De conclusies en
aanbevelingen in het rapport zijn helaas nog steeds actueel. We willen
allemaal een goed collectief vraagafhankelijk vervoer. De Groene Hart
Hopper heeft die potentie in zich. Als RPCP zullen wij de
verantwoordelijke bestuurders van de Groene Hart Hopper dan ook dringend
verzoeken om de aanbevelingen serieus op te pakken".
Bron: Rijn en Gouwe, 26 april 2004
-------------------------------------------------------------------------

Hopper bron van ergernis
Klachtenstroom houdt maar aan
GOUDA | De klachtenstroom over de
Groene Hart Hopper houdt aan. Ouderenbond ANBO meldt onvolkomendheden met
het busvervoer vanaf het activiteitencentrum Concordia aan de Westhaven in
Gouda. De rolstoelgebonden kunstenares Anke Ligteringen heeft er vorig
weekeinde drie uur over gedaan om per taxibus van Woerden naar Gouda te
komen.
Ligteringen heeft uren in haar
rolstoel op straat moeten wachten nadat ze bij een restaurant in het
Woerdense centrum had gegeten. Het busje was om 17.20 uur besteld, maar
kwam pas om 19.50 uur voorrijden. "Daar zit je dan. En je kunt niet
weg. Want je hebt op dat plekje afgesproken", aldus de Goudse
kunstenares. Uiteindelijk arriveerde ze om 20.30 uur thuis in de Goudse
wijk Goverwelle.
Busvervoer op afroep van deur tot
deur zou volgens de ANBO 'een ramp' zijn voor mensen die slecht ter been
zijn, maar nog niet als gehandicapt kunnen worden beschouwd. Het probleem
doet zich onder meer voor bij ouderencentrum Concordia, waar de bezoekers
's-middags gezamenlijk worden op gehaald.
De taxibusjes van de Groene Hart
Hopper hebben een moeilijke instap, waardoor menigeen ervoor kiest toch
maar te gaan lopen. Gewone stadsbussen kennen wel een verlaagde instap.
Regionaal Patiëntenplatform RPCP
heeft vorige maand een rapport gepresenteerd met klachten over de Groene
Hart Hopper, die sinds medio vorig jaar in Midden-Holland rijdt. Op een
meldlijn waren er binnen 10 dagen 230 meldingen binnengekomen.
Het vervoer met taxibusjes wordt
verzorgd door busmaatschappij Connexxion, die in een reactie beterschap
beloofde. In het contract met de in oprichting zijnde Stichting Groene
Hart Hopper wordt een gering percentage klachten acceptabel geacht.
Bron: Rijn en Gouwe, 22 mei
2004
-------------------------------------------------------------------------

Meer
over
de Groene Hart Hopper
Hopper is meer Flopper, 27-02-2004
Klachten over Groene Hart Hopper, 23-04-2004
Veel klachten over Hopper, 29-04-2004
Voor deze artikelen zie: http://www.werkgebied.nl/rover/gouda/inhoud/ov-media/cvv.htm