De produkten van de bekendste
Europeese modelspoorfabrikanten onderscheiden zich vroeger op grond van hun
ontstaansgeschiedenis in veel opzichten. Met de uitbreiding van het modelspoorgebeuren
na 1950 ontstonden een reeks van bedrijven, die rollend materieel, rails en
andere toebehoren of onderdelen op de markt brachten. De ontbrekende eenheid
in schaalgrootte, spoorbreedte, spanningsysteem, koppelingssysteem, rail-
en wielafmetingen werd nu als zeer nadelig ondervonden. De intussen opgerichtte nationale
organisaties van modelspoorvrienden gingen daarom in 1954 samen in de organisatie
MOROP (eerst "Verband der Modelleisenbahner Europas", later aangevuld tot
"Verband der Modelleisenbahner und Eisenbahnfreunde Europas"). De overkoepelende organisatie
MOROP heeft tegenwoordig, na oprichting van in 1958, 24 Landelijke organisaties
met meer dan 30.000 afzonderlijke leden uit 18 Europeese landen aangesloten.
Naast de al langer aktiefe groepen uit de EU behoren intussen ook organisaties
uit Hongarije, Polen, Roemenië, Rusland, Slowakije en Tschechië
tot de MOROP. Het belangrijkste doel van de oragnisatie is het uitwerking
van de "Normen Europäischer Modellbahnen" (NEM = Normen Europeese
Modelspoorwegen). Met deze opgave werd de Technische Commissie van MOROP belast,
die door de aanvulling en revisie de normen regelmatig aanpast aan de stand
van de modelspoortechniek. In de oragnisatie van MOROP werken vertegenwoordigers
van verschillende Europeese landen aktief mee.
Ook de MOROP-kongressen staan
open voor alle vrienden van kleine en grote spoorwegen open. De laatste ontmoetingen
vonden in Polen (1995), Hongarije (1996), Engeland (1997), Slowakije (1998)
en Denemarken (1999) plaats. In 2000 treft men zich van 9 tot 16 september
2000 in Lissabon/Portugal. Het gedetaileerde programma vindt u in de agenda van de MOROP.
Orginele tekst in het Duits van Dipl.-Ing.
Thomas Pohl voor BDEF