> Onderzoeken
> Kwaliteitsonderzoek 2009 >
Onderzoek 4
Rijnstreekhopper moet meer op
tijd rijden
Witte Weekblad, 7 mei 2009

De Rijnstreekhopper die zo ondertussen een
slechte naam heeft opgebouwd. (Foto: Wil Kokelaar)
ALPHEN - De Rijnstreekhopper rijdt in 30 procent van de
gevallen niet op tijd. Dat moet beter vindt het onderzoeksbureau.
Interimmanager van CVV Rijnstreek, Ger de Graaf, staat open voor alle
klachten van het publiek over de Rijnstreekhopper. 'En dat hoeft niet op
speciale formulieren, het kan ook mondeling, via de telefoon of e-mail', zo
verzekerde hij zijn gehoor tijdens de bijeenkomst in het stadhuis op 22
april. Hij benadrukte dat het altijd zin heeft om te klagen. 'Voor mij is
dat een uiterst belangrijke informatiebron.'
Is het bij de Rijnstreekhopper nu echt zo slecht gesteld? Volgens de klagers
wel in vergelijking met andere organisaties van oproepbaar vervoer. Uit een
onderzoek van onderzoeksbureau Molycom is de Rijnstreekhopper zeker niet de
meest geoliede organisatie en geeft enkele aanbevelingen om de
dienstverlening te verbeteren. De belangrijkste klacht is het feit dat de
Rijnstreekhopper nog al eens te laat is. Volgens Molyom is de hopper in 70
procent op tijd en dat ligt ver beneden het gemiddelde.
Het onderzoeksbureau pleit ervoor dat er duidelijkheid ontstaat over de
spelregels van dit type vervoer. Zo weet iedereen waar hij of zij recht op
heeft. Verder moet er een scherpe, maar realistisch stiptheidsnorm komen,
moet klagen gemakkelijk zijn en moet de vervoerder beloond of bestraft
worden al naar gelang de prestaties.
Ger de Graaf was bereid om de aanbevelingen van het onderzoeksbureau over te
nemen. Dat gaat een belangrijke rol spelen bij de nieuwe aanbesteding. Deze
heeft plaats in de loop van het komende half jaar. Aan het begin van 2010
moet duidelijk zijn wie de nieuwe vervoerder wordt en wat de aangescherpte
regels dan precies zijn.
De Rijnstreekhopper die zo ondertussen een slechte naam heeft opgebouwd.
(Foto: Wil Kokelaar)ALPHEN - De Rijnstreekhopper rijdt in 30 procent van de
gevallen niet op tijd. Dat moet beter vindt het onderzoeksbureau.
Interimmanager van CVV Rijnstreek, Ger de Graaf, staat open voor alle
klachten van het publiek over de Rijnstreekhopper. 'En dat hoeft niet op
speciale formulieren, het kan ook mondeling, via de telefoon of e-mail', zo
verzekerde hij zijn gehoor tijdens de bijeenkomst in het stadhuis op 22
april. Hij benadrukte dat het altijd zin heeft om te klagen. 'Voor mij is
dat een uiterst belangrijke informatiebron.'
Is het bij de Rijnstreekhopper nu echt zo slecht gesteld? Volgens de klagers
wel in vergelijking met andere organisaties van oproepbaar vervoer. Uit een
onderzoek van onderzoeksbureau Molycom is de Rijnstreekhopper zeker niet de
meest geoliede organisatie en geeft enkele aanbevelingen om de
dienstverlening te verbeteren. De belangrijkste klacht is het feit dat de
Rijnstreekhopper nog al eens te laat is. Volgens Molyom is de hopper in 70
procent op tijd en dat ligt ver beneden het gemiddelde.
Het onderzoeksbureau pleit ervoor dat er duidelijkheid ontstaat over de
spelregels van dit type vervoer. Zo weet iedereen waar hij of zij recht op
heeft. Verder moet er een scherpe, maar realistisch stiptheidsnorm komen,
moet klagen gemakkelijk zijn en moet de vervoerder beloond of bestraft
worden al naar gelang de prestaties.
Ger de Graaf was bereid om de aanbevelingen van het onderzoeksbureau over te
nemen. Dat gaat een belangrijke rol spelen bij de nieuwe aanbesteding. Deze
heeft plaats in de loop van het komende half jaar. Aan het begin van 2010
moet duidelijk zijn wie de nieuwe vervoerder wordt en wat de aangescherpte
regels dan precies zijn.