> Buiten de regio
> Leiden 3OV-taxi laat klant in de kou
staan
Leidsch Dagblad, 20 februari 2006
Ze zijn vaak oud of gehandicapt en daardoor afhankelijk
van de OV-taxi van Connexxion. Maar regelmatig komt de taxi niet of uren te
laat opdagen. Zo blijkt uit de tientallen klachten die bij deze krant
binnenkwamen.
Schrijnend. Dat is de conclusie na lezing van alle e-mails en handgeschreven
brieven. Neem Inge van Voorthuysen. Ze heeft reuma en is hartpatiënt. Op 16
november zou de OV-taxi haar om tien uur ‘s avonds uit Diemen halen. Van
Voorthuysen staat buiten in kou en donker op een industrieterrein. Al wat er
komt: geen taxi. Ze belt verschillende malen met Connexxion. Om 23.30 uur
belooft de telefoniste dat er een taxi komt. Een kwartier later staat niet
Connexxion maar taxibedrijf Garskamp voor haar neus. Bij thuiskomst moet ze
65 euro afrekenen. Dat geld wil Connexxion niet terugbetalen, want de
vervoerder beweert dat zijzelf een ander taxibedrijf heeft ingeschakeld. Wel
krijgt ze een excuusbrief. Van Voorthuysen is des duivels omdat ze wordt
beticht van leugens. Bovendien wil ze haar geld terug. Na tussenkomst van de
ombudsredactie betaalt Connexxion haar de 65 euro alsnog. ,,Dat doen we uit
coulance’’, benadrukt woordvoerder Erwin Hartman. ,,Anderen kunnen hieraan
geen rechten ontlenen.’’
De geschillencommissie taxivervoer in Den Haag heeft verscheidene uitspraken
gedaan waarbij mensen een vergoeding kregen omdat de taxi te laat was.
Uitzonderingen daargelaten weigert Connexxion de klanten van de OV-taxi een
vergoeding te betalen. ,,We hebben het hier niet over een commerciële, maar
over een OV-taxi. Dat is toch iets anders’’, zegt Hartman. Daarmee is Margot
Verhees van de geschillencommissie het niet eens. ,,Wij maken geen
onderscheid tussen de reguliere en de OV-taxi.’’
De vervoerder verwijst bovendien naar afspraken met de provincie. ,,We
hebben vastgelegd dat we in 92 procent van de ritten op tijd rijden. Daaraan
moeten we ons houden.’’ Verhees van de geschillencommissie vindt ook dat
niet steekhoudend. ,,De afspraken met de provincie zijn er om de subsidie
veilig te stellen. Maar dat staat los van de verplichtingen die Connexxion
heeft naar de klant toe. De Nederlandse Spoorwegen hebben ook afspraken over
tijdigheid met de rijksoverheid. Los daarvan krijgen treinreizigers een
vergoeding als zij een vertraging van een half uur of meer ondervinden.’’
OV-klanten die een klacht indienen krijgen meestal een excuusbrief van de
vervoerder. Wie daarmee geen genoegen neemt en nogmaals van zich laat horen,
krijgt soms nog een rittenkaart (waarde maximaal 2,50 euro) als
tegemoetkoming. Alleen als het erg is misgegaan, krijgt de klant een
bloemetje. Zelden wordt iemand schadeloos gesteld.
Wie, na tussenkomst van de ombudsredactie, een bloemetje krijgt is Joke
Vervoort uit Haarlem. Zij stond op 9 december met een kennis anderhalf uur
te wachten in de kou. Toen de taxi (Connexxion had vanwege de drukte taxi
Jappie ingehuurd) eindelijk kwam, werd de chauffeur boos omdat hij een
rolstoelbus had gehaald terwijl Vervoort geen rolstoel heeft. ,,Heb ik een
rolstoelbus gehaald om twee oude lijken op te halen’’, riep de chauffeur
vloekend. ,,We willen naar huis’’, zei Vervoort beduusd. ,,Als je je kop
niet houdt dan gooi ik je uit de taxi.’’ Tegen een parkeerwachter:,,Als jij
je bek niet houdt dan sla ik je in elkaar.’’ Als klap op de vuurpijl hield
de chauffeur een euro fooi in. ,,Ze moeten hem op staande voet ontslaan’’,
zegt Vervoort.
Ook bij Connexxion zijn ze geschrokken. ,,Kwalijk’’, zegt Hartman. ,,Deze
klacht is bij taxi Jappie neergelegd. We vinden een vermaning op zijn
plaats. Mevrouw krijgt een bloemetje.’’
