> Nieuwsarchief
> Rijnstreekhopper, een schande en totale verbijstering
Ank de Groot, Fractievoorzitter Alphen Eén, 10-11 september 2009
Deel 1: Inbreng bij commissie bewonerszaken
Deel 2: RIJNSTREEKHOPPER
VERBIJSTERING, BOOSHEID EN SCHANDE!!!
- - - - -
Deel 1: Inbreng bij commissie bewonerszaken 10 september 2009
We praten vanavond eindelijk over de Hopper maar dat is dus wel zo
ongeveer wel 8 jaar te laat. Al maart 2001 zette ik in de commissie
Bewonerszaken vraagtekens bij het functioneren van de Hopper maar gesteld
werd dat het hier om aanloopproblemen ging. Die duren dan inmiddels nu 8
jaar. Eind 2001/begin 2002 heb ik samen met mijn toenmalige fractie een
uitgebreid onderzoek ingesteld. Honderden klachten zijn binnengekomen en de
meeste klachten gingen over te lange wachttijden. Een tot twee uur wachten
bleek geen uitzondering. Ik heb het dus over eind 2001/begin 2002. Dit
rapport is aan de wethouder aangeboden maar vervolgens is er niets mee
gebeurd.In de daaropvolgende jaren hebben wij de kwestie rond de Hopper
altijd aandachtig en kritisch gevolgd maar tot en met eind november 2008
tevergeefs.
Het college heeft stelmatig geweigerd serieus naar de Hopper te kijken.
Tijdens de begrotingsbehandeling van 2007 deed de wethouder voor het eerst
een toezegging naar aanleiding van een door ons ingediende motie want ook
hij kon niet meer om de vele klachten heen. Maar ook toen gebeurde er weer
een jaar niets zodat we tijdens de begrotingbehandeling van 2008 opnieuw
onze motie indiende. En gelukkig, na 8 jaar drong het ook eindelijk in deze
raad door dat het zo niet langer kon en eindelijk kwam er een onafhankelijk
onderzoek. Een onderzoek dat bevestigde wat wij al 8 jaar proberen duidelijk
te maken. Het zal u niet verbazen dat mijn fractie dus uitermate tevreden
is met het rapport maar eigenlijk is het een bijzonder schrijnende zaak.
Jarenlang hebben we mensen laten wachten omdat het college gewoon weigerde
te luisteren en regelmatig de contracten met de Rijnstreekhopper verlengde.
Er zijn wat mij betreft diverse mensen verantwoordelijk. Allereerst de
vervoerders. Nog herkent men zich niet in de problemen. Ik kan ze uit de
droom helpen. Ook nu nog wachten mensen veel te lang in het ziekenhuis, bij
de kapper of in een restaurant om opgehaald te worden. Nog steeds signalen
te over. Dus ondanks het rapport heeft men niets geleerd. En de heer de
Graaf stelt dat men nu met boetes gaat werken bij de nieuwe vervoerder. Maar
wie krijgt die boete uitbetaald. Degene die zo lang moet wachten of de
organisatie. Hier hebben de mensen dus niets aan. En de opmerking dat
klanten die niet klaar staan pech hebben en dat de taxi doorrijdt, vind ik
niet erg gelukkig. Uit het rapport blijkt namelijk dat de mensen heel goed
weten dat ze op tijd klaar moeten staan. En dan de politiek. Ook hier ligt
een grote verantwoordelijkheid. Het gaat mij dan om twee zaken: Allereerst
vraag ik mij af of de financiële middelen voor de Hopper voldoende zijn.
Immers, in het verleden is regelmatig bezuinigd en het kan zo zijn dat de
huidige middelen onvoldoende zijn. We moeten ons realiseren dat het hier om
mensen gaat die afhankelijk zijn voor hun vervoer van de hopper en dat mag
geld kosten. Ze zijn immers gedwongen tot de Hopper en zijn daarenboven in
2003 hun vervoersvergoeding kwijtgeraakt in het kader van een
bezuinigingsronde. Daarover moet dus duidelijkheid komen bij de nieuwe
aanbesteding. Het gaat om de kwaliteit en niet om de goedkoopste
inschrijver. Daarnaast de rol van de wethouder. Ik heb daar in het verleden
al veel over gezegd. Ik vind dat de wethouder veel te laks is geweest op dit
dossier en veel eerder had moeten ingrijpen en dat hij op dit dossier een
dikke onvoldoende verdient en incapabel heeft gehandeld. We hadden onze
burgers een hoop ellende kunnen besparen door eerder in te grijpen en de
signalen serieus te nemen. En nu komt er dus een nieuwe aanbesteding. Het
rapport is dus feitelijk mosterd na de maaltijd maar ik hoop dat we niet
dezelfde fout maken als we nu al 8 jaar doen. Wij gaan ervan uit dat alle
aanbevelingen onverkort worden overgenomen en dat heel snel een evaluatie
plaatsvindt en dat bij klachten onmiddellijk wordt opgetreden.
