>
Artikelen > Ingediende
Ingediende
klachten topje van de ijsberg
oktober 2003
De meeste klachten
over de hopper bereiken het
bestuur en
de uitvoeringsorganisatie van de hopper niet. Dat is
de conclusie van een vergelijking tussen het aantal ingediende klachten
over te late ritten en het
aantal te late ritten in een selectieve steekproef. Van elke 100 ritten,
waarbij de hopper niet op tijd verschijnt, wordt daarover slechts een maal
een klacht ingediend bij de Uitvoeringsorganisatie.
Veel klachten over
andere onderwerpen bereiken de Uitvoeringsorganisatie ook niet, maar hier
is de klaagbereidheid groter.
Ingediende klachten
Het aantal
ingediende klachten is berekend aan de hand van de uitkomsten van de
evaluatie 2002 en het aantal gemelde klachten in de klankbordgroep. Uit de
evaluatie in het voorjaar van 2002 blijkt, dat in een periode van 16
maanden 165 klanten wel eens geklaagd hadden. In de vergadering van
de klankbordgroep worden minder dan 100 schriftelijke klachten per jaar
gemeld, waarvan een groot aantal over te laat voorrijden. De voorzichtige
schatting is, dat enkele honderden klachten per jaar worden ingediend,
waarvan zo'n 100 over te laat komen.
Selectieve steekproef
Bij een selectieve
steekproef bestaande uit de systematische registratie van alle ritten ca
400 door
een klant van de hopper is genoteerd hoe vaak de hopper op de afgesproken
tijd kwam.
Dat wil zeggen binnen de marge van 15 minuten vroeger of later.
Om elke twijfel over de tijd weg te nemen werd zelfs een marge van
18 minuten gehanteerd. Gemiddeld
kwam de hopper in de afgelopen jaren bij ongeveer 10% van de ritten te
laat.
Deze steekproef kan niet zonder meer als representatief worden
beschouwd. Zo was het aantal ritten binnen Alphen aan den Rijn
oververtegenwoordigd en bestond de steekproef uitsluitend uit voor
rolstoelen geschikte bussen Toch is de conclusie verantwoord, dat van het totaal aantal
ritten van 150 000 per jaar ten minste 7%
te laat wordt uitgevoerd, ofwel ongeveer
10 000 ritten. Dit getal staat in schril contrast met de ca 100
ingediende klachten per jaar
over te late ritten.
Wel of niet klagen
Het is logisch, dat de
klanten van de hopper niet over ieder ongemak een klacht indienen.
Niet elke klant neemt de moeite, heeft de moed of is in staat dat
te doen. Bovendien is een ongemak vaak ook nog eens subjectief: de ene
klant is veeleisend, de andere tolerant.
De meeste klagers over te laat voorrijden wenden zich in eerste
instantie tot de centrale, zodat zij alsnog zo gauw mogelijk op hun
bestemming kunnen komen. Daarmee
hebben zij de klacht doorgegeven, terwijl die de Uitvoeringsorganisatie
nooit bereikt. Als het gaat
om andere klachten, bijvoorbeeld over bejegening, fouten bij bestelling
van de rit of rolstoelbehandeling, dan is de drempel om bij de
Uitvoeringsorganisatie te klagen lager.
Uitvoeringsorganisatie
Maar waarom komen er zo
weinig klachten bij de Uitvoeringsorganisatie binnen ?
Feit is, dat men het de klant niet gemakkelijk maakt.
De folder van de Rijnstreekhopper heeft het niet over klachten en
er wordt slechts een telefoonnummer genoemd. Op de internetpagina van de
hopper vindt men geen adres en ook niets over klachten. De
Uitvoeringsorganisatie heeft deze voorlichting geheel overgelaten aan de
taxibedrijven. Het opstellen van een klachtenreglement en het ophangen van
klachtenformulieren in het busje is wel eens ter sprake geweest, maar niet
uitgevoerd. De enige communicatie naar de klant over klachten gedurende bijna
3 jaar bestond uit een toegezonden enquêteformulier
en een klachtenformulier in het kader van de evaluatie 2002. Het verslag van dit onderzoek is niet of beperkt
gedistribueerd, met
uitzondering van een persbericht.
Een organisatie, die de
klanten goed wil bedienen, wil graag weten wat er onder hen leeft.
Zo'n organisatie nodigt de klanten uit hun wensen en klachten in te
sturen. Het motto is dan: "Heeft U klachten zegt het ons; bent u
tevreden zegt het anderen." De klanten van de hopper lijken een eigen
motto te hebben ontwikkeld: "Heeft
U klachten of bent u tevreden, zegt het anderen!"
Ze vertellen vooral aan elkaar en hun kennissen, wat er mis ging
met hun reis.
Bernard Vermeer