> Buiten
de regio > Gouda 5
Hopper is geen echte vervanger van
gewone bus
Goudsche Courant, 11 februari 2005
’Vraagafhankelijk vervoer’ zou
de oplossing zijn voor de dure streekbus. Een uur tevoren bellen, een reis
tot maximaal 25 kilometer en een prijs tussen een bus en een gewone taxi
in. 'Groene Hart Hopper' wordt dat systeem genoemd in de Goudse
regio, vergelijkbaar met de Regiotaxi in Haaglanden.
Maar een alternatief voor de geschrapte buslijn is het niet. Dat bleek
eind 2003 al uit een onderzoek in de buurt
van Leiden waar de eerste Hoppers gingen rijden. Ongeveer de helft van de
vroegere passagiers haakte daar meteen af,
toen hun streekbus stopte.
Uit gisteren bekendgemaakte cijfers
van de provincie blijkt dat ook de 'Groene Hart Hopper' - in juli 2003
gestart rondom Gouda - geen
echte vervanger is van de gewone bus.
Vorig jaar vervoerden de Hoppers in de Goudse regio zo'n 82.000 reizigers.
Dat waren vooral mensen die toch al op een taxi of speciaal vervoer waren
aangewezen, zoals gehandicapten. Slechts 4000 'gewone' OV-reizigers
bestelden een Hopper.
Haaglanden-bestuurder Bruins zegt
dat de Regiotaxi, zoals het Hopper-systeem er heet, zeker niet als
vervanger van de
gewone bus geldt. "Het is echt aanvullend vervoer. Voor de overheid
hartstikke duur. In een rit gaat per passagier veel meer geld zitten dan
in een normaal buskaartje."