Rijnstreekhopper    de niet-officiële webstek

Nieuwsbrief Klagen ? Gemopper Zoeken Deze webstek Contact

Startpagina
Nieuwsarchief
Artikelen
Jaarverslagen
Onderzoeken
Buiten de regio
Overige documenten
Verwijzingen




 

 

 

 

 

 

> Buiten de regio > Vertraging kost regiotaxi geld

Vertraging kost regiotaxi geld

Algemeen Dagblad: 1 februari 2007
 

UTRECHT - Vertraging met regiotaxi’s komt verantwoordelijk vervoerder PMN duur te staan. Klanten die in tijdnood komen en alsnog een gewone taxi moeten bestellen, krijgen de rit vergoed.

Bij vertraging wordt gevraagd of de klant op een ander tijdstip opgehaald kan worden door de regiotaxi. Lukt dat niet, dan mag de klant op kosten van PMN een gewone taxi bestellen. Deze regeling geldt tot 15 augustus.

Na die datum verandert de naam Regiotaxi Utrecht in OV-taxi. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) wil met de naamsverandering aangeven dat een andere werkwijze wordt ingevoerd. PMN is dan niet langer verantwoordelijk voor het vervoer. Taxi’s moeten op tijd gaan rijden en meer kwaliteit en service bieden. De naam moet ook benadrukken dat het om een vorm van openbaar vervoer gaat die mensen haalt en brengt van deur tot deur.

Om dit vervoer soepel te laten verlopen, wordt het gebied van de stadsregio verdeeld in drie gebieden. Elk gebied krijgt zijn eigen vervoerders. Er komt een afdeling die de bestellingen opneemt en verdeelt (regiecentrale), en een afdeling die de uitvoering regelt (vervoerders).

Door de regio op te delen, komen ook kleinere taxibedrijven in aanmerking voor een opdracht. Klanten kunnen zelf een keuze maken uit een aantal vervoerders. Dit moet de klantgerichtheid en service vergroten.

Reizigers kunnen straks tegen normale kosten bellen naar één centraal 088-telefoonnummer om een rit aan te vragen. Klanten worden telefonisch op de hoogte gesteld van onvoorziene vertragingen.

Vervoerder PMN liet in het najaar van 2006 weten, niet te kunnen voldoen aan de afgesproken normen voor de regiotaxi. Besloten werd de regiotaxi te reorganiseren. De stadsregio krijgt als opdrachtgever een grotere rol in het bewaken van de kwaliteit.