> Nieuws
> Succes belbus
Succes belbus kost veel geld
Leidsch Dagblad, 6 oktober 2003
RIJNSTREEK - De zes
Rijnstreekgemeenten en de provincie Zuid-Holland moeten voor het eind van
het jaar 305.000 euro op tafel leggen om de tekorten van de
Rijnstreekhopper te dekken.
>>Daar bovenop moeten ze geld apart zetten om
toekomstige tekorten te dekken. De accountant adviseert daarvoor een
bedrag van 160.000 euro te reserveren.
De belbusdienst rijdt sinds 1 januari 2001 door de Rijnstreek en
vervoert de reizigers van deur tot deur of naar een halte waar ze verder
met de bus kunnen. De bus is rolstoelvriendelijk en een alternatief voor
de onrendabele buslijnen. De provincie Zuid-Holland, Alphen aan den Rijn,
Rijnwoude, Jacobswoude, Ter Aar, Liemeer en Nieuwkoop betaalden het eerste
jaar 500.000 euro aan de bus. Vorig jaar liep dat bedrag al op tot 750.000
euro. De toenemende kosten zijn een gevolg van het succes van de bus.
Vorig jaar maakten 150.000 reizigers gebruik van de bus die per rit
subsidie ontvangt.
Volgens bestuurslid Jonker van de Rijnstreekhopper bestaat de kans dat
de bijdrage van 227 euro die iedere gehandicapte krijgt voor het openbaar
vervoer, komt te vervallen. ,,Hoe verantwoord is het om die bijdrage te
verstrekken, als de kosten van de Rijnstreekhopper zo toenemen'', vraagt
Jonker, die tevens wethouder in Ter Aar is, zich af.
Toen de bus begin vorig jaar met grote financiële problemen kampte,
besloot het samenwerkingsverband van de gemeenten, het Rijnstreekberaad,
een bedrag van 305.000 euro voor te schieten. In het najaar van 2002
dreigde de Rijnstreekhopper opnieuw stil te komen staan. Om dat te
voorkomen schoot het dagelijks bestuur van het Rijnstreekberaad nog eens
100.000 euro voor. Door fouten binnen het Rijnstreekberaad en van de
accountant kwamen de leningen pas in juni dit jaar weer boven tafel. Het
Rijnstreekberaad had helemaal geen leningen mogen verstrekken, schreef
voorzitter Schoof half juli aan de gemeentebesturen.
Intussen heeft de het bestuur van de hopper 100.000 euro terugbetaald
aan het Rijnstreekberaad. De overige drie ton volgt voor het eind van dit
jaar. Maar dat wordt voor een belangrijk deel een sigaar uit eigen doos.
Het geld moet voor de helft bij de deelnemende gemeenten en voor de helft
bij de provincie vandaan komen, aldus bestuurslid Jonker.
De gemeenten en provincie hebben volgens hem geen keuze. ,,We zijn
samen verantwoordelijk voor de instandhouding van de bus. Niet betalen
betekent dat de gemeenten nóg duurder uit zijn. Dan moeten ze de mensen
met een handicap met geld compenseren voor het feit dat er geen geschikt
openbaar vervoer is.''
Marieta Kroft
