Rijnstreekhopper
De Rijnstreekhopper in 2005: een persoonlijk jaarverslag
Door Bernard Vermeer,
16 januari 2006
De Rijnstreekhopper is het collectief vraagafhankelijk vervoer in
Alphen aan den Rijn en
omgeving. Zij voorziet sinds
2001 in het openbaar vervoer in de plaats van enkele buslijndiensten, en is
ook toegankelijk voor mensen met een mobiliteitshandicap. De meeste
reizigers maken gebruik van deur-tot-deur vervoer.
Evenals in voorgaande jaren heeft de opsteller van dit verslag het hele jaar
zijn ritten nauwkeurig geregistreerd. Een tweede klant
van de hopper heeft haar
ritten ook geregistreerd, en de resultaten beschikbaar gesteld voor dit
verslag. Toch is het een
persoonlijk verslag, gebaseerd op eigen ervaringen, een selecte steekproef
als het ware.
In totaal zijn 560 ritten genoteerd. Als de hopper te vroeg of te laat kwam
voorrijden, dan werd dit meestal gemeld aan
de uitvoeringsorganisatie van de Rijnstreekhopper. Hierbij werd rekening
gehouden met de regel, dat de hopper 15 minuten vroeger of later dan de
afgesproken tijd mag komen. Bovendien is nog eens een marge van 3 minuten
aangehouden. Pas bij een afwijking van 18 minuten werd de rit als te vroeg
of te laat gerekend.
Bij 65 ritten kwam de hopper te laat
(12%) en bij tenminste 8 ritten te
vroeg (1%). De tijdsoverschrijding was
gemiddeld 15 minuten, in totaal 943 minuten.
Bij een klant
kunnen wij het resultaat vergelijken met vorige jaren. Dit is weergegeven in
grafiek 1.
Grafiek 1: Niet
tijdig voorrijden
2001—2005 (%
van het aantal ritten)
*)

We zien dan, dat de punctualiteit
ongeveer gelijk was (87%) aan het vorige jaar (88%), maar het aantal ritten
met een vertraging van meer dan 15 minuten
was kleiner. Het gemiddelde aantal minuten vertraging in 2005 was dan ook
13 minuten, vergeleken bij 19
minuten in 2004. Zie grafiek 2.
Grafiek 2: Te laat voorrijden
2001—2005
(minuten)
*)

Er was dit jaar weinig verschil te zien tussen de resultaten van de klanten,
waarvan een altijd gebruik maakte van de rolstoelbus. Zie
grafiek 3.
Grafiek 3: Te laat voorrijden per klant (% van
het aantal ritten)
*)

Een uitsplitsing naar vertrekplaats laat zien, dat 11% van de ritten in
Alphen te laat begon, terwijl dit buiten Alphen (meest Leiderdorp en
Zoetermeer) 16% was.
Er was dus, een evenals
vorig jaar, een groot verschil in de punctualiteit van de hopper, als wij
onderscheid maken tussen Alphen aan den Rijn en daarbuiten.
Zie grafiek 4.
Grafiek 4:
Te laat voorrijden per vertrekplaats
(% van
het aantal ritten)
*)

De duur van de
ritten werd in dit onderzoek niet geregistreerd. Echter, niet zelden wordt
de maximaal toegestane omrijtijd van
maximaal 15 minuten overschreden. Vooral als mensen naar een andere gemeente
reizen, zit men lang in de bus als gevolg van combinatieritten. In dit
laatste geval is het voor de Rijnstreekhopper ook eigenlijk onmogelijk om
zich aan die regel te houden.
Als
er een rit met de hopper werd besteld, dan herhaalde de medewerker van de
hopper zelden de afgesproken tijd en de plaatsen van vertrek en bestemming.
Dit is in strijd met het vervoersreglement. De hoppercentrale neemt bij
vertragingen wel eens contact op met de klant, maar dit is nog steeds
een uitzondering.
Rolstoelvervoer
In dit verslagjaar werden ervaringen met de gang van zaken met de rolstoel
niet kwantitatief bijgehouden. Maar ook dan waren er nog diverse problemen:
Vergeleken met het eerste jaar van de hopper is er wel veel verbeterd.
Veilig rolstoelvervoer is alleen maar met veel moeite te realiseren, omdat
hierin zowel de fabrikant van de rolstoel, de verstrekker als de vervoerder
een verantwoordelijkheid hebben. Bij de aanpassing en verstrekking van
nieuwe rolstoelen door de firma Beenhakker en de gemeente Alphen krijgt het
veilig vervoer per rolstoelbus geen prioriteit. De vervoerder kan dus niet
alle problemen oplossen, maar draagt wel een grote verantwoordelijkheid.
Zie hiervoor:
http://home.wanadoo.nl/rijnstreekhopper/rolstoelvervoer.htm
Representativiteit
Deze steekproef bestaat uit ritten met
gewone taxi's en rolstoelbussen, en dan voornamelijk die in en vanaf Alphen
aan de Rijn. Daarom zijn de uitkomsten niet representatief voor alle ritten
van de hopper. Het vervoer met rolstoelbussen gaat minder punctueel, omdat
die bussen schaarser zijn. Anderzijds zijn de ritten in en vanaf Alphen aan
den Rijn juist vaker op tijd.
Het resultaat van ditzelfde onderzoek in
2004, namelijk 9% van de ophaaltijden van 3 klanten te laat, komt ongeveer
overeen met de uitkomst van de schriftelijke enquête in het voorjaar van
2004 in opdracht van de provincie Zuid-Holland, namelijk
11%. Zie
Eindrapport evaluatie CVV-systemen, Provincie Zuid- Holland, 20
april 2005.
In
2004 werden door de opsteller van dit verslag aanbevelingen gedaan voor
verbetering van dienstverlening door de hopper. Deze werden toegestuurd aan
het bestuur van de stichting CVV Rijnstreek en aan de vervoerders, met kopie
naar de belangenorganisaties. Het stelt teleur, dat er in de uitvoering van
de dienst in 2005 niets merkbaar is van de uitvoering van deze
aanbevelingen, te meer omdat dit ook in het belang is van de
vervoersbedrijven zelf.
-----------
*)
De ritten, waarvoor de hopper 3 minuten of minder de afgesproken tijd
overschrijdt, worden niet als te vroeg of
te laat
gerekend.