






| |
>
Buiten de regio
> Ziekenvervoer
Ziekenvervoer ver onder de maat:
Taxibusjes komen te laat of helemaal niet, verzekeraars verhalen extra
kosten op cliënten
Perdiep Ramesar
Trouw, 2 augustus 2007
Gemeenten, verzekeraars en cliënten klagen over hun zieken-, ouderen- en
gehandicaptenvervoerders. Veel contracten zijn al opgezegd.
Tientallen gemeenten verbreken hun contracten met ouderen-, zieken- en
gehandicaptenvervoerders of scherpen de contracten aan vanwege de slechte
dienstverlening.
In een aantal gemeenten rijden de taxibusjes niet op tijd of komen zelfs
helemaal niet opdagen omdat chauffeurs de weg niet weten. Ook blijkt uit de
klachtenstroom dat telefonisten die elders in Nederland op een callcenter
zitten, geen idee hebben wie ze waar naartoe moeten sturen.
Veel gemeenten voeren ’indringende’ gesprekken met de taxibedrijven in een
poging de kwaliteit te verbeteren. Verder stellen ze geregeld ultimatums aan
vervoerders, zo blijkt na een rondgang langs gemeenten.
Zieken, gehandicapten en ouderen komen door de problemen bij de vervoerders
te laat op hun afspraak in het ziekenhuis, verpleeghuis, revalidatiecentrum
of bij hun therapeut. Dat brengt weer veel administratieve rompslomp met
zich mee, omdat afspraken moeten worden verzet.
Gemeenten kiezen hun vaste ouderen-, zieken- of gehandicaptenvervoerder
meestal via een openbare aanbesteding waarbij wordt gekeken naar wie de
beste kwaliteit tegen de voordeligste prijs biedt. Daar komen veel gemeenten
van terug, omdat de gekozen bedrijven hun verplichtingen niet aankunnen.
De gemeente Den Haag heeft bijvoorbeeld eerder dit jaar het contract met
Haagdam BV verbroken, omdat zij niet kon voldoen aan de eisen voor het
ouderenvervoer. In Almere heeft de gemeentelijke ombudsman vorige week een
vernietigend rapport openbaar gemaakt over het bedrijf Personen- en
Zorgvervoer Nederland, vanwege niet gehaalde voorrijtijden.
Zorgverzekeraars die ziekenvervoer aanbieden, maken zich eveneens zorgen
over de kwaliteit van de taxibedrijven. Zo heeft zorgverzekeraar Agis van
vervoerder Connexxion in juli wederom geëist dat haar service verbetert.
Zolang de vervoerder dat niet rond heeft, mogen de verzekerden naar eigen
keuze een taxibedrijf kiezen, aldus een woordvoerder. De reiskosten kunnen
bij Agis worden gedeclareerd.
De verzekeraars willen niet zomaar voor wanprestaties van de vervoerders
opdraaien, de kosten worden daarom uiteindelijk op de verzekerden verhaald.
De vervoerders zeggen dat ze niet aan de kwaliteitseisen kunnen voldoen
vanwege de ’smalle financiële marges’ waarmee in de aanbestedingen wordt
gewerkt en de ’forse stijging van het aantal klanten’. |
|
 |
|
|