De
Rijnstreekhopper in 2006: een persoonlijk jaarverslag
Bernard
Vermeer, 16 januari 2007
De Rijnstreekhopper is het collectief vraagafhankelijk vervoer in
Alphen aan den
Rijn en omgeving.
Dit is al weer het zesde jaar, dat de opsteller van dit verslag het hele
jaar zijn ritten nauwkeurig geregistreerd. Het is het een persoonlijk
verslag, gebaseerd op eigen ervaringen, een selecte steekproef als het ware.
In totaal zijn 204 ritten genoteerd. Als de hopper te vroeg of te laat de
klant kwam ophalen, dan werd dit meestal gemeld aan
de uitvoeringsorganisatie van de Rijnstreekhopper. Hierbij werd rekening
gehouden met de regel, dat de hopper 15 minuten vroeger of later dan de
afgesproken tijd mag komen, het zogenaamde tijdvenster. Bovendien is nog
eens een marge van 3 minuten aangehouden. Pas bij een afwijking van 18
minuten werd de rit als te vroeg of te laat gerekend.
Bij 30 ritten kwam de hopper te laat
(15%) en bij tenminste 7 ritten te
vroeg (3%).
De tijdsoverschrijding was
gemiddeld 18 minuten, in totaal 544 minuten ofwel 9 uur.
We kunnen
het resultaat vergelijken met vorige jaren. Zie
grafiek 1.
Grafiek 1: Niet tijdig ophalen
2001—2006
(% van het aantal ritten)
We zien dan, dat in 2006 de punctualiteit van 82%
aanzienlijk lager was dan in 2005 (87%).
Dit percentage is het laagste van
de afgelopen 6 jaar.
Het gemiddelde in alle zes jaren
bedraagt 86%.
Het aantal ritten waarbij klant te laat werd opgehaald, steeg in 2006 van 12
naar 15%.
De stijging betreft vooral ritten met meer dan 15 minuten
vertraging. Dit komt tot uiting in de stijging van de gemiddelde vertraging
van 13 naar 18 minuten.
Ook het aantal te laat uitgevoerde ritten in 2006 is het
hoogste van alle 6 jaren.
In de volgende grafiek is het gemiddelde
aantal minuten te laat ophalen in alle 6 jaren weergegeven:
Grafiek 2: Te laat ophalen
2001—2006
Een uitsplitsing naar vertrekplaats laat zien, dat 15% van de ritten in
Alphen te laat begon, terwijl dit buiten Alphen (meest Leiden, Leiderdorp,
Rijpwetering, en Bodegraven) 33% was.
Er was dus een
groot verschil in de punctualiteit van de hopper, als wij onderscheid maken
tussen Alphen aan den Rijn en daarbuiten. Opgemerkt moet worden, dat het
hier om slechts 12 ritten gaat, waarvan 4 te laat. Ook vorig jaar stelde ik
echter vast – toen bij 56 ritten – dat de afgesproken ophaaltijd buiten
Alphen aanzienlijk vaker niet werd gehaald, dan binnen Alphen.
Deze steekproef bestaat uit ritten met
rolstoelbussen, en dan voornamelijk die in en vanaf Alphen aan de Rijn.
Daarom zijn de uitkomsten niet representatief voor alle ritten van de
hopper. Het vervoer met rolstoelbussen gaat minder punctueel, omdat die
bussen schaarser zijn. Anderzijds zijn de ritten binnen en vanaf Alphen aan
den Rijn juist vaker op tijd, dan die naar Alphen. Uit ander onderzoek (Eindrapport
evaluatie CVV-systemen, Provincie Zuid- Holland, 20 april 2005) en
uit mijn onderzoek in alle voorgaande jaren blijkt, dat de resultaten steeds
veel overeenkomst vertonen (Jaarverslagen).
Voor de overige waarnemingen verwijs ik naar mijn
Jaarverslag 2005, dat nog steeds zijn geldigheid niet heeft verloren.