Reiki Geschiedenis 4
Start Omhoog Nieuws Wat is Reiki Cursussen Links Wie ben ik

Omhoog
Reiki Geschiedenis 5

 

Het Usui-systeem gebruikt eigenlijk de qigong-energie op een meer direkte manier, zonder dat het ten koste gaat van de energie van de gever. Deze energie is NIET een 'straal', die onderworpen zou zijn aan de regels van elektro-magnetische straling. Het systeem leidt tot een krachtig gevestigde aandacht als men ermee verbonden is. De afstemming is slechts een manier tot verbinding.

Tatsumi heeft aantekeningen gemaakt van de afstemmingen en de symbolen. Er is nooit een verzoek geweest om een mondelinge traditie te handhaven. Hayashi had een grote hoeveelheid aantekeningen van zichzelf en van Usui's handschrift, en sommigen hiervan zijn in Tatsumi's bezit. Het overgrote deel van Hayashi's papieren is waarschijnlijk tijdens WOII verloren gegaan.

De afstemmingen in de eerste graad zijn bedoeld om de student eraan te 'herinneren' dat hij is verbonden met een grenzeloos energie-systeem. Hayashi noemt dit de 'verbindings-transformatie'. Het is een ceremonie dat eenvoudig tegen de energie vertelt om door de kanalen te stromen. Er worden in de set van vier afstemmingen geen symbolen gebruikt. Er zijn vier
afstemmingen omdat dat het getal is van de combinaties 'hemel' en 'aarde'. Elke afstemming bewerkstelligt een kwart van het vermogen om de stroom te beheersen. De richtingen zuid, noord, west en oost (het figuur 4) waren onderdeel van het ritueel.

De afstemmingen in de tweede graad zijn bedoeld om de student te verbinden met de energien die werken als 'filters' voor de stroom die in de eerste graad gegeven is. Elk symbool wordt in een afstemming apart gegeven. Deze afstemming wordt ook wel de 'beheersings-transformatie' genoemd. Het zorgt ervoor dat het erop afgestemde symbool zich ontsluit.

De afstemmingen in de derde graad zijn bedoeld om de student de volledige beschikking/kracht te geven over/van deze energien. Het symbool wordt gegeven in een afstemming, ook wel de 'bekrachtigings transformatie' genoemd, welke het symbool verder ontsluit.
Hayashi heeft ieder van zijn studenten een foto van Usui's portret, een kopie van de leringen, en een tekening van elk symbool gegeven. We weten dat Rick Bockner, een van Takata's 22 studenten, het portret en die symbolen had. Wat betreft de drie-in-een symbolen is er geen zichtbaar verschil tussen die van Bockner en die, die in Tatsumi's bezit zijn. Echter: het
bekrachtigings-symbool verschilt! Misschien is dit door Hayashi gedaan toen hij de symbolen aan Takata doorgaf!

Elk symbool wordt op een verschillende plek 'ingebracht'. De Westerse manier om de tweede graads afstemmingen toe doen is om in een keer een cocktail te geven van de drie symbolen, nadat men de symbolen geleerd heeft, en nadat men er mee gewerkt heeft.
De oorspronkelijke bedoeling van de 'beheersings-transformatie' was enkel om voorgoed het symbool in de hersenen op te slaan, zodat de student erover kon beschikken als dat nodig was. Het schijnt dat alle studenten, die het op de Japanse manier geleerd hebben, geen problemen hebben om zich de symbolen te herinneren, en dat er bij hen, na de afstemmingen, geen lichamelijke 'heling crisis' optreedt op de manier zoals dat wordt geleerd in het Westen.


 

 

U kunt een e-mailbericht met vragen of opmerkingen over deze website verzenden aan The.Avatar@hccnet.nl.
Laatst bijgewerkt: 10 december 2002