> Jaarverslagen
> Jaarverslag 2004
De
RijnstreekHopper in 2004: een persoonlijk jaarverslag
Bernard Vermeer,
10 februari 2005
Evenals in voorgaande jaren heeft de
opsteller van dit verslag het hele jaar zijn ritten nauwkeurig
geregistreerd. Dit
jaar hebben ook twee andere klanten van de hopper hun ritten
geregistreerd, en de resultaten beschikbaar gesteld voor dit verslag. Toch is het een persoonlijk
verslag, gebaseerd op eigen ervaringen, een selecte steekproef als het
ware.
In totaal zijn 473 ritten genoteerd. Als de
hopper te vroeg of te laat kwam voorrijden, dan werd dit meestal gemeld
aan de
uitvoeringsorganisatie van de Rijnstreekhopper.
Hierbij werd rekening gehouden met de regel, dat de hopper 15 min
vroeger of later dan de afgesproken tijd mag komen.
Bovendien is nog eens een marge van 3 min aangehouden.
Pas bij een afwijking van 18 min werd de rit als te vroeg of te
laat gerekend.
Bij 43 ritten kwam de hopper te laat
(9%) en bij 3 te vroeg (1%).
De tijdsoverschrijding was
gemiddeld 18 minuten, in totaal 793 minuten.
Bij één klant kunnen wij het resultaat vergelijken met
vorige jaren. Dit is
weergegeven in grafiek 1.
Grafiek
1 - Niet tijdig voorrijden 2001-2004:
% van de ritten
*)
te
laat: meer dan 15 minuten
te
laat: t/m 15 minuten
te
vroeg
We zien dan, dat de punctualiteit beter was dan het
vorige jaar, maar het aantal ritten met een vertraging van meer dan 15 minuten
was groter Het gemiddelde
aantal minuten vertraging in 2004 was dan ook 19 minuten,
vergeleken bij 12 minuten in 2003. Zie grafiek
2.
Grafiek
2- Te
laat voorrijden 2001-2004:
gemiddeld
aantal minuten *)
Het aantal ritten te vroeg was in 2004 minimaal, ook voor
de twee andere klanten.
Van de drie deelnemende klanten maakten de eerste twee
meestal ritten vanuit Alphen en de derde uit Nieuwkoop; de eerste altijd
met een rolstoelbus. Het aantal te late ritten varieerde van 7 tot 19%,
gemiddeld 9%. Het hoogste percentage wordt voor een deel verklaard
door de vertrekplaats (buiten Alphen).
Zie grafiek 3.
Grafiek
3 - Te laat voorrijden per klant: % van de ritten *)
Er is ook een uitsplitsing gemaakt naar vervoerder. Het
betreft hier alleen de ritten van 1 klant.
Juist bij de ritten waarvan de uitvoerder niet bekend is, waren er
meerdere (4) te laat. De
verschillen in punctualiteit zijn niet duidelijk. Wel is te zien, dat
vertragingen niet aan een van de vervoerders kan worden toegeschreven . Zie
grafiek 4.
Grafiek
4 - Te laat voorrijden per vervoerder: % van de ritten *)
Een uitsplitsing naar vertrekplaats laat zien, dat 8% van
de ritten in Alphen te laat begon, terwijl dit buiten Alphen (meest
Nieuwkoop, Leiderdorp en Zoetermeer) 14% was.
er
is dus een groot verschil in de punctualiteit van de hopper, als wij
onderscheid maken tussen Alphen aan de Rijn en daarbuiten. Zie grafiek 5.
Grafiek
5 - Te laat voorrijden per vertrekplaats: % van de ritten *)
De duur van de ritten werd in dit onderzoek niet
geregistreerd. Echter,
de maximaal toegestane
omrijtijd
van
maximaal 15 minuten
wordt
nog wel eens overschreden,
als gevolg van combinatieritten.
Dit
speelt met vooral als mensen naar een andere gemeente reizen. In dit
geval is het voor de Rijnstreekhopper ook eigenlijk onmogelijk om zich aan
die regel te houden.
Als
er een rit met de hopper werd besteld, dan herhaalde de medewerker van de
hopper zelden de afgesproken tijd en de plaatsen van vertrek en
bestemming. Dit is in strijd
met het vervoersreglement. De
hoppercentrale neemt bij vertragingen wel
eens contact op met de klant, maar dit is nog steeds een
uitzondering.
Rolstoelvervoer
In dit verslagjaar werden ervaringen met de
gang van zaken met de rolstoel niet kwantitatief bijgehouden. Maar ook dan
waren er nog diverse problemen: