Het lukt echt, zwerkbal spelen!! De spelregels zijn als volgt. Verdeel de klas in vier groepen (sorteerhoed). Twee afdelingen spelen tegen elkaar. Geef de spelers een stok, dit is hun bezemsteel. De bezemsteel moeten ze tussen hun benen houden. Dan heb je drie soorten ballen nodig: een softbal ter grootte van een volleybal, dat is de slurk. Neem een bal die zo zacht is dat kinderen deze met één hand kunnen vangen. Verder heb je twee tennisballen nodig , dit zijn de beukers, en een stuiterbal ter grootte van een pingpongbal. Deze laatste is de gouden snaai. Zet twee korfbalpalen aan weerszijden van het veld of hang de ringen uit als doel. Bepaal de grootte van je veld aan de hand van het aantal kinderen dat meespeelt. Ik had twee groepen van zes kinderen, dus heb gekozen voor een half veld. Het team bepaalt in onderling overleg wie de zoeker is, wie de drijvers zijn en wie de jagers zijn. (wachters heb ik niet gebruikt). De zoeker is de enige die de gouden snaai mag vangen. De jagers en de zoeker moeten proberen om de slurk in het doel te krijgen. Een doelpunt levert 10 punten op. De drijvers proberen de jagers die willen scoren af te tikken met de tennisbal. Als een jager is getikt mag hij geen doelpoging meer wagen, maar moet de bal afspelen. Jagers en drijvers mogen niet lopen met de bal. Door overspelen moeten ze dus proberen te scoren en te tikken. Nadat een van de teams heeft gescoord stuitert de leerkracht de snaai in het veld. Dit hoeft niet vlak na het scoren te gebeuren, als er wat tijd tussen zit gaat het spel door en zijn de leerlingen niet zo gefixeerd op de snaai.. Als de snaai in het veld is mag alleen de zoeker van de partij die het doelpunt heeft gemaakt de snaai pakken. De andere spelers mogen met hun bezemsteel proberen de snaai uit het veld te slaan. Pas als de zoeker de snaai heeft gepakt krijgt zijn partij 150 punten extra! |
Zwerkbal spelen in de gymzaal |
Tekenles Alle kinderen doen hun ogen dicht en stellen zich voor dat ze in Zweinstein zijn. De leerkracht begeleidt deze gedachtentocht: "Je loopt door de gang, boven je hoofd glinsteren de sterren. Aan de muren hangen grote schilderijen van beroemde tovenaars, er staan harnassen langs de kant. Wat zie je nog meer?" De kinderen vertellen elkaar wat ze allemaal zien. Daarna vervolgt de leerkracht: "Plotseling sta je voor een grote, zware deur. Je krijgt hem niet open, maar je bent wel erg nieuwsgierig naar wat er achter is. Hé, daar, het sleutelgat! Gluur daar eens doorheen!" Weer stellen de kinderen zich met hun ogen dicht voor wat er achter de deur zou kunnen zijn. Daarna gaan ze het tekenen. Als de tekeningen klaar zijn plakken we er een gekleurd vel papier overheen met de uitsparing van een sleutelgat. |
Lesmaterialen en ideeën voor het onderwijs |
Handvaardigheid Alle kinderen hebben een heks gemaakt van papier maché. Het hoofd is op een bamboestokje gemaakt, en heeft ook schouders. Op deze schouders kan dan van een vierkant lapje stof een heksengewaad worden geknoopt. De haren zijn gemaakt van uitgeplozen touw. Een foto ervan vind je bij HP-knutsels. Hier staan nog veel meer leuke ideeën voor een handvaardigheids- of tekenles. |
Toverdranken maken Met een paar simpele ingrediënten kun je een toverdrank maken die een groots resultaat oplevert: de geluksdrank. Hiervoor heb je nodig voor elk kind: * een halve sinaasappel * een plastic bekertje, doorzichtig * water * een theelepel bakpoeder * een theelepel suiker Elk kind knijpt de sinaasappel uit boven zijn beker. Goed knijpen, alle sap moet eruit. Doe er eenzelfde hoeveelheid water bij en roer dit. Voeg een theelepel bakpoeder toe en roer tot alle poeder is opgelost. Het drankje gaat nu prachtig schuimen! Om er een geluksdrankje van te maken zijn de suikerkorrels nodig. Roer deze erdoor onder het zeggen van een spreuk die de kinderen zelf hebben bedacht. Hierna kun je de kinderen nog zelf laten experimenteren met spullen die je hebt meegebracht, zoals sla-olie, koffie, diverse kleuren ranja, zout, kruiden, meel, kokos e.d. |
Toverdrankrecepten bedenken Laat kinderen zelf toverdrankjes bedenken en beschrijven. Hierbij kunnen ze hun fantasie de vrije loop laten en ingrediënten gebruiken die ze zelf bedenken. Stel duidelijk aan welke eisen deze recepten aan moeten voldoen: * het recept moet een lijstje bevatten met de ingrediënten en de hoeveelheden die van deze ingrediënten nodig zijn * er moet een stap-voor-stap-bereidingswijze bij zijn * het moet duidelijk zijn waar het drankje voor is bedoeld * het moet een naam hebben Het recept schrijven de kinderen zo mooi mogelijk op een blaadje of in hun stelschrift. Eventueel kun je ze ook een mooi etiket op zelfklevend papier laten ontwerpen. |
Anagrammen Op de site staan anagrammen, die ook goed in de klas te gebruiken zijn. Kinderen die dit wel erg moeilijk vinden, kun je de eerste letter geven. Of maak er een spelletje van: zet een anagram op het bord, en laat de kinderen (alleen of in groepjes) puzzelen. Het groepje dat het binnen 30 seconden weet heeft zoveel punten als het aantal letters van het anagram. Als het nog niet is geraden geef je om de 30 seconden een letter op de goede plek. Uiteraard krijgt de puzzelaar dan ook een punt minder als hij het raadt. |
Wat wil je zien? Tips en ideeën voor Harry Potterproject * Meer tips en ideeën voor Harry Potter Project * Harry's Eerste Leskist * Harry'Tweede Leskist* Leskisten bestellen |
Leskisten bestellen? Klik hier! |
Alle lessen ©Jacquelien Bredenoord tenzij anders vermeld |