Rijnstreekhopper    de niet-officiële webstek

Nieuwsbrief Klagen ? Gemopper Zoeken Deze webstek Contact

Startpagina
Nieuwsarchief
Artikelen
Jaarverslagen
Onderzoeken
Buiten de regio
Overige documenten
Verwijzingen




 

 

 

 

 

 

> Buiten de regio > Leiden 4

Connexxion: 'Wie op tijd moet zijn, kan beter geen OV-taxi nemen'

Leidsch Dagblad, 20 februari 2006

De slechte service van de OV-taxi van Connexxion is de provincie een doorn in het oog. De 42 klachten die het Leidsch Dagblad na een oproep ontving van lezers, kunnen zwaar meewegen als Zuid-Holland en Connexxion dit jaar praten over contractverlenging.

"Gezien de klachten zou dit een punt kunnen zijn voor de nieuwe aanbesteding van het CVV (Collectief Vraagafhankelijk Vervoer) in de regio’’, zegt een woordvoerder van de provincie.

Hij noemt de lange wachttijden en onfatsoenlijke behandeling van klanten een serieus probleem. Anders dan de provincie Noord-Holland overweegt Zuid-Holland op korte termijn echter nog geen boeteregeling ŕ la de NS. De Spoorwegen betalen reizigers een schadevergoeding als zij een half uur of langer op een trein hebben moeten wachten. Gedeputeerde Cornelis Mooij van Noord-Holland wil Connexxion zo’n maatregel opleggen. Aanleiding is een aantal extreme klachten dat bij deze krant is binnengekomen over het ouderen- en gehandicaptenvervoer. Mooij vindt het onaanvaardbaar dat mensen soms uren op een taxi moeten wachten. ,,Zulke grote afwijkingen mogen niet voorkomen. Het gaat hier om mensen die bij voorbeeld slecht ter been zijn.

Die zijn dan ten einde raad en bedenken ze zich wel drie keer voordat ze weer in de OV-taxi stappen.’’
Bij de klachtenafhandeling maakt Connexxion geen onderscheid tussen kleine en grote overschrijdingen van de wachttijd. De meeste klagers moeten het doen met een excuusbrief. De klachten van lezers varieerden van uren wachten in kou en donker op een verlaten industrieterrein tot het missen van belangrijke afspraken in het ziekenhuis of van plezierreisjes. Sommige klanten hebben vrijwel wekelijks te maken met een OV-taxi die meer dan een kwartier te laat is.

Connexxion weigert structureel vergoedingen te betalen. ,,Wij moeten van de provincie in 92 procent van de gevallen op tijd rijden’’, aldus Erwin Hartman, woordvoerder van Connexxion. ,,En dat doen we ook. Honderd procent tijdigheid is een utopie. Als we vergoedingen moeten gaan betalen dan kunnen we hier de tent wel sluiten. Als je ergens op tijd moet zijn dan kun je beter geen OV-taxi nemen.’’