- - - - -
Wij vragen de organisatie van de Rijnstreekhopper dringend goed te kijken
aan wie zij de opdracht gunnen en met name aandacht voor de kwaliteit te
hebben. Mocht daar financieel een plaatje aan hangen, dan ben ik bereid
daarover na te denken. Ik geef dat geld liever aan een goed functionerende
Rijnstreekhopper dan bijvoorbeeld aan een of ander vaag project in het kader
van PIM. En dit onderwerp moet wat ons betreft in ieder geval in de
portefeuille van een andere wethouder want deze wethouder heeft op dit
onderwerp gefaald.
Deel 2:
RIJNSTREEKHOPPER VERBIJSTERING, BOOSHEID EN SCHANDE!!!
Gisterenavond vond in de commissievergadering de behandeling plaats van
het rapport over het functioneren van de Rijnstreekhopper. Mijn inbreng
treft u hierbij aan en kunt u nalezen.
Tijdens de vergadering heb ik buitengewoon verbaasd en heel boos gemaakt.
Ik zal u uitleggen waarom….. Alle partijen gaven nu toe dat
de Rijnstreekhopper al jaren niet goed functioneert. Dat zijn
krokodillentranen. Toen Alphen Eén voor de zoveelste maal aandacht vroeg
voor het functioneren van de Rijnstreekhopper in 2007 steunden de
coalitiepartijen de door ons ingediende motie niet. Zelfs in 2008 – toen we
dezelfde motie weer indienden – steunde de Partij van de Arbeid deze motie
niet. De andere coalitiepartijen steunden toen echter onze motie wel
waardoor er een raadsmeerderheid ontstond en het onafhankelijk onderzoek er
eindelijk kwam. Dat onderzoek liegt er niet om: het gaat al jaren niet goed
en de Hopper functioneert onder niveau. Een dezer dagen vindt een nieuwe
aanbesteding plaats en Alphen Eén hoopt dat de kwaliteit het dan eindelijk
gaat winnen. De aanwezige partijen waren het gisterenavond best redelijk met
elkaar eens, dus tot op dat moment wellicht nog weinig aan de hand; zelfs de
Partij van de Arbeid moest toegeven dat het al jaren niet goed ging.
Maar toen ging het mis en was ik met stomheid geslagen. Bij de
beantwoording door de wethouder stelde de wethouder naar aanleiding van mijn
opmerkingen dat het college al die jaren niets had gedaan “dat er in 2005
verbeterplannen waren geweest en dat deze in 2006 weer waren aangepast omdat
de verbeterplannen niet voldoende werkte”. Op mijn vraag waarom het contract
dan eind 2005 nog per 1 januari 2007 verlengd was tot 1 januari 2010
ondanks alle signalen, antwoordde de wethouder “dat het hier ging om een
gunstig financieel contract en dat daarom besloten was het contract niet op
te zeggen”.
Ik wist niet wat ik hoorde en dat zelfde gevoel hadden mensen die op de
publieke tribune zaten. Ik heb tegen de wethouder gezegd dat ik dit een meer
dan beschamende opmerking vond. Er had dus al veel eerder iets gedaan kunnen
worden als deze wethouder op een behoorlijk manier zijn taak had vervuld. Ik
ben er nog woedend over.
Het is jammer dat ik daar vandaag niets over in de plaatselijke krant
lees. Wel wat opmerkingen die de PvdA maakt maar juist de wethouder van deze
partij heeft heel bewust een contract door laten lopen omdat het financieel
voordelig was, daardoor de gebruikers van de Rijnstreekhopper in de kou
(letterlijk en figuurlijk) laten staan. Niet de zaak aan de raad voorleggen
en eventueel meer geld beschikbaar te stellen om zo de problemen op te
lossen, niet gewoon aan de organisatie te zeggen dat de gemeente Alphen aan
den Rijn ernstige twijfels heeft bij de kwaliteit van de uitvoering van het
vervoer, nee gewoon kiezen voor het geld en niet voor de mensen. Nu snap ik
ook waarom de PvdA onze motie niet steunde naar een onafhankelijk onderzoek.
Wethouder Van Wersch moest voor de zoveelste keer beschermd worden.
En eigenlijk wil ik dus helemaal niet in de krant lezen dat de PvdA
begrijpt dat de Hopper meer geld gaat kosten bij meer kwaliteit. Na de
verkiezingen zijn ze dat weer snel vergeten!