> Buiten de regio
> Leiden 4Connexxion: 'Wie op tijd moet
zijn, kan beter geen OV-taxi nemen'
Leidsch Dagblad, 20 februari 2006
De slechte service van de OV-taxi van Connexxion is de
provincie een doorn in het oog. De 42 klachten die het Leidsch Dagblad na
een oproep ontving van lezers, kunnen zwaar meewegen als Zuid-Holland en
Connexxion dit jaar praten over contractverlenging.
"Gezien de klachten zou dit een punt kunnen zijn voor de nieuwe aanbesteding
van het CVV (Collectief Vraagafhankelijk Vervoer) in de regio’’, zegt een
woordvoerder van de provincie.
Hij noemt de lange wachttijden en onfatsoenlijke behandeling van klanten een
serieus probleem. Anders dan de provincie Noord-Holland overweegt
Zuid-Holland op korte termijn echter nog geen boeteregeling ŕ la de NS. De
Spoorwegen betalen reizigers een schadevergoeding als zij een half uur of
langer op een trein hebben moeten wachten. Gedeputeerde Cornelis Mooij van
Noord-Holland wil Connexxion zo’n maatregel opleggen. Aanleiding is een
aantal extreme klachten dat bij deze krant is binnengekomen over het
ouderen- en gehandicaptenvervoer. Mooij vindt het onaanvaardbaar dat mensen
soms uren op een taxi moeten wachten. ,,Zulke grote afwijkingen mogen niet
voorkomen. Het gaat hier om mensen die bij voorbeeld slecht ter been zijn.
Die zijn dan ten einde raad en bedenken ze zich wel drie keer voordat ze
weer in de OV-taxi stappen.’’
Bij de klachtenafhandeling maakt Connexxion geen onderscheid tussen kleine
en grote overschrijdingen van de wachttijd. De meeste klagers moeten het
doen met een excuusbrief. De klachten van lezers varieerden van uren wachten
in kou en donker op een verlaten industrieterrein tot het missen van
belangrijke afspraken in het ziekenhuis of van plezierreisjes. Sommige
klanten hebben vrijwel wekelijks te maken met een OV-taxi die meer dan een
kwartier te laat is.
Connexxion weigert structureel vergoedingen te betalen. ,,Wij moeten van de
provincie in 92 procent van de gevallen op tijd rijden’’, aldus Erwin
Hartman, woordvoerder van Connexxion. ,,En dat doen we ook. Honderd procent
tijdigheid is een utopie. Als we vergoedingen moeten gaan betalen dan kunnen
we hier de tent wel sluiten. Als je ergens op tijd moet zijn dan kun je
beter geen OV-taxi nemen.’’