Rijnstreekhopper    de niet-officiĆ«le webstek

Nieuwsbrief Klagen ? Gemopper Zoeken Deze webstek Contact

Startpagina
Nieuwsarchief
Artikelen
Jaarverslagen
Onderzoeken
Buiten de regio
Overige documenten
Verwijzingen




 

 

 

 

 

 

> Buiten de regio > Te laat: dan geld terug

Bus gehandicapten te laat: geld terug

Door MONICA BEEK en HANS VAN SOEST              vrijdag 08 augustus 2008

DEN HAAG - Gehandicaptenvervoerders die hun klanten slecht behandelen, voelen dat straks in hun portemonnee. Staatssecretaris Jet Bussemaker (Volksgezondheid) wil hetzelfde te-laat-geld-terug-systeem voor gehandicaptenvervoer invoeren als nu al voor de NS bestaat.

afbeelding vergrotenMet het verschil dat gehandicapten geen geld, maar 'kilometers' terugkrijgen.

"De kwaliteit van het gehandicaptenvervoer moet omhoog," zegt Bussemaker in een interview met deze krant.

Staatssecretaris Bussemaker.
FOTO ROBIN VAN LONK HUIJSEN/ UNITED PHOTOS

"Elke klacht is er een te veel." Het liefst ziet zij dat gehandicapten met het gewone openbaar vervoer reizen. "Maar daar loopt Nederland nog in achter. Het ov moet veel toegankelijker worden."

Met de maatregel wil Bussemaker de vervoerders van gehandicapten dwingen kwaliteit te leveren. De belangenorganisatie voor gehandicapten, CG-Raad, is blij. "Volkomen terecht,'' zegt directeur Ad Poppelaars. ,,Klagers krijgen nu vaak nul op het rekest."

Connexxion, sinds april 2007 verantwoordelijk voor het interregionale gehandicaptenvervoer (Valys), krijgt volgens het ministerie op 80.000 ritten per maand circa 400 klachten. "Het gaat de goede kant op," constateert Bussemaker. ,,Connexxion had opstartproblemen, maar inmiddels gaat het in 95 procent van de ritten goed."

Volgens Poppelaars is het aantal klachten dat bij Connexxion binnenkomt het topje van de ijsberg. ,,Mensen zijn er zo aan gewend dat ze lang moeten wachten of ver omrijden, dat het wel heel erg moet zijn, willen ze klagen.''

De nieuwe maatregel moet ingaan in 2010. In dat jaar wordt het nieuwe contract voor Valys-vervoer gesloten.