Rijnstreekhopper    de niet-officiële webstek

Nieuwsbrief Klagen ? Gemopper Zoeken Deze webstek Contact

Startpagina
Nieuwsarchief
Artikelen
Jaarverslagen
Onderzoeken
Buiten de regio
Overige documenten
Verwijzingen




 

 

 

 

 

 

> Buiten de regio > Gouda 7

'Zorgvervoer moet beter’
                                                                              AD-Groenehart, 7 augustus 2009

GOUDA - De GroeneHartHopper laat veel steken vallen. Dat is de conclusie van gemeenten in de regio Gouda die gebruik maken van deze taxiservice.


                                        FOTO BRAM GEBUYS

Connexxion blijft de komende jaren rijden met de Groene Hart Hopper, maar moet wel aan strengere eisen voldoen. Over het busje komen nog steeds veel klachten binnen. Toch mag deze vervoerder, waar Connexxion de grootste eigenaar van is, de komende drie jaar weer ouderen, zieken, gehandicapten en kinderen vervoeren.

Frappant, vindt raadslid Ed de Lange van Gouda’s 50+ partij. Hij heeft talloze mailtjes, brieven en telefoontjes binnen van ontevreden klanten van de hopper. ,,Ik heb daarom in september een afspraak met Connexxion Taxi Services. Ik wil weten wat ze gaan veranderen en verbeteren, want zo kan het niet langer.’’

Ouderen die uren wachten, chauffeurs die na een minuut alweer wegrijden, passagiers die gewoonweg vergeten worden. Het regent al tijden klachten over het zorgvervoer. Mirjam den Boer, mede-eigenaar van Taxi Gouda, kent de klachten over haar concurrent. Haar bedrijf specialiseert zich in het vervoeren van zorgcliënten. ,,Steeds meer klanten stappen naar ons over.’’

Niet alle Goudse taxibedrijven gaan even secuur met hun klanten om, is de ervaring van Den Boer. Kinderen die vergeten worden bij hun school bijvoorbeeld. Het is een nachtmerrie voor veel werkende ouders die denken dat ze de opvang voor hun kroost goed geregeld hebben. Taxi Gouda spint garen bij deze fouten. ,,Inmiddels vervoeren we dus ook kinderen van school naar een kinderdagverblijf voor de naschoolse opvang.’’

Het verbaast de Goudse dat de gemeente en verzekeraars nog steeds klakkeloos gebruik maken van grotere bedrijven als Connexxion. ,,Zij kijken dan alleen naar de kosten, maar vergeten de kwaliteit. Connexxion kan een lage prijs bieden, maar besteedt het eigenlijke werk weer uit aan andere - kleinere - bedrijfjes. Die moeten dan voor een heel laag bedrag aan het werk.’’

Den Boer past daarvoor. In het verleden hebben zij en haar man daar nog wel aan meegedaan, maar nu hebben ze zichzelf gespecialiseerd in zorgvervoer. ,,Daar selecteren wij ook ons personeel op. We hebben liever wat oudere mensen met een boel levenservaring, die het ontzettend leuk vinden om klanten te vervoeren en te helpen.’’

De gemeenten die gebruik maken van Connexxion Taxi Services, hebben besloten ook de komende drie jaar weer met deze vervoerder in zee te gaan. Wel eisen ze dat er verbeteringen komen. Zo waren klanten uit de gemeente Vlist te laat op een begrafenis en trouwerij gekomen en mocht een sociaal begeleider niet meerijden. Dat moet in de toekomst voorkomen worden, stellen de betrokken gemeenten.