| |
Het Usui-systeem
gebruikt eigenlijk de qigong-energie op een meer direkte manier, zonder dat het
ten koste gaat van de energie van de gever. Deze energie is NIET een 'straal',
die onderworpen zou zijn aan de regels van elektro-magnetische straling. Het
systeem leidt tot een krachtig gevestigde aandacht als men ermee verbonden is.
De afstemming is slechts een manier tot verbinding.
Tatsumi heeft aantekeningen gemaakt van de afstemmingen en de symbolen. Er is
nooit een verzoek geweest om een mondelinge traditie te handhaven. Hayashi had
een grote hoeveelheid aantekeningen van zichzelf en van Usui's handschrift, en
sommigen hiervan zijn in Tatsumi's bezit. Het overgrote deel van Hayashi's
papieren is waarschijnlijk tijdens WOII verloren gegaan.
De afstemmingen in de eerste graad zijn bedoeld om de student eraan te
'herinneren' dat hij is verbonden met een grenzeloos energie-systeem. Hayashi
noemt dit de 'verbindings-transformatie'. Het is een ceremonie dat eenvoudig
tegen de energie vertelt om door de kanalen te stromen. Er worden in de set van
vier afstemmingen geen symbolen gebruikt. Er zijn vier
afstemmingen omdat dat het getal is van de combinaties 'hemel' en 'aarde'. Elke
afstemming bewerkstelligt een kwart van het vermogen om de stroom te beheersen.
De richtingen zuid, noord, west en oost (het figuur 4) waren onderdeel van het
ritueel.
De afstemmingen in de tweede graad zijn bedoeld om de student te verbinden met
de energien die werken als 'filters' voor de stroom die in de eerste graad
gegeven is. Elk symbool wordt in een afstemming apart gegeven. Deze afstemming
wordt ook wel de 'beheersings-transformatie' genoemd. Het zorgt ervoor dat het
erop afgestemde symbool zich ontsluit.
De afstemmingen in de derde graad zijn bedoeld om de student de volledige
beschikking/kracht te geven over/van deze energien. Het symbool wordt gegeven in
een afstemming, ook wel de 'bekrachtigings transformatie' genoemd, welke het
symbool verder ontsluit.
Hayashi heeft ieder van zijn studenten een foto van Usui's portret, een kopie
van de leringen, en een tekening van elk symbool gegeven. We weten dat Rick
Bockner, een van Takata's 22 studenten, het portret en die symbolen had. Wat
betreft de drie-in-een symbolen is er geen zichtbaar verschil tussen die van
Bockner en die, die in Tatsumi's bezit zijn. Echter: het
bekrachtigings-symbool verschilt! Misschien is dit door Hayashi gedaan toen hij
de symbolen aan Takata doorgaf!
Elk symbool wordt op een verschillende plek 'ingebracht'. De Westerse manier om
de tweede graads afstemmingen toe doen is om in een keer een cocktail te geven
van de drie symbolen, nadat men de symbolen geleerd heeft, en nadat men er mee
gewerkt heeft.
De oorspronkelijke bedoeling van de 'beheersings-transformatie' was enkel om
voorgoed het symbool in de hersenen op te slaan, zodat de student erover kon
beschikken als dat nodig was. Het schijnt dat alle studenten, die het op de
Japanse manier geleerd hebben, geen problemen hebben om zich de symbolen te
herinneren, en dat er bij hen, na de afstemmingen, geen lichamelijke 'heling
crisis' optreedt op de manier zoals dat wordt geleerd in het Westen.
|