UTRECHT - Vertraging met regiotaxi’s komt
verantwoordelijk vervoerder PMN duur te staan.
Klanten die in tijdnood komen en alsnog een gewone taxi moeten
bestellen, krijgen de rit vergoed.
Bij vertraging wordt gevraagd of de klant op een ander tijdstip
opgehaald kan worden door de regiotaxi. Lukt dat niet, dan mag de klant
op kosten van PMN een gewone taxi bestellen. Deze regeling geldt tot 15
augustus.
Na die datum verandert de naam Regiotaxi Utrecht in OV-taxi. Het Bestuur
Regio Utrecht (BRU) wil met de naamsverandering aangeven dat een andere
werkwijze wordt ingevoerd. PMN is dan niet langer verantwoordelijk voor
het vervoer. Taxi’s moeten op tijd gaan rijden en meer kwaliteit en
service bieden. De naam moet ook benadrukken dat het om een vorm van
openbaar vervoer gaat die mensen haalt en brengt van deur tot deur.
Om dit vervoer soepel te laten verlopen, wordt het gebied van de
stadsregio verdeeld in drie gebieden. Elk gebied krijgt zijn eigen
vervoerders. Er komt een afdeling die de bestellingen opneemt en
verdeelt (regiecentrale), en een afdeling die de uitvoering regelt
(vervoerders).
Door de regio op te delen, komen ook kleinere taxibedrijven in
aanmerking voor een opdracht. Klanten kunnen zelf een keuze maken uit
een aantal vervoerders. Dit moet de klantgerichtheid en service
vergroten.
Reizigers kunnen straks tegen normale kosten bellen naar één centraal
088-telefoonnummer om een rit aan te vragen. Klanten worden telefonisch
op de hoogte gesteld van onvoorziene vertragingen.
Vervoerder PMN liet in het najaar van 2006 weten, niet te kunnen voldoen
aan de afgesproken normen voor de regiotaxi. Besloten werd de regiotaxi
te reorganiseren. De stadsregio krijgt als opdrachtgever een grotere rol
in het bewaken van de kwaliteit.