> Buiten de regio
> Te laat: dan geld terug Bus
gehandicapten te laat: geld terug
Door MONICA BEEK en HANS VAN SOEST
vrijdag 08 augustus 2008
DEN HAAG - Gehandicaptenvervoerders die hun klanten slecht
behandelen, voelen dat straks in hun portemonnee. Staatssecretaris Jet
Bussemaker (Volksgezondheid) wil hetzelfde te-laat-geld-terug-systeem voor
gehandicaptenvervoer invoeren als nu al voor de NS bestaat.
Met
het verschil dat gehandicapten geen geld, maar 'kilometers' terugkrijgen.
"De kwaliteit van het gehandicaptenvervoer moet omhoog,"
zegt Bussemaker in een interview met deze krant.
Staatssecretaris Bussemaker.
FOTO ROBIN VAN LONK HUIJSEN/ UNITED PHOTOS
"Elke klacht is er een te veel." Het liefst ziet zij dat
gehandicapten met het gewone openbaar vervoer reizen. "Maar daar loopt
Nederland nog in achter. Het ov moet veel toegankelijker worden."
Met de maatregel wil Bussemaker de vervoerders van gehandicapten dwingen
kwaliteit te leveren. De belangenorganisatie voor gehandicapten, CG-Raad, is
blij. "Volkomen terecht,'' zegt directeur Ad Poppelaars. ,,Klagers krijgen
nu vaak nul op het rekest."
Connexxion, sinds april 2007 verantwoordelijk voor het interregionale
gehandicaptenvervoer (Valys), krijgt volgens het ministerie op 80.000 ritten
per maand circa 400 klachten. "Het gaat de goede kant op," constateert
Bussemaker. ,,Connexxion had opstartproblemen, maar inmiddels gaat het in 95
procent van de ritten goed."
Volgens Poppelaars is het aantal klachten dat bij Connexxion binnenkomt het
topje van de ijsberg. ,,Mensen zijn er zo aan gewend dat ze lang moeten
wachten of ver omrijden, dat het wel heel erg moet zijn, willen ze klagen.''
De nieuwe maatregel moet ingaan in 2010. In dat jaar wordt het nieuwe
contract voor Valys-vervoer gesloten. |