Rijnstreekhopper    de niet-officiële webstek

Nieuwsbrief Klagen ? Gemopper Zoeken Deze webstek Contact

Startpagina
Nieuwsarchief
Artikelen
Jaarverslagen
Onderzoeken
Buiten de regio
Overige documenten
Verwijzingen




 

 

 

 

 

 

> Buiten de regio > Gouda 5

Hopper is geen echte vervanger van gewone bus

Goudsche Courant, 11 februari 2005  

’Vraagafhankelijk vervoer’ zou de oplossing zijn voor de dure streekbus. Een uur tevoren bellen, een reis tot maximaal 25 kilometer en een prijs tussen een bus en een gewone taxi in.  'Groene Hart Hopper' wordt dat systeem genoemd in de Goudse regio, vergelijkbaar met de Regiotaxi in Haaglanden. Maar een alternatief voor de geschrapte buslijn is het niet. Dat bleek eind 2003 al uit een onderzoek in de buurt van Leiden waar de eerste Hoppers gingen rijden. Ongeveer de helft van de vroegere passagiers haakte daar meteen af, toen hun streekbus stopte.  

Uit gisteren bekendgemaakte cijfers van de provincie blijkt dat ook de 'Groene Hart Hopper' - in juli 2003 gestart rondom Gouda - geen echte vervanger is van de gewone bus.  

Vorig jaar vervoerden de Hoppers in de Goudse regio zo'n 82.000 reizigers. Dat waren vooral mensen die toch al op een taxi of speciaal vervoer waren aangewezen, zoals gehandicapten. Slechts 4000 'gewone' OV-reizigers bestelden een Hopper.  

Haaglanden-bestuurder Bruins zegt dat de Regiotaxi, zoals het Hopper-systeem er heet, zeker niet als vervanger van de gewone bus geldt. "Het is echt aanvullend vervoer. Voor de overheid hartstikke duur. In een rit gaat per passagier veel meer geld zitten dan in een normaal buskaartje."