Minder kwalijk, maar wel merkwaardig is de rit die de 18-jarige dochter van
mevrouw Doveren uit Leiden met de OV-taxi naar Wassenaar maakte. Alleen al
de beschrijving van het traject kost haar meer tijd dan de afstand (nog geen
10 kilometer) rechtvaardigt. ,,Ze kwamen in het hartje van Den Haag terecht.
Met behulp van haar mobieltje heeft een kennis de OV-taxi in drie kwartier
naar het afgesproken adres geloodst. Zonde van de avond en het beltegoed,
maar ook zonde voor de OV-taxi. Want op die manier kan ik me niet
voorstellen dat het bedrijf iets verdient.’’
Dat het ook nog wel eens goed afloopt met de OV-taxi, vertelt mevrouw
Hermans uit Noordwijk. Haar zoon Johan is autistisch en dan luistert het
dagelijkse vervoer nauw. De overgang van de taxidienst Van der Putten naar
Connexxion verliep aanvankelijk dramatisch. ,,Als een chauffeur bijvoorbeeld
zijn autogordel niet omdeed’’, zegt Hermans, ,,was Johan in alle staten. Dan
kon ik hem meteen uit de taxi halen. Daarom heb ik hem enkele weken zelf
vervoerd naar de dagopvang. Maar uiteindelijk is dat geen oplossing.’’
Na een nieuwe valse start bij Connexxion is de situatie volgens Hermans
plotseling ingrijpend verbeterd. ,,Het lijkt wel of Connexxion weet heeft
van onze klachten. Met een beetje menselijkheid en begrip bij de chauffeurs
voor hun passagiers, van wie er enkele autistisch zijn, lukt het allemaal
wel. De methode is simpel: geef de chauffeur goede aanwijzingen mee en de
reis verloopt naar wens.’’
De extra kosten die Hermans heeft gemaakt omdat Connexxion in gebreke bleef,
declareert zij bij de dagopvang. Als die instantie is, legt zij de nota waar
die hoort: bij de OV-taxi.
Connexxion: 'Wie op tijd moet zijn, kan beter geen OV-taxi nemen'
Uit het Leidsch Dagblad van 20 februari 2006
De slechte service van de OV-taxi van Connexxion is de provincie een doorn
in het oog. De 42 klachten die het Leidsch Dagblad na een oproep ontving van
lezers, kunnen zwaar meewegen als Zuid-Holland en Connexxion dit jaar praten
over contractverlenging.
Gezien de klachten zou dit een punt kunnen zijn voor de nieuwe aanbesteding
van het CVV (Collectief Vraagafhankelijk Vervoer) in de regio’’, zegt een
woordvoerder van de provincie.
Hij noemt de lange wachttijden en onfatsoenlijke behandeling van klanten een
serieus probleem. Anders dan de provincie Noord-Holland overweegt
Zuid-Holland op korte termijn echter nog geen boeteregeling ŕ la de NS. De
Spoorwegen betalen reizigers een schadevergoeding als zij een half uur of
langer op een trein hebben moeten wachten. Gedeputeerde Cornelis Mooij van
Noord-Holland wil Connexxion zo’n maatregel opleggen. Aanleiding is een
aantal extreme klachten dat bij deze krant is binnengekomen over het
ouderen- en gehandicaptenvervoer. Mooij vindt het onaanvaardbaar dat mensen
soms uren op een taxi moeten wachten. ,,Zulke grote afwijkingen mogen niet
voorkomen. Het gaat hier om mensen die bij voorbeeld slecht ter been zijn.
Die zijn dan ten einde raad en bedenken ze zich wel drie keer voordat ze
weer in de OV-taxi stappen.’’
Bij de klachtenafhandeling maakt Connexxion geen onderscheid tussen kleine
en grote overschrijdingen van de wachttijd. De meeste klagers moeten het
doen met een excuusbrief. De klachten van lezers varieerden van uren wachten
in kou en donker op een verlaten industrieterrein tot het missen van
belangrijke afspraken in het ziekenhuis of van plezierreisjes. Sommige
klanten hebben vrijwel wekelijks te maken met een OV-taxi die meer dan een
kwartier te laat is.
Connexxion weigert structureel vergoedingen te betalen. ,,Wij moeten van de
provincie in 92 procent van de gevallen op tijd rijden’’, aldus Erwin
Hartman, woordvoerder van Connexxion. ,,En dat doen we ook. Honderd procent
tijdigheid is een utopie. Als we vergoedingen moeten gaan betalen dan kunnen
we hier de tent wel sluiten. Als je ergens op tijd moet zijn dan kun je
beter geen OV-taxi nemen.